Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

PeterC

Citaat van: Steam.N op 02 januari 2013, 22:06:15 PM
...Eerste werkendag van 2013.
Fut is er wat uit...

Bij mij is de fut er nu al uit en het is pas morgen de eerste werkdag   :-[ :-[ :-[

Jean, knap werk!
Groetjes, Peter


doomslu

Citaat van: Steam.N op 02 januari 2013, 22:06:15 PM
Eerste werkendag van 2013.
Fut is er wat uit.
Wat zitten knoeien aan een prototype van type-2 spant, maar het vlot niet erg.

'T zal morgen wel beter gaan.
Je mag zo veel niet werken hé.  ;D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: doomslu op 02 januari 2013, 22:12:05 PM
... Je mag zo veel niet werken hé.  ;D ...
Het werk moet wel af geraken, hé  ;)
En dan heb ik het niet over NEEB: dat is nog altijd voor de pret !


@PeterC: innige deelneming.
Troost je, binnen amper 50 weken is het terug kerstverlof  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#693
Het vlot sedert enkele dagen niet zo  :(
Enkele leuke, drukke niet-knutsel-dagen achter de rug, wat knallende hoofdpijn-avonden, maar dat keert wel weer  ;)

Tussendoor wat probeersels, om de sporenhal verder te zetten ...
De blauwdruk van de hal is niet altijd even duidelijk, maar stilaan begin ik een idee te krijgen hoe ik het één en ander ineen ga steken ...



De eenvoud van de spanten van type 2 maakt ze ook zo moeilijk te maken ...
Ze moeten (alle 11) de exacte vorm hebben, om achteraf geen vreemde golvingen op de dakbedekking te krijgen.
De mal die ik er eerst voor bedacht had, voldoet niet echt, en moet ik herwerken.
De staaldraad die nu te zien is, geeft al een goede basis-stevigheid.

De vormvastheid van een spant komt echter pas écht, eens ik de daklantaarn aanmaak, en de dwarsverbindingen stevige driehoek-structuren vormen met de basisboog.




Het spant-prototype laat me wel toe uit te zoeken hoe die spanten aan de spoorgevel en rij pijlers moet bevestigd worden.
Ik ben er nog niet volledig uit, maar dat komt wel.

Ondertussen ook een eerste achthoekige pijler in mekaar geboxt (derde poging: eerste als één stuk uit een dikker profiel, maar dat kwam niet goed).
Het is nog niet goed genoeg: de styreen-elementen zitten niet helemaal in lijn, en de acht zijvlakken lopen niet mooi door. 
Eens het wél ok is, maak ik er een siliconen mal voor, en dan zal dat wel vooruit gaan.

De verbinding van deze 11 pijlers gebeurt langs de bovenkant (aansluitend op de dakgoot) met een structuur waarvan ik nu een probeersel gemaakt heb.
Structuur is niet ingewikkeld, maar het is al de vijfde poging (was begonnen met het uit te snijden uit een plaatje styreen, maar een samenbouw uit profieltjes komt beter).
Het is nog niet OK (profielen moeten wat breder zijn).
Ook constateer ik nu net dat mijn sporengevel qua afmetingen (tussenafstand tussen pijlers) niet overeenkomt met de blauwdruk van de sporenhal !

Opnieuw stom, maar geen ramp. 
Nog eens nakijken of ik met de verbindingsstructuur de afmetingen niet foutief afgelezen heb ...

Als het écht fout is, ga ik wat creatief moeten beginnen "verdoezelen", op het moment ik de tussenspanten (type 3) ga plaatsen.
De gevel hermaken doe ik niet, want weet ik niet waar de wijzigingen gaan eindigen ...
Probleem voor later.  Eerst de basics goed krijgen.

Enfin, het loopt niet altijd van een leien dakje.
Maar het zal wel goed komen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

ergens is er iets dat me zegt: "Dat komt wel goed!"  ;)

Steven123

Ik wordt al duizelig als ik naar die blauwdruk kijk  :D, veel succes daarmee!

Je hebt intussen al voor hetere vuren gestaan, dus dat komt allemaal wel goed met die constructie ;)
Succes!
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

#696
@Dirky: bedankt voor het vertrouwen  ;)

@Steven: dat is dan een duidelijk stukje van de blauwdruk.  Soms is het een puzzelwerk, om te weten welk detail wáár past  ;)
En daar hoort dan wat hoofdpijn bij  ::)

De pijlers-kant wordt wat duidelijk, en dan gaat het weer wat vooruit :



De afstand tussen pijlers pas ik af op de sporengevel.  Dan zitten de spanten later ten minste loodrecht op de as van de hal  ;)
De pijler op de foto zit er maar los tegen.  Ik doe komende dagen nog wat pogingen om een beter resultaat te bekomen.

Het weekend eindigt toch met een beetje vooruitgang  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

CiteerOndertussen ook een eerste achthoekige pijler in mekaar geboxt (derde poging: eerste als één stuk uit een dikker profiel, maar dat kwam niet goed).
Het is nog niet goed genoeg: de styreen-elementen zitten niet helemaal in lijn, en de acht zijvlakken lopen niet mooi door.

Die pijler op je foto ziet er nochtans niet slecht uit  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Jean niet te precies willen zijn hé. Volgens mij ziet dat er ook heel goed uit.
Indien er toch iets mis is met de afmetingen zou ik ook opteren voor een creatieve oplossing en de gevel zo laten.
Ik heb er ook alle vertrouwen in dat het goed komt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Paulogic

En ik ben er ook van overtuigd dat het goed komt...

Nog even en ik stuur u wat pilletjes tegen de hoofdpijn ! ;) :D
mvg,
Paul(ogic)

Steam.N

Citaat van: Gerolf op 07 januari 2013, 00:55:14 AM
... Die pijler op je foto ziet er nochtans niet slecht uit  ...
Ik had de pijler op z'n mooist gelegd voor de foto  :-[
En de details staan er trouwens niet goed op (wat overbelicht).
De algemene vorm is ok, dat is al iets  ;)

@JP: thanks.  Ik zal het onthouden, en waar nodig eens afremmen  ;)

@Paul: dat zal me deugd doen.  Laat maar komen  ;) ;D :P
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

vyncky

Hou rekening met de spoorafstanden (N-schaal), en pas de afmetingen van de overkapping daar op aan.
Op de club hebben ze ook een loods op schaal gebouwd, maar een trein kan er niet in!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Steam.N

#702
Yannick: goeie tip.
De spoorbreedte zal geen probleem zijn: dat heb ik al getest.

Wat mogelijks een "probleempje" wordt is de vrije hoogte van de eindvensters.
Ik vermoed dat ik de sporen iets dieper zal moeten leggen dan volgens plan.
In de realiteit stond de fundering van de pijlers al wat hoger.  Ik kan dit overnemen in het model.

Maar inderdaad een belangrijk aspect !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#703
@Yannick: je hebt me wat ongerust gemaakt, met die afstemming van de locs tov de sporenhal.
Dus even testen, met het risico op onheil, omdat de locs de hal betreden vóór die volledig af is en ingezegend ...

De elementen van de hal in mekaar gepast, en met suikerklontjes (achteraan de pijler kant) geklemd om ze recht te houden ...



Blijkbaar, als ik de spoorgevel verhoog zodanig dat het perron op een correcte hoogte staat tov de rijtuigen, heb ik een half millimetertje over ...
Het lijkt op de foto wat meer, maar aan de onderkant van het eindvenster komt nog een sierlijst  (zeeeer binnenkort, heb ik horen zeggen :P :P :P)
(en neen, het blokje onder de pijler links is GEEN suikerklontje  ;D )
Een millimetertje méér speling zal wel nodig zijn, denk ik, om de treinen veilig onder het eindraam te laten rijden.
Ik vermoed dat mijn (Fleischmann) locs (enkele tientallen jaren ná NEEB ?) op schaal zijn, en hoop dat de locs van NEEB iets lager waren ...

De koepel overdekte inderdaad drie sporen, met een perron aan de rechterkant, tegen de gevel, en eentje tussen het linkse en het middelste spoor.


En zó moet het er uitgezien hebben, als je aan de overkant van de Merodelei stond ... (belichting niet OK naar het zuidertorentje toe)




Vanuit het wachtershuis moet het er dan zó uitgezien hebben :



Natuurlijk een stuk donkerder, want het dak moet toch al wat be-roet geweest zijn, enkele jaren na indienstname ...



Je ziet dat de pijler er wat schots en scheef uitziet  :-[
Geen getreur: ik heb een plannetje om de 22 pijlers picobello te produceren, maar heb er eventjes tijd voor nodig, want mijn nieuw speelgoed is nog niet binnen   :P :P :P )

Uiteraard zal nog veel water naar de zee vloeien, vóór ik een completer en realistischer beeld kan tonen, maar de eerste indruk ontgoochelt me niet !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ERVIN

Goh , dat gaat mooi worden , dat gaat héél mooi worden.
Maak je je koepel eigenlijk op schaal , want dat heb ik met mijn koepel niet gedaan.