Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Al mijn geplande cijferwerk heb ik sterk gereduceerd:
Het stuk blauwdruk waarop het eindvenster getekend was, heb ik ingescand, en in powerpoint ingelezen.
Dat heb ik geschaald op N-schaal, en terug afgedrukt.
Transparant er over gelegd, en de aansluitingen van de vensters geritst.
Tot dan: geen probleem.

Bedoeling van het ritsen: door een wash in de snedes te laten lopen de optische indruk van naast mekaar geplaatste stukken glas bekomen.
Alleen ... afschuwelijke resultaten.
- de verf (zowel vallejo als lifecolor geprobeerd) kroop niet in de ritsen
- verf ofwel te dik of te waterig
- op de vensters zelf zag je duidelijk dat een penseel er over gegaan was
- effect grof
Bovendien, als ik er met een natte vod over ging, kwam de gom van de transparant (ik ben bezig op de afdrukbare kant van een deskjet-transparant).
...
Opnieuw begonnen:
- op de gladde "achterkant" van de transparant
- deel van het portaal opnieuw geritst
- met MIG pigmenten (grimy black of black smoke) => pigmenten kropen met plezier in de ritsen
- deze pigmenten eens gemengd met MIG thinner voor washes => de vensterpartijen worden vuil (nog niet realistisch genoeg, maar met genoeg oefening ...)

DUS met het gevoel dat ik er zal geraken ben ik opnieuw begonnen
- volledig portaal geritst
- evergreen profieltjes van 0.28 x 0.5mm voor de horizonale scheidingen gelijmd volgens de Peter methode (werkt perfect)

Morgen ga ik verder:
- met de vertikale versterkingen. 
. (Die zullen wat dikker zijn (0.42 x 1mm), zodanig dat ik bij het kruisen van de horizontale versterkingen een stukje kan uitvijlen)
- aan de achterkant hetzelfde raamwerk kleven, om het geheel meer stijfheid te bezorgen

Volgende kopzorg wordt de horizontale trekbalk, een vakwerk dat dóór het raamwerk gaat tussen de twee onderste rijen glas ...

Eerst de oogjes eens dicht doen !  Slaap brengt raad   ::) ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

#646
Hallo Jean,

Blij dat het is gelukt. Even een foto van wat de mogelijkheden zijn met mijn (nou ja, mijn??) methode.

Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

#647
Verder gegaan met je methode, Peter.

De verstevigingen van het zuidervenster zijn allemaal gekleefd, en de trekstang-constructie is gemonteerd :



Een zicht op de trekstang-constructie :




Ik ben echter niet tevreden: de trekstang-constructie heb ik in twee helften gebouwd, en dan aan weerszijden van het venster gekleefd.
De beide zijden passen niet erg goed ...



Misschien valt het op dit ogenblik méér op dan als alles geschilderd is.
Bovendien moet alles ook nog redelijk vervuild worden (rookneerslag).
Dan valt deze fout mogelijks minder op.

Mogelijks begin ik opnieuw (met een trekstang-constructie "in één stuk"), en gebruik ik wat ik vandaag in mekaar boxte als een studie-stuk, om schildering en vervuiling uit te proberen ...
Nachtje over slapen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

los van je kwaliteiten op zich, wat eeen enorme zelf kritiek.. top helemaal top. op zich snap ik je punt, van een 10+ naar een 12,5 , maar, waar haal je die gedrevenheid vandaan? echt petje af hoor,

hoe gs je straks de boel goed op kleur krijgen is al wel en vsag die bij mij leeft, echt een ding, hier zit tot nu toe je hele ziel en zaligheid in, nogmaals petje af!!

doomslu

Amaai, hoe gigantisch... klein is dit!  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Weeral erg mooi gebouwd, Jean  8)
Die horizontale vakwerkbalk ("trekstang") lijkt me wat breed, maar 't zal wel correct zijn.
Wat ik me ook wat afvraag: die balk zit achter je "poort"-boog, en daardoor je glas ook een eind achter die boog?
In Antwerpen-Centraal is dat anders: daar zit alles in één vlak.
Of wordt die poort nog een stuk dikker (tweede boog enkele millimeters er achter?)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf, die vakwerkbalk heeft de dikte van de losse pijler en van de dubbele boog.
Het glaswerk zit ongeveer halverwege qua diepte.
Dus de I-profielen die het glas vertikaal versterken zitten meer naar de "achterkant" van de boogdikte.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, dit is weer een meesterlijk stukje modelbouwwerk. En zoals je zelf al aangeeft zit alles lekker strak, behalve die horizontale trekstangen. Jammer dat die wat wobbelig overkomen. Maar als ik de originele foto bekijk, zijn die horizontale stangen donker van kleur. Mogelijk met het schilderwerk dat het wat gecamoufleerd kan worden. Want ik denk niet dat je zin hebt om dit stukje vakwerk te herbeginnen maar dan met strak en kaarsrecht verenstaaldraad voor de trekstangen ipv styreen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

@Jean: Ik bedacht na het intikken dat die boogconstructie nog breder werd. Te snel gereageerd  :-[
@Michiel: aan het tempo dat Jean dat doet, is die balk opnieuw maken een kleinigheidje, ook in styreen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

@Michiel: dat verenstaaldraad!  Natuurlijk!  Niet aan gedacht, maar mogelijks wel optisch aanvaardbaar.
Dát en de verprutste vakwerkbalk ...

Ik begin opnieuw.
De boog behoud ik wel, daar is niet zoveel mis mee .
Dat staaldraad zal een stuk extra stevigheid brengen. 

Vraagje: Verlijming best met secondenlijm?
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Verenstaaldraad lijkt me lastiger op maat te krijgen dan styreenstrips
... en bij mijn weten heeft zo'n vakwerkbalk latten als dwarsverbinding, geen ronde staven.
Maar staaldraad op styreen kan inderdaad met secondelijm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf,  die staaldraad denk ik te gebruiken in de horizontale versterkingen bóven de vakwerkbalk (dus tussen 2de en 3de vensterlaag, tussen 3de en 4de, ...
Maar ook díe versterkingen zijn eigenlijk plat ... de staaldraad kan ik mogelijks áchter een stripje styreen verbergen ...
De vakwerlbalk in staaldraad maken lijkt me met mijn huidige middelen onmogelijk  ;)
Voor die balk heb ik echter een andere bouwmethode in gedachten ... geen twee halve balken, maar eentje ...

We zien wel waar de dag ons brengt.
Voor hetzelfde geld valt de ene verrassing na de andere uit de lucht, en komt modelbouw vandaag niet aan bod  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Ik zou die verenstaaldraad niet in korte stukje aanbrengen, maar over de hele horizontale lengte doorrijgen door kleine gaatjes. Althans, ik zou een poging wagen, want heb het natuurlijk zelf nog niet gedaan. Tip onder voorbehoud dus.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 30 december 2012, 11:06:25 AM
Ik zou die verenstaaldraad niet in korte stukje aanbrengen, maar over de hele horizontale lengte...
Klopt Michiel.  Het is inderdaad mijn plan.  In kleine stukken verlies je de stijfheid en rechtheid over de booglengte, net iets wat ik wél wil bekomen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Verenstaaldraad om die dunnere horizontale stroken te steunen kan ik snappen. Doen!

Dat rijgen in de vakwerkbalk zou ik niet doen - krijg je nooit goed geplooid, en je vakwerkbalk gaat dansen
Styreenstrips "choppen" lijkt me handiger - en inderdaad één hele balk ipv twee halve.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw