Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#435
Citaat van: ToThePoint op 25 november 2012, 23:04:44 PM
... gaat het snel een verslaving worden ...
Ik wil het nog niet bekennen  ;) 
Maar ik beken wél dat het me toch telkens wel tot rust brengt (zelfs als het soms wat tegenvalt ...)

En elke doelstelling zet ik me, om min of meer gestructureerd éérst af te werken waaraan ik bezig ben, vóór ik de volgende (nóg leuker lijkende) stap kan zetten.
Volgend?  De spoorhal, de goederenloods, het sporenplan, de scenery, de opstelsporen, de aansluitingen Noord en Zuid, enz, enz, enz
(en dát vóór ik aan de tweede fase van dit project begin ...)

Maar ondanks deze goede voornemens, ben ik tóch alweer ontspoord:
die blokjesband van de sporengevel is nog niet af (wel redelijk gevorderd), en tóch ben ik al even gaan proeven van het dak  :) :) :)
Foei foei foei, maar toch heeft het me erg veel deugd gedaan  ;D



Héél eventjes ... En het lijkt goed te lukken. 
De logica van de aansluitvlakken van de dakkapellen wordt me duidelijk, naarmate ik verder ga.
En de plannen van 1937, die ik recent verkreeg, bevestigen dat ik correct bezig ben.
Leuk.

Morgen meer ... (alhoewel ik mezelf beloofd heb morgen eerst opnieuw een stukje blokjesfries te doen  ;))
Kwestie van de indruk te hebben dat ik gestructureerd blijf  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#436
Ook hier een erg korte knutselavond.
Toch goed nieuws:

1. het torenspitsje heeft zijn siliconenmalletje  :) :) :)


Ik was eigenlijk erg ongerust, want de siliconen leken niet uit te harden ...
Dus twee dagen langer gewacht ... met een klein hartje de bekisting weggehaald ... en met succes !
Het houten spitsje kwam er zonder problemen uit (dank zij het tweemaal behandelen van het hout met poriënvuller).
Dus komende dagen een eerste gietsel.

2. Tweede stap voorwaarts: het dak van de rechtervleugel van het hoofdgebouw: (is feitelijk de woning van de stationschef)

De vlakken komen op rare en assymetrische manieren samen, wringen zich tusen dunne spaties ...
Maar zonder problemen !  :) :)



Ik heb nu een beter zicht op de lengte van twee zijmuurtjes die ik nog moet plaatsen.



Boven het losse raam komt nog een (viervlakkig) tipdakje (gelukkig een vierkant als basisvlak, dus een heel stuk eenvoudiger dan het vijfvlakkig dakje van het koertje), dat via een zadeldakje verbonden wordt met het grote dakvlak langs de spoorkant.
Normaal levert dit geen problemen op.

Ik zie nu ook dat ik de bovenkant van de spitsgevel van de spoorkant moet bijwerken, want de tip komt nog altijd niet volledig in lijn met de tip van de voorgevel.
De spitsgevel ga ik volledig afsnijden (snijlijn aan bovenkant van de gelijkvloersgevel), en een nieuwe opkleven.
Ik had dit weekend al het dakraam naar links verhuisd, en de naden met putty bijgewerkt, maar nu ik de bovenkant van de gevel moet aanpassen aan het verloop van het dak, kan ik best de hele tipgevel vervangen.
De naad met de gelijkvloersgevel zal later mooi verstopt worden door de draagbalk van de spoorkoepel.

Nice when things come together  :) :) :)

(en om mijn geweten te sussen heb ik ook enkele stukjes blokjesfries gelijmd  ::) ;) )  (röntgenfoto van de gevel  ;D ;D ;D)



Feitelijk dit weekend gezien dat de architect ook met de blokjesfries zijn creativiteit heeft botgevierd:
inderdaad: het stuk dat ik nog moet doen (net links van het tipgevel) is alweer een stuk anders dan de rest van de spoorgevel.
Wat zou die man toen toch aan het drinken geweest hebben ??? ...

Links van de gevel zien jullie de afbraakwerken van de toilet-ingangen.
Nog wat prutswerk voor komende dagen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Citaat van: Steam.N op 26 november 2012, 22:35:06 PM

Feitelijk dit weekend gezien dat de architect ook met de blokjesfries zijn creativiteit heeft botgevierd:
inderdaad: het stuk dat ik nog moet doen (net links van het tipgevel) is alweer een stuk anders dan de rest van de spoorgevel.
Wat zou die man toen toch aan het drinken geweest hebben ??? ...
Misschien een troep onderbetaalde assistenten voor het uittekenen, maar die maar met een half oor naar de opdrachten geluisterd hebben ?

Steam.N

#438
Enkele kleine werken, deze avond:

- de spits van de spoorgevel is vervangen,
- de zijmuurtjes van de dakkapel en het losse raam zijn geplaatst
- het tipdakje staat (losjes) boven het losse raam

Maak je geen zorgen over de spleten van het dak met de muren: het dak staat er los op (zal los blijven tot ik alles definitief vastlijm).

Op dit ogenblik ben ik aan de blokkenfries nog wat bezig.
Morgen heb ik een dagje verlof.  Dan moet die blokkenfries toch eindelijk af geraken.
Als dan de toiletteningang vervangen is, is de hele spoorgevel af.

Dan blijft van de muren alleen nog de dakkapel van de rechtervleugel en de torentjes boven de hoofdingang te doen.
En natuurlijk ook nog het dak over de hele lengte en boven de hoofdingang.
Het begint te korten.

Och ja, ook nog een viertal schouwen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

Het blijft de moeite Steamy ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

Jean we willen torentjes zien !
LOL  ;D
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Steam.N

#441
Citaat van: ToThePoint op 27 november 2012, 23:23:58 PM
Jean we willen torentjes zien !

LOL ... J.P., jong:  ik heb horen vertellen, hier op 't forum, en méér dan één keer: een modelbouwer heeft GEDULD !!!  LOL

Enfin, u vraagt, wij draaien !
Hier een koppel torentjes. 



J.P., ik hoop dat je hiermee straks goed in slaap valt, en zoete dromen hebt  ;D ;D ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

#442
Citaat van: Steam.N op 27 november 2012, 23:30:52 PM
Citaat van: ToThePoint op 27 november 2012, 23:23:58 PM
Jean we willen torentjes zien !

LOL ... J.P., jong:  ik heb horen vertellen, hier op 't forum, en méér dan één keer: een modelbouwer heeft GEDULD !!!  LOL

Enfin, u vraagt, wij draaien !
Hier een koppel torentjes. 



J.P., ik hoop dat je hiermee straks goed in slaap valt, en zoete dromen hebt  ;D ;D ;D

HAHAHAHA Merci Jean das ook een goei !
Allee nog veel knutselplezier hé.
Ik ga vanaf morgen ook terug op de zolder zitten. Heb net een project afgewerkt voor DEN GROTEN BAAS.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

Knap, Jean  8) Weer heel wat stapjes vooruit  :D
Met siliconen moet jeh soms wat geduld hebben, maar het loont zeker  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Citaat van: ToThePoint op 27 november 2012, 23:23:58 PM
Jean we willen torentjes zien !
J.P.  ik heb net het eerste spitsje gegoten.
Nu nog wachten tot het hars uitgehard is.
Minstens 24 uurtjes (misschien overdreven, maar ik neem geen risico's, gezien de vorm en nauwe-diepte van de mal)

Wait and see  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marimon

Mooi Jean. Met engelengeduld kom je dus héééél ver zie ik :).
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Steam.N

Dank je wel, Marc.

Engelengeduld komt me vandaag wel van pas:
Wil ik het dak bóven de inkomsthal aanpakken, moet ik eerst de binnenmuren van die inkomsthal maken.

Enerzijds omdat de inkijk in de inkom-ramen redelijk groot is, en een lege ruimte ongeloofwaardig overkomt, anderzijds omdat die muren de dakconstructie ondersteunen.

Ik heb dit eerder al eens geprobeerd, maar de verhoudingen kwamen nooit goed.
Recent heb ik echter de plans van die gevels te pakken gekregen, en dié wil ik op schaal afdrukken, en op evergreen kleven.
Alleen: die plans staan vol afmetingen en commentaren, en die moet ik stuk voor stuk weg-pixelen !
Een prutswerk van formaat, vooral als je er de juiste middelen niet voor hebt.
Maar het komt stilaan in orde.

Ik hoop nog altijd deze avond aan het dak te kunnen starten.
Zoals je zegt: met engelengeduld  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#447
Het duurt wat langer dan verwacht ...

Eindelijk de loketten klaar ...



Buiten de loketten zelf is alles op dit ogenblik nog wit.
Morgen zie ik of het de moeite is nog het een en ander bij te schilderen (muur beige, arduin grijs).

De twee andere muren zijn iets eenvoudiger: het uitsnijden van de loketten was wat prutswerk.
Het wegpixelen van de bematingen is al gedaan.  Gelukkig.

Als de drie binnenmuren er staan, begin ik aan de daksectie boven de hal.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

Het is al zo'n prutswerkje om de buitenkant te maken, en nu ga je er nog loketten in verwerken ook  :D
Ziet er heel tof uit, moest ik zo klein zijn dan kwam ik er ook m'n ticketje kopen  8)

Succes (en veel geduld),
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

#449
Wel, Steven, dan kun je genieten van de NEEB-service:
geef je bagage maar af. 
Daar hoef je je verder geen zorgen meer over te maken tót aan je eindbestemming.



En een van de dagen vindt je nog een plaatsje in één van de wachtzalen  ;)



Nu nog even blijven rechtstaan, want die zalen zijn op dit ogenblik nog niet beschikbaar  ;D




Het is nu te laat om nog aan de dakwerken te beginnen, maar het belangrijkste struikelpunt (de binnengevels) is grotendeels van de baan.
Ik ben alweer een stapje verder.
Bijna een ToDo-tje van de lijst.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }