Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#675
@Rian, het wachten is voorbij : het oude jaar is afgesloten  ;)
@Peter: de overgang is inderdaad veilig en rustig verlopen.  Het mooie Putse vuurwerk was vanuit de voordeur te bewonderen.  Zelf geen pijlen afgeschoten  :)
@Evan: je ziet het: op de tanden gebeten, adem ingehouden, en alle fijne profieltjes een verfbeurtje gegeven.  Het is niet de ergste job ...


Met veel gewroet heb ik alle verstevigingen terug aangemaakt ...
Het was wat lastiger dan de eerste keer, want alles moest op voorhand geschilderd worden (en blijven  :-\) ...  (dank je, Steven, om mij daaraan te herinneren  ;) )
Lijmen is dan wat omslachtiger.

Het werk is nog niet af, maar je krijgt nu een goeie indruk :



Zo in zijn min of meer definitieve kleur ziet het portaal er al wat indrukwekkender uit, dan in zijn witte jasje  :P

Ook van bovenuit ziet het er beter uit dan de eerste keer:



- de vakwerkbalk ziet er juister uit (alhoewel die niet altijd perfect past op de vertikale versterkingen)
- de horizontale versterkingen hogerop liggen deze keer mooi recht (dank je, Michiel, voor de staaldraad-tip)
Met die staaldraad heb ik nog wel een probleempje: de schildering ervan heeft wat afgezien van manipulaties, en ik geraak er met mijn penseeltje bijna niet meer bij om het bij te werken.
Dat betekent dat als er licht op gaat komen, de draad abnormaal fel gaat oplichten.
Mogelijks komt dit beter, als ik wat pigmenten los laat op het geheel ...  vuile ramen, roet op de stangen ...
Ik panikeer nog niet, maar had dit probleempje kunnen vermijden.

Het portaal is nog niet af:
- het vakwerk tussen beide bogen moet nog gemaakt en geplaatst worden (vergelijkbaar met de losse pijler)
- onderaan de glaspartij komt nog een profiel en een sierlijst
- bovenkant van de pijler moet nog zijn afwerking krijgen

Maar het vordert ... stilletjes aan.

Alhoewel ik er niet om sta te springen, denk ik dat het best is als ik maar ineens het Noorder-eindvenster maak.
Op dit ogenblik zit de productiewijze nog vers in mijn geheugen ...
Eerst een uurtje mijn oogjes wat rust gunnen, en dan terug mijn knutselwapens vastpakken  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Wow! Jij gaat 2013 wel goed in ! zo schoon! wat heb jij gedronken op oudejaarsavond??  :P
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

evan

Ah zo...  dat bedoelde je met er stevig in vliegen in 2013!!!

Knap hoor!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Tjalling

Prachtig Jean!
Ik volg dit met steeds stijgende bewondering. Geweldig!

Groet,
Tjalling
 

doomslu

Ziet er weer TOP uit!  :P
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

@Luc en Tjalling:
Thanks !  Het begint inderdaad al wat de kracht uit te stralen die me initieel op postkaarten heeft verleid om dit project te starten  :)

@Evan en Cedric (Piko): 
Geen vuurwater gedronken met oudjaar ;)  Ik pluk gewoon de vruchten van noeste 2012-arbeid  ::)
Het is wel een leuke start van het jaar  :)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

TBCédric

Jean, ik vind dit echt een fascinerend project en ik zit echt met grote ogen mee te kijken. Volgens mij zit iedereen met veel bewonderen naar de bouw van Turnhout- NEEB mee te kijken!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Kautenbach

  :) :) :) :))JA :P :P :P

hier wordt je ff helemaal stil van, goeie start van 2013, hoe doe je dit ?????

Steam.N

#683
@Cedric: voor mezelf is het een ontdekkingstocht in het verleden, raadsels die moeten opgelost worden, en uiteindelijk ben ik telkens de eerste die verwonderd kijkt naar wat op mijn werkblad vorm krijgt.
En met een tof gevoel als het alweer eens lukt  :)


Wim, wat een enthousiasme  ;)  Leuk dat het je zo aanstaat  :)

Citaat van: Kautenbach op 01 januari 2013, 22:02:38 PM
..., hoe doe je dit ????? ...
Eenvoudig: plans en postkaarten bekijken, meten, omschalen naar N, stukje per stukje afpassen, snijden, lijmen ;D ;D ;D

Soms vlot de analyse van de plans, soms is het een totaal raadsel.
Zo zit ik op dit ogenblik terug met mijn handen in het haar:
Ik probeer de plannen te doorgronden ivm de verbinding van opeenvolgende spanten.
Het worden sierlijke bogen, maar door gebrek aan postkaarten waar de details zichtbaar zijn (heb tóch ééntje: die oorlogsfoto van eerder in het draadje), is het niet vanzelfsprekend ...
Bovendien ben ik mijn fotos kwijt (ga dadelijk nog eens zoeken) van de sporenhal die de Stoomgroep in Turnhout verkleind heeft nagebouwd in het stadspark ...
Dat had me kunnen helpen ...

Pas als ik dit begrepen heb, kan ik een eerste spant van type 2 bouwen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Jean,

En jij noemt dit 'stilletjesaan' ? Met één post per dag zou het al ongelofelijk snel zijn...

ToThePoint

Goeie genade Jean, was da ?
Van mij krijgt ge 20/10 !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

Citaat van: ToThePoint op 01 januari 2013, 22:57:47 PM
...  was da ? ....
(Bijna) hetzelfde als twee dagen geleden, JP  ;D ;D ;D  Met een donkergrijs jasje, deze keer  ;D

Citaat van: ToThePoint op 01 januari 2013, 22:57:47 PM
... Van mij krijgt ge 20/10 ! ...
Ahhh, een leraar naar mijn hart, zie !  'k ben geslaagd  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

 :D Dit project blijft toch wel telkens opnieuw verbazen...

Ik voel me steeds als een 'preisertje' als ik hier foto's bekijk; erg klein en kijkend naar iets groots  8)
Die glaspartij ziet er prima uit

Mooie start van 2013, veel plezier met de bouw!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Gerolf

Amai, Jean (ik zie dit nu pas)
Indrukwekkend mooi  8)
Je staaldraad die misschien oplicht: maak je daar niet te druk in.
Met een washing (verf en zwaartekracht) is dat opgelost  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Eerste werkendag van 2013.
Fut is er wat uit.
Wat zitten knoeien aan een prototype van type-2 spant, maar het vlot niet erg.

'T zal morgen wel beter gaan.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }