Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Dirky

Wow!  :D

met een beetje weatheren kan je veel camoufleren Jean, misschien niet nodig om te hermaken...

Metpetergaathetbeter

Jean,

Dirky kan gelijk hebben, maar je bent nu zover en die ene tegenslag is nu ook niet onoverkomelijk, sorry gewoon herdoen en dan zal je er later geen spijt van hebben en bovendien veel trotser zijn ( had ik maar .....!)

Groeten Peter ;)

Steam.N

#602
Peter, Dirk,

Het oorspronkelijke plan was al om de fries uit styreen te laseren.
Alleen: ik moet de juiste afmetingen doorgeven.
De papieren afdruk was een test voor deze afmetingen.
En eventjes hoopte ik dat die papieren afdruk zou volstaan.
Niet, dus ...
Ook de afgedrukte fries op de rechtervleugel is slechts een test (die er op fotopapier wel redelijk uit ziet).

Dus is er eigenlijk geen probleem.
De foto zag er echter niet goed uit.  Daarom mijn negatieve commentaar, gisteren.




Vandaag op testplaatjes wat schilder-testjes gedaan.
Voor de arduin en zandsteen ben ik er uit, voor de baksteen nog niet.
Maar nu is hettijd om te feesten, en het stationneke wordt even opgeborgen  ;)
Voor een avond toch   ;D

Aan allen:  een vreugdevolle kerstavond!  Geniet er ten volle van !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 24 december 2012, 17:51:59 PM
Vandaag op testplaatjes wat schilder-testjes gedaan.
Voor de arduin en zandsteen ben ik er uit, voor de baksteen nog niet.
Toch al een grote stap - die derde zal je ook wel lukken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Zeker weten  ;)
Nog enkele testjes te gaan  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Baksteenkleur is nog steeds niet naar mijn goesting.
Morgen verder uitproberen.

Ondertussen alle friesstukken uitgetekend, zodanig dat ze gelaserd kunnen worden, en links en rechts kleine prutsjes bijgewerkt.
(dus toch iéts gedaan, vandaag).

Daarnet dan maar begonnen aan een testopstelling om de spanten van de sporenkoepel te bouwen ...
Benieuwd of wat ik nú in mekaar box werkbaar zal zijn ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 25 december 2012, 23:51:28 PMtestopstelling om de spanten van de sporenkoepel te bouwen ...
Benieuwd of wat ik nú in mekaar box werkbaar zal zijn ...

Laat eens zien, en vertel eens hoe ...
Dan kunnen we je misschien voor fouten behoeden  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#607
Nieuwe fase van het project: bouw van de spoorkap !

Alhoewel het stationsgebouw niet af is, zijn alle componenten klaar.
Het is nog wachten op de gelaserde fries (waarvan ik de afmetingen maar pas heb doorgestuurd) en leien, en dan begint de afwerkingsfase.


Voor de bouw van de kap heb ik enkele ideeën, maar nog geen materiaal of methode vastgelegd.
Wat ik nú probeer, is een idee krijgen van de structuur, de afmetingen, de volumes ...


Materiaal:

Eerste idee is styreen(-profielen) te gebruiken:
- Gemakkelijk op maat te krijgen en te lijmen. 
- Nadeel: gebrek aan sterkte.
Alle dwarsverbindingen en dakplaten gaan wel een deel stijfheid brengen, maar het blijft een bezorgdheid.

Alternatief is messing (of nieuw-zilver).
- Sterker en stijver
- Nog geen ervaring met de behandeling ervan (gemak van solderen? sterkte en soort lijmen? houdvastheid van de verf?)
- Aanmaken van de spanten: snijden? zagen? frezen? etsen?

DUS: voor het gemak, en analyse van de structuur: styreen.
Definitieve keuze komt later.



Methode

Er zijn drie types spanten gebruikt:
1. de fronten (indertijd blijkbaar "eindvensters" genoemd), met een zwaar profiel
2. spanten die over de hele lengte een vaste zielhoogte hebben
3. tussen elke twee spanten van het tweede type heb je telkens twee extra fijne steunprofielen
De drie types volgen natuurlijk aan de bovenkant dezelfde boog.  De onderkant is verschillend

Eerste test gaat om een front:
- ziel wordt uitgesneden uit een styreenplaat van 0.75mm
- na het uitsnijden van de ziel maak ik van de overblijvende stukken van de basisplaat een mal
- die mal wordt gebruikt om de boven en onderflenzen vast te houden bij het lijmen op de ziel (lijf)

Tweede test gaat om de spanten van het tweede type:
- styreenprofiel (voorgevormde I-profiel) in de mal leggen (zal wel tegenspartelen en kantelen), blokkeren, en met Tamiya lijm de ziel wat verweken, waardoor het de gewenste vorm aanneemt
(Resultaat is twijfelachtig, omdat de vorm (dwarsdoorsnede) van het I-profiel zou kunnen verloren gaan (golven van de flenzen? knikken? ...)

Derde type profiel: beschouw ik als een later op te kleven styreenstrip op de dakplaten.
Het zal slechts de boogvorm van die platen bestendigen, een ietsipietsie sterkte bijgeven, maar is eerder een optisch element.


Eerste probeersel: een front

Ziel is uitgesneden uit een 0.75mm dik styreenplaatje.  Overspanning van de boog bedraagt 125mm.
Het overblijvend stuk plaat langs de binnenkant van de boog gebruik ik als mal om de bovenflens te lijmen.
Daarvoor maak ik een vijftal klemmen, die nét de hoogte van de ziel plus de dikte van de flens (0.28mm) kan bevatten.



Zijdelings staan er ook twee haakjes, die het profiel in dwarsrichting op zijn plaats houdt.

De haakjes zijn zó gemaakt, dat de ziel (0.75mm) op steuntjes rust aan de binnenkant van de boog, en dat de flens (2mm breed) iets dieper kan zakken, zodanig dat het aan weerszijden van de ziel gelijk uitsteekt.




Uit de eerste test blijkt:
- het uitsnijden van de ziel moet met meer aandacht, want wat ik nú heb is een boog met bulten.
- de plaatsing en verlijming van ziel en flens loopt met de mal erg vlot: ik lijm segment (tussen twee klemmen) per segment, zodanig dat ik de vorm van de flens kan bijsturen
- stijfheid is op dit ogenblik inderdaad onvoldoende
. - In de lengterichting van de boog wordt dit nog opgevangen door een trekstang die beide uiteinden bij mekaar houdt bij vertikale druk op de boog
. - In dwarsrichting zal de stijfheid moeten komen van de profielen die opeenvolgende bogen gaat verbinden
Maar al bij al zal het geheel geen sterkte hebben, en zal ik erg moeten opletten bij het hanteren van de constructie ...

Op dit ogenblik is het geen probleem, want ik ben op ontdekkingstocht naar de structuur van de kap.
De blauwdruk (uit 1895, in stukken gefotografeerd) is erg druk (alle overzichten en details staan samen op één blauwdruk A0).
Veel informatie is vaag, het is een boeiend puzzelwerk.


De gemaakte mal kan ik ook gebruiken voor de spanten van tweede type:
Ik leg het I-profiel in de mal, klem het naar de buitenkant van de boog vast, breng wat Tamiya lijm op de ziel aan, en laat het boeltje terug uitharden




Volgende stap:

Verder onderzoek heeft me tot de conclusie gebracht dat de fronten waarschijnlijk grote kokers zijn, en geen I-profielen.
Eerst de blauwdruk verder proberen te begrijpen.
Dan een tweede poging doen, om die structuur proberen te benaderen ...
Het zal in elk geval, als koker, steviger zijn, en niet ingewikkelder dan de bouw van het gisteren gelijmde spant.

Maar ... eerst wat soep gaan drinken, en straks kerstfeestje bij de schoonmoeder.
Deze avond terug wat knutselen  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Een paar bedenkingen, Jean:
Je mal in styreen lijkt me niet zo'n goed idee
- als je wil verweken met lijm, ga je ongetwijfeld al eens morsen, en de spant vastkleven aan je mal
- de stijfheid is onvoldoende (maar dat heb je al gemerkt
- styreen in vorm buigen doe je best met warmte (brandertje, hete bout in de buurt, onderdompelen in heet water, ...) - maar daar heeft je mal ook last van
=> ik zou kiezen voor een ander materiaal: mdf, printplaatmateriaal (epoxy), ...
Of een stuggere mal maken met styreenplaat, en die bekleden met aluminiumfolie of metaalverf of ...

Heel je basisconstructie in styreen maken lijkt me zeker haalbaar. Enkele fijnere afwerkings-dingetjes misschien geëtst.
Je kan desnoods holle profielen nog "opvullen" met een voorgevormde staaldraad.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Gerolf,  je idee om de mal in printplaat te maken is een goed voorstel.
Gisteren had ik al gepiekerd over het materiaal, want lijm morsen ga ik zeker doen, en met mijn styreenmal heb ik dan gegarandeerd problemen.
Straks eens mijn schuiven eens overhoop halen.  Misschien heb ik nog wat (ongeboorde) printplaten ...

Dat materiaal laat me dan ook toe de opwarmingsmethode uit te proberen ...

Goed idee!  Thanks  ;)

Een aantal verbindingen tussen spanten ga ik inderdaad moeten etsen, want die zijn erg filigraan.
Ook wat voorzetstukken van de fronten, en de vertikale wandjes van de bovenkap ...
Dus een grote uitdaging, en de opportuniteit om het ets-proces wat onder de knie te krijgen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Toch m'n complimenten dat je je denk proces hier deelt Jean. Als ik heb nog nooit met styreen gewerkt bouwer blijf ik het erg interessant vinden. Mijn dank hiervoor..

Steam.N

Martin,  het is dank zij dit delen dat ik opbouwende reacties krijg.
Zo vermijd ik ook het (vierkante) wiel terug uit te vinden  ;)
En val ik ondertussen eens op mijn snoet, dan is dat maar zo  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Havoc

CiteerAlternatief is messing (of nieuw-zilver).
- Sterker en stijver
- Nog geen ervaring met de behandeling ervan (gemak van solderen? sterkte en soort lijmen? houdvastheid van de verf?)
- Aanmaken van de spanten: snijden? zagen? frezen? etsen?

Messing zou ik eerder solderen dan lijmen. Gezien de secties waarmee jij werkt moet dat met een 60W bout lukken. Desnoods een weerstandssoldeerapparaat, daar kan Gerolf je alles over vertellen.

Probleem is schilderen. Verf houdt niet goed op messing tenzij je eerst zandstraalt met risico van scheef trekken, dan etsende primer erop (moet je in de UK zoeken) en dan schilderen en hopen dat het niet reageert met de primer. Dit is ook de oorzaak dat lijmen niet zo goed werkt, het "pakt" niet.

Aanmaken van spanten hangt waarschijnlijk meer af van over welke middelen je beschikt en welke profielen je nodig hebt. Langs de andere kant zijn er veel soorten profielen in de handel.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

Leren 3d tekenen en dat ontwerpen en laseren? Ik sta versteld wat je allemaal kan met mes en lineaal, daar ben ik niet zo handig in. Ik had al lang mijn computer opgestart om de tekeningen te maken. (en dan nog heb je een zeer complex werkje...)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Je hebt hetzelfde gedacht als ik Rian, ik ben ook beter met de pc dan met mes en lineaal.
Met vakantie voor onbepaalde duur.