Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Michiel

@Gerolf, waarschijnlijk zie ik het probleem niet, maar m.i. hoeft er toch niet geplooid te worden? 1 lang stuk dun verensstaaldraad over de hele lengte rechtdoor doorsteken. Maar nogmaals, waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd. En de draad zelf kan je als boortje gebruiken wanneer je het door de achtereenvolgende vertikale spijlers draait.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik denk dat we het over verschillende stukken hebben, Michiel.
Met die vakwerkbalk bedoel ik de dikke balk onder het glas.
Ik dacht dat je daar de rechte en scheve stukjes wou vervangen door staaldraad.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Inderdaad, Gerolf, we hadden het over een ander stuk. Ik bedoelde de 3 dunne horizontale stangen die horizontaal over de hele breedte van de boog doorlopen. Het vakwerk onderaan de brede steunbalk stoort mij eigenlijk helemaal niet en zou ik zo laten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steven123

Dat gaat knap worden met die ramen ;)
Het lijkt me wel lastig op die schaal om die glaslatten nog geschilderd te krijgen, maar ge hebt geduldige handen dus dat zal wel goed komen.


Wat ik altijd doe om staaldraad netjes op de juiste lengte te krijgen is het stuk staal een 2-tal mm langer afknippen met degelijke kniptang.
Dan houd ik het afgeknipte stuk staal stevig vast met een grijptangetje en hou ik het uiteinde (net afgeknipte kant) tegen de slijpsteen (slijpmolen/ding om beitels en boren op te slijpen).  Je krijgt dan mooi rechte kopskanten en kan de stang perfect op maat brengen.  De braam kan je met een schuurpapiertje wegnemen.

Eventueel kan je nog een gekleurd plakbandje rond de kop draaien om te zien tot waar je mag wegslijpen.

Alternatieven voor een slijpsteen zijn; bandschuurmachine, schuurschijf(bv op draaibank), slijpschijf,...


Veel succes Jean, ik ben er zeker van dat je het in orde gaat krijgen ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

#664
Met veel onderbrekingen geraak ik alweer wat vooruit:
De nieuwe vakwerkbalk is eindelijk af :



De onderbrekingen zijn de plaatsen waar de vertikale I-profielen moeten doorkomen.
Daar wordt de balk aan de profielen gelijmd.

Nu nog zien dat ik die balk propertjes kan monteren op de nieuwe gevel.
De transparant lijkt me ook regelmatiger geritst, en geeft beter het effect van afzonderlijke glasplaten.

De eerste staaldraad is net geplaatst.


@Steven: je opmerking ivm het schilderen heeft wel een belletje doen rinkelen:
ik had de eerste keer styreen stripjes gekleefd op de transparant, zonder ze op voorhand te schilderen.
Maar daardoor had ik de kant die gekleefd was tegen de transparant nooit nog een kleurtje kunnen geven.  Dan hadden ze eeuwig wit geblonken hebben !
Dus deze keer hoop ik het niet te vergeten  :-[


Ik hoop het portaal deze avond rond te krijgen, want morgen is het noppes:
- voormiddag aan de deur staan voor het oudjaar zingen
- namiddag en avond is het feesten
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Ongelooflijk knap werk Jean.  Je hebt er blijkbaar zin in.

Het raamwerk is zeker knap, maar ik zou er zelf wel tegen op zien alles te schilderen nadien met het raamwerk reeds gemonteerd.  Heb je hierover al nagedacht?

En de vergelijking met die suikerklontjes :o :o :o
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Peter

Ik heb voor station Boom en Gengenbach die profieltjes met Vallejo geschildert.
Als je dan zuinig met de lijm omgaat zie je geen sporen op de verf, dit in tegenstelling met Humbrol of ModelMaster die de neiging hebben om af te bladeren wanneer ze per ongeluk toch in aanraking komen met de lijm.
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Citaat van: evan op 30 december 2012, 19:30:00 PM
.. ik zou er zelf wel tegen op zien alles te schilderen nadien met het raamwerk reeds gemonteerd. ...
Het hele schilderwerk wordt inderdaad een werk van lange adem (en van lang mijn adem in te houden, als ik met het fijne werk bezig ben)
Op dit ogenblik heb ik de indruk dat het schilderwerk het moeilijkste aspect is van dit project  ;)

@Peter:  dat geluk heb ik dan, dat ik met Vellejo bezig ben  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Glaspartij van het portaal tóch niet afgekregen, deze avond. 
Zal voor 2013 zijn  ;D

Onderdelen (verstevigingen) zijn klaar, en netjes ge-airbrusht.
Er moeten echter nog vakwerken gebouwd worden, als verbinding tussen de binnen- en buitenboog (vergelijkbaar met de constructie van de pijler).
Daar steekt nog wat tijd in ...

En dan alles samenlijmen.

Vraagje:  Hoe lijm ik best styreen dat geschilderd is?
Op dit ogenblik schraap ik wat verf weg (op plaatsjes die achteraf niet meer te zien zijn, of waar ik achteraf nog kan bijwerken), en doe op die plaatsjes lijm.
Mogelijks is er een andere methode ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#669
Citaat van: Steam.N op 30 december 2012, 23:32:31 PM
Glaspartij van het portaal tóch niet afgekregen, deze avond. 
Zal voor 2013 zijn  ;D

...Nog zo lang wachten...   :( :( :(

;)

Van geschilderde styrene heb ik nooit echt wakker gelegen: lijm erop en kleven!  De lijm lost de verf op en de onderliggende styrene.  Ik moet er wel bij vermelden dat ik uit mijn olieverf 'periode' spreek.  Onlangs overgestapt op acryl en nog geen ervaring met geschilderde stukken lijmen.  Ik vermoed dat acryl minder sterk is dan olieverf en dus toch gemakkelijker oplost met die Tamiya lijm?
Groetjes, Peter


Metpetergaathetbeter

Jean ge gaat toch geen jaar wachten zeker ? Nu dat je heel goed bezig bent ! Alvast voor jou (en iedereen op het forum) een Gelukkig en gezond 2013, dat al je wensen mogen uitkomen, als je deze avond op de weg bent hou het veilig (en geldt ook wanneer er vuurwerk afgestoken word) !  Ik sprak hier in algemene termen, moet straks nog aan het werk !

Groeten en wensen Peter ;)

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 30 december 2012, 23:32:31 PM
Vraagje:  Hoe lijm ik best styreen dat geschilderd is?
Op dit ogenblik schraap ik wat verf weg (op plaatsjes die achteraf niet meer te zien zijn, of waar ik achteraf nog kan bijwerken), en doe op die plaatsjes lijm.
Dat lijkt me de beste manier, Jean. De lijm verkleurt je verf nog, dus na uitharden moet je meestal "bijstippen" (op zichtbare plaatsen)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Jean,

Ik kleef de profieltjes met de kant die gelijmd moet worden op een stuk Post it tape van 3M.
Daarna ...schilder er maar op los (ook de zijkantjes). Na het verwijderen van de tape is de lijmkant nog helemaal proper.

Nu eerst naar Integan/Telenet want onze Digicorder heeft zijn geest gegeven (al wat we opgenomen hadden zijn we natuurlijk kwijt) :'( :'( :'(
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Gerolf, Peter (Peter): hartelijk dank voor de info.

Peter (Metpetergaathetbeter) en Peter (PeterC): (vandaag nogal wat "Peter"s vandaag  :))  ik wil wel proberen tussendoor nog wat te doen, maar vandaag wil ik mijn verpletterende verantwoordelijkheid (om de kleine moedige zangertjes aan de voordeur te belonen) niet ontwijken.
En deze namiddag: als behulpzame (maar waarschijnlijk steeds in de weg lopende) hulpkok, vuilbak-vuller, maitre d'hote, wijnmeester, garcon, mee-eter, afwasser en afdroger, enz , wordt de beschikbare knutseltijd dit jaar serieus beknot .

Daarom: even op de tanden bijten (misschien is het een opluchting dat er eens géén update komt  ::) ) , 2012 vliegt zó voorbij !

Aan allen: een vrolijk en veilig eindejaarsfeestje, en een tof-gezond-vreugdevol-succesvol 2013 !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

conducteur

Het ganse jaar nog uithouden zonder NEEB vind ik toch wel wat lang :D
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum