Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Mmmhhh ... nog even wachten:  die gasten moeten nog eerst de schouwen metsen: smalle maar redelijk hoge dingen.
Ik heb liefst dat ze mooi recht naar boven gaan (de schouwen), en de gasten niet recht naar beneden donderen ...  ;D ;D ;D

Maar als de meiboom in de nok zit ...  staat het amber in literflessen klaar   :P :P :P
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Deze avond wat kleine prulletjes, zoals eerder opgelijst.
Telkens kleine stukjes ... lijmen ... wachten ... wachten ...

Daarom voor de zoveelste keer terug naar het schilderwerk:
een nieuwe poging om de juiste kleur te vinden van die bakstenen ...
Hopeloos ... zelfs met de kleurkaart naast de kleurfoto ... potjes genoeg die er dicht genoeg bijliggen ...
Maar dan proberen ... ondergrond ... hier en daar enkele stenen met wat variatie ... met penseel ... met sponsje ...
De ene ramp na de andere ...

En dat schilderwerk kan mijn gebouw volledig verprutsen ...

Ik stop voor deze avond  >:( :( :-[ >:(
Ooit zal het lukken, maar deze avond niet.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Morgen lukt het vast wel.  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Jean af en toe eens iets anders kan helpen...

...Misschien al aan de meiboom beginnen?  Je kan er verschillende maken: voor het hoofdgebouw is het er eentje voor de metsers; voor de overkapping is het er eentje voor de metaalconstructeurs  ;)

Groetjes, Peter


Steam.N

Verfpotjes weer eventjes opzij geschoven ...
Deze avond komen kleine werken aan bod:  (om mijn zelfvertrouwen terug wat op te krikken  :-[ )
- bijwerken van de tweeling boog-ramen van de linker-straatgevel
- spoorgevel: ontbrekende deuren plaatsen, fries-blokken (of hoe die dingen ook noemen), toilet-ingang
- en we zien dan hoe laat het is, om nog wat aan te vatten

@PeterC: de meiboom: nog even wachten  ;) 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#425
Einde van de werken, vandaag.
Kleine vooruitgang:



- links boven een fantasietje (van de architect) boven de boogjes.  Niet echt tevreden, want het accentueert de onnauwkeurige uitvoering van de bogen.
- rechtsboven wat afwerkingen van de ingangsboog.  Nog niet afgewerkt, want de twee onderste zandsteenlagen links moeten nog doorgetrokken worden
- linksonder: de twee linkse deuren en de ramen er boven zijn deze avond gemaakt.  Aan dit stuk (en de gevelsectie links hiervan) nog de blokjesfries afwerken

Alweer wat dichter bij het einde van de muur-werken.
Dit weekend begin van de dakwerken ???  Ik hoop het !

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

fraaie werken, hopelijk lukt het nu en dit week-end zodoende dien je niet uit je dak te gaan ! ;D
Groeten Peter ;)

PS eigenlijk dien je als Turn. ook een kopietje van de drukkerij van speelkaarten te maken of ligt dat niet in de omgeving van het station ?


Steam.N

#428
Peter, Erik: Thanks !

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 22 november 2012, 22:36:24 PM
... een kopietje van de drukkerij van speelkaarten te maken of ligt dat niet in de omgeving van het station ?
Peter, er waren (en misschien zijn ze er nog) meerdere drukkerijen.
Ik geloof dat "Van Genechten" (op de Merolelei) het dichtst bij het station lag.
Die fabriek lag er al in NEEB, maar ik heb uit die tijd maar een afbeelding van een stukje van de zijmuur ...

Dus voorlopig géén speelkaart fabriek.

Maar het idee speelt wél om rond het station een extra stukje Turnhout te voorzien.
Hoe en wat ligt nog niet vast  ;)
Er zijn wel enkele losse ideetjes ...




Ondertussen nog een correctie op de achtergrond info van het station.
De architect ((Cluysenaer), die ik eerder vermeldde, heeft het VORIGE (houten) stationsgebouw getekend (zie hieronder (foto uit eind 18xx), op de achtergrond.  Het gebouw linksvoor is de fabriek van Van Genechten).



Het huidige station werd blijkbaar getekend door architect De Ruddere.
"Ere" wie ere toekomt  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Het blijft traagjes vooruit gaan.

Nog altijd geen dakwerken: want de spoorgevel krijgt op dit ogenblik zijn ontbrekende blokjes-fries.
Jongens, jongens ... ik begin er scheel van te kijken  ;)
Er komt precies geen einde aan ...ik ben er nog enkele uren mee bezig ...
Wat zal ik blij zijn, als deze avond het laatste stukje wordt vastgelijmd  :)

Ondertussen ligt het houten gedraaide toren-tipje in de siliconen.
Hopelijk kan ik er morgen een eerste hars afgietsel van maken ...  :)

Voortwerken ... dat het dak er morgen op kan  :P :P :P

Dan blijven van het hoofdgebouw nog drie grote stappen:
- de torentjes aan de hoofdingang
- straatgevel-fries (en de dakkapel van de rechtervleugel)
- het schilderwerk

Het begint te korten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Doelstelling alweer niet bereikt: ben voor de televisie blijven plakken.  :-[ :D ::)
Morgen is er nog een dag  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 25 november 2012, 00:23:50 AM
Doelstelling alweer niet bereikt: ben voor de televisie blijven plakken.  :-[ :D ::)
Dat wordt je niet kwalijk genomen, Jean.  ;D
Te bouwtempo is er eentje waar velen jaloers op zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dgrr57

Citaat van: Steam.N op 23 november 2012, 11:06:04 AM
Het huidige station werd blijkbaar getekend door architect De Ruddere.
"Ere" wie ere toekomt  ;)
Of Franz Seulen (Bron : Stationsarchitectuur in België, Hugo de Bot)

Steam.N

#433
@Gerolf:  thanks  ;)   

@Patrick, geen zekerheid wie de creatieve geest was.
Hierbij twee afdrukken van documenten die ik zelf kon fotograferen :

Spoorgevel:


Sporenkoepel:


Op de eerste afdruk lijkt de naam "De Ruddere" mogelijks te kloppen (naam had ik van een fotocopie die ik kreeg van de Turnhoutse heemkring).
De Ruddere tekent in zijn beste frans af als "Ingénieur en chef", wat dus niet "architect" is ...

Op de tweede afdruk zou je mogelijks "Seulen" kunnen herkennen.
Die man tekent af als "Chef de section", alweer niet als "architect".

Het raadsel blijft dus bestaan  ;)

Al wie hier meer klaarheid kan brengen :  laat maar komen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Citaat van: Steam.N op 25 november 2012, 00:23:50 AM
Doelstelling alweer niet bereikt: ben voor de televisie blijven plakken.  :-[ :D ::)
Morgen is er nog een dag  :)

Jean dat moet ook af en toe gebeuren ! Anders gaat het snel een must en/of verslaving worden !

Bon ik heb dat ook regelmatig alhoewel ik niet voor de TV blijf plakken, maar tijdens het nieuws van 19u voor minstens een uur naar fabeltjesland ga.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI