Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Gerolf

Onze Jean steekt een tandje (=rivetje) bij precies. Respect  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#631
Gisteren avond de vier spanten voor de eindvensters gesneden en bijgeschuurd.
Eentje ervan zit al vast aan de vrije pijler:



Mooi beeld !  Het begint wat te lijken op de postkaarten  :) :) :)

De spanten zijn wel gemaakt uit 0.75mm styreen (voor de stijfheid), wat blijkbaar te dik is om klinknagels met het klinknagelwieltje te maken.
Ik zal straks eens proberen om in dunner styreen een rijtje klinknagels te rijden (nog wat tandjes bijsteken, he Gerolf ? ;) ), dat als dun strookje af te snijden, om het op de fronten te kleven.
Zou moeten lukken.
Alternatief: buitenste spanten opnieuw (in dunner styreen) maken (evt gelijmd op de 0.75 versies ...).
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Zeg da wel, respect !! Klinknagels in N...

Durango

Hier ook respect hoor. In Ho is het welhaast onmogelijk om overtijgend klinknagels na te bootsen, gaat hij het in N doen. ;D
Ga zo door Jean
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

ToThePoint

Jean dat gaat zeker lukken, maar als dat niet zo is of te omslachtig kan je nog altijd de rivetten in 0.3 doen en op 0.5 kleven.
Dan heb je wel 0.8, maar zoals u al aangaf is dat steviger.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#635
De kogel is door de kerk: de klinknagels worden gerold op de rand van een 0.13mm sheet, en daarna wordt de sheet nét náást de nagels afgesneden.
Zo verkrijg ik een klinknagelstrip van ca 1mm breed, en duidelijke nageltjes.
1mm is eigenlijk wat te breed, maar smaller kan ik moeilijk ...

De strip wordt geleidelijk aan bestreken met Tamiya lijm (telkens een paar centimeters), en verder op de rand van het spant geleid.
Door niet te snel te werken, werkt de lijm wat in op de strip, waardoor die gemakkelijker de vorm van de spant-boog volgt.



Het resultaat ziet er dan zó uit :



Het is moeilijk fotos trekken, want het witte styreen verblindt, en verbergt de details ...
Enfin, methode is bepaald, het is straks aandachtig toepassen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Jean, dat ziet er meer dan overtuigend uit!  8)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

Absoluut mooi en klasse!

Je legt de lat voor andere N-modelbouwers (en ook de HO-mannen natuurlijk) wel bijzonder hoog.  Dat kan alleen maar meer pareltjes geven in de toekomst!  Op deze manier motiveer je andere modelbouwers om uw goddelijke prestaties trachten te evenaren.


conducteur




Citaat van: Steam.N op 27 december 2012, 22:16:35 PM

@Rian:
laat me weten als je je programma gevonden hebt, he

Ik heb mijn tekenprogramma gevonden, en daar stond een tekening op. (ok, ze is niet 100% correct, maar heb ook geen plan). Gemaakt op basis van je foto's, en de hokjes op je snijmat voor enkele afmetingen:





Hoe gaat het met jou versie van Turnhout?  8)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Steam.N

#639
@Jim en Michiel: bedankt voor de positieve reacties.
Het is leuk als je plan redelijk uitkomt, maar nog leuker als de feedback positief is.

@Rian: ik hoop dat je dit niet speciaal hebt uitgetekend  ;)
Ik moet opnieuw wat gaan nadenken over de uitwerking van de boog van het eindvenster:
- de indeling van de ramen moet kloppen
. - in de breedte 6 secties van 6 ramen, en twee eindsecties van 4 ramen elk
. - in de hoogte 5 rijen van ramen, waarbij de bovenkant van de 2de, 3de en 4de rij afsnijdt tegen de boog
. - de scheidingsprofielen tussen de secties die binnen de boog aansluiten op verbindings-I-profielen tussen beide fronten
- het vakwerk tussen beide fronten die propertjes moet passen tussen de scheidingsprofielen
- afstemming van de trekstang-structuur (bovenkant onderste rij ramen), waarvan het vakwerk moet aansluiten op de raambreedtes
Dus even wat cijferwerk ...
En dan even nadenken over de bouwmethode: mogelijks lijmen van profieltjes op een transparant-blad ...

Vraagje: hoe lijm ik best styreen profieltjes op een transparant? Met Tamiya vrees ik lijmsporen te hebben (moet ik straks eens testen).
Werk ik dan best met Kristal-Klear?  Of lijmt dat onvoldoende sterk het styreen tegen de transparant?



Ondertussen zijn de klinknagels aan de onderkant van het zuider-buitenfront geplaatst (alleen de uiteindes nog lijmen).
Bouwmethode werkt vlot.  Oef.

Ik moet nu terug naar de werf  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: Steam.N op 28 december 2012, 21:22:56 PM
...Ik moet nu terug naar de werf  ;) ...

Met zo'n portfolio staat je orderboekje vol zeker?

Amaai, amaai, amaai ik kan het bijna niet meer aanzien en ga nog een beetje met mijn zout knoeien  ;)
Groetjes, Peter


Peter

Jean,
Ik heb bij mijn station de profieltjes inderdaad met Tamiya lijm aangebracht.
Te tip is: je legt het profieltje met een miniskuul stipje lijm op zijn plaats. Daarna met de Tamiya lijm de rand even aanraken en de lijm vloeit met capillaire aktie in de naad.
Het best gaat het met een spits penseel  nummer 0 of 00 (zelfs 000) Deze zijn te koop bv. bij Pipoos en gaan heel lang mee als je ze na gebruik even uitwast met water en afwasmiddel.
Met vriendelijke groeten
Peter

doomslu

Ik ben toch wel een beetje fier, want wellicht is dit en nog vele andere prachtige projecten die op dit forum getoond worden, ergens wel de vrucht van de samenwerking tussen forumleden. Akkoord, Jean doet het helemaal zelf (en die anderen ook), maar de tips en vooral de feedback drijft deze mannen. (Ik spreek ook een beetje uit ervaring...  ;)).
Dus, ergens is dit forum een broeikast, met hulp van ons fantastisch blad, die talent laat openbloeien!

Mogen we daar fier op zijn, of overdrijf ik?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#643
@Luc: dat broeikast-effect en samenwerking kan ik 100% bijtreden.
Beste voorbeeld is alweer de tip van Peter:
Ik zit al lang te "sukkelen" met het brede penseeltje dat ingebouwd is in de Tamiya stop, terwijl de dunne penseeltjes op mijn werkblad telkens in de weg liggen.

En dat ik het allemaal zelf doe is ook niet waar:  denk maar bijvoorbeeld aan het laserwerk voor leien en fries, die Paulogic voor me aan het klaarstomen is, Gerolf voor het uitwerken van electronica en draaien van messing katrolletjes voor mijn scrapyard kraan, Michiel die krankzinnig genoeg is om met me in zee te gaan in het N-forumbaan project met zijn Brussel-Noord project, en al die anderen ... !
Om dan nog niet te spreken over alle tips en aanmoedigingen doorheen de hele bouw!

@Peter :  thanks!  Ik probeer dat deze avond nog uit !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Citaat van: doomslu op 28 december 2012, 21:54:54 PM
Ik ben toch wel een beetje fier, want wellicht is dit en nog vele andere prachtige projecten die op dit forum getoond worden, ergens wel de vrucht van de samenwerking tussen forumleden. Akkoord, Jean doet het helemaal zelf (en die anderen ook), maar de tips en vooral de feedback drijft deze mannen. (Ik spreek ook een beetje uit ervaring...  ;)).
Dus, ergens is dit forum een broeikast, met hulp van ons fantastisch blad, die talent laat openbloeien!

Mogen we daar fier op zijn, of overdrijf ik?

...een understatement...
Groetjes, Peter