Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#390
@Rian, Ronald, Evan: thanks !  Ik onderga echter de creativiteit van de architect, en volg blindelings zijn spitsvondigheden.
Niet altijd even gemakkelijk  ;)

@Peter:
Het station van Turnhout is een in neorenaissance uitgevoerd gebouw.  (Architect waarschijnlijk J.P. Cluysenaer De Ruddere)
Het dateert uit 1900 (of 1896 alnaargelang de bronnen) 1895 (jaartal bevestigd via omschrijving op een postkaart uit die tijd).
Het verving een laag gebouw met verdiep van 1855, met een bel aan de gevel.  Die bel werd gebruikt als coupons verdeeld werden.

Ik heb van het huidige gebouw de oorspronkelijke plannen van 1891 gefotografeerd (perrongevel en grondplan).
Behalve dat een stuk van de eindmuur en het noord-torentje afgebroken werden, heb ik nagenoeg geen afwijkingen gezien.
De restauraties (die er ook recent nog geweest zijn) hebben het oorspronkelijke ontwerp merkwaardig genoeg goed gerespecteerd.
(ik spreek alleen over de buitenkant.  De binnenkant is (behalve voor de ontvangstruimte en wachtzaal 1ste en 2de klasse) grondig heringericht.

Pas de laatste week heb ik de hand kunnen leggen op de plannen (van 1937) van de voorgevel, koertje, dakstructuur, binneninrichting.
Ook die plannen wijzen op een respect voor het oorspronkelijke ontwerp.

Een foto uit de bouwperiode (bakstenen ruwbouw van de perrongevel) weerspiegelt de plannen van 1891.



Die foto heeft me heel wat antwoorden gegeven op de dubbelzinnigheid van details op de plannen.
Het toont onder andere dat het gebouw van in het begin voorzien was om de koepel van Antwerpen-Oost te erven.
Je ziet de steunconstructie aan de sporengevel van het zuidertorentje, constructie die de frontgevel van de koepel droeg.
De ombouwplannen van de koepel zelf zijn gedateerd op 1895.


Vanuit Wikipedia:

Neorenaissance is een 19e-eeuwse, internationaal verspreide bouwstijl,
waarin werd teruggegrepen op motieven uit de renaissancebouwkunst.

Daartoe behoren onder andere
- de trapgevels,
- speklagen, de kenmerkende horizontale lijnen die de gevel in 'vlakken' verdelen,
- blokken en kruiskozijnen.

Ook invloeden uit de Franse bouwstijl,
- met rijke natuurstenen gevels en
- indrukwekkende dakpartijen,

Alsook Italiaanse voorbeelden zoals
- zuilen en
- rondbogen.


Het station van Turnhout is niet het enige in deze stijl  (Vilvoorde, maar nog veel meer het afgebroken station van Halle)
Ook in Nederland vind je enkele stations die deze stijl aanhouden.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

dank voor woordje uitleg !
Groeten Peter ;)

Steam.N

U vraagt, wij draaien  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#393
Zoals gepland zijn de metselwerken aan de zuidertoren begonnen.



De werken zijn goed gevorderd.  Morgen wordt gestart aan de kanteeltjes.
Als ik me goed herinner ben ik aan de kantelekes van de noordertoren wel even bezig geweest ...
Gelukkig heb ik voldoende fotomateriaal, om terug op te snorren hoe ik die aangepakt heb  ;)

De eerste stap voor de koepel is gezet: de steunconstructie is in mekaar geknutseld.  :) :) :)
Ik sta te trappelen om aan die koepel te starten, maar eerst moet het hoofdgebouw af zijn, hé  :P :)
Stap voor stap ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Martin Welberg

Vol bewondering wat je daar neerzet Jean...echt een top stuk !

marc goovaerts

Blijft vebazen. Hoe heb je die console op de hoek gemaakt ?

Gerolf

Je techniek verbetert tijdens de bouw. Knap, man  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#397
Alweer leuke reacties.  Altijd fijn.  Thanks, mannen.

@Marc:  constructie van de console is erg eenvoudig:
uit een styreen buisje vier dunne schijfjes afgesneden (eigenlijk een twintigtal, waar ik dan die vier beste uit gekozen heb  ;) ).
Die schijfjes geschoven over een styreen rond profieltje.
Er onder en boven andere profieltjes tegen geplaatst.
Heeft al bij al geen vijf minuutjes geduurd.
Maar het toont wel mooi.
Het lijkt me nu uit te dagen om het gebouw te laten vallen, om aan de koepel te beginnen  ;)

@Peter (Metpetergaathetbeter):
Even een correctie op mijn berichtje van dinsdag, ivm achtergrondinformatie van het stationsgebouw:
het gebouw werd opgeleverd in 1895, met een officiele opening in augustus van dat jaar.
(vermeld op één van de zeer vele postkaarten die ik van het Internet geschaard heb)


Gisteren een leuke verrassing: mijn zus vond op het internet een postkaart van het station van Turnhout (1906), gehandtekend door één van mijn verre voorouders. 
Nu in de stamboom eens uitzoeken wie die persoon juist was ...
Blijkt mijn groot-tante te zijn geweest !  Dus die heb ik waarschijnlijk zelfs ontmoet !  Niet te geloven ...
Misschien was het deze dame, die uit de nevelen van het verre verleden mij aangespoord heeft om het station na te bouwen ... ::) ::) ::)
Wie zal het zeggen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 15 november 2012, 09:26:36 AMHet lijkt me nu uit te dagen om het gebouw te laten vallen, om aan de koepel te beginnen  ;)
Ik zou het toch voorzichtig opzij zetten, hoor  ;)
Uit wat voor materiaal wil je de koepel maken, Jean?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

@Gerolf: je hebt gelijk: enkele dagen geleden schoot de linkervleugel van de gevel uit mijn handen, viel op de grond.
Top ornamentje afgebroken ... Ik direct op mijn knieën, natuurlijk ... en maar zoeken waar dat onding zich verscholen had, tussen mijn (ordelijke ?!?) stapels dozen en verpakkingen ...
Gevonden, gelijmd, en episode afgesloten  ;)

De koepel: op dit ogenblik denk ik voor de 13 + 24 bogen aan
- evergreen platen en profieltjes voor het metaalvakwerk
- staaldraad voor de spankabels die de stijfheid en vormvastheid moeten garanderen
Om de productie van deze bogen te vereenvoudigen denk ik een mal te maken, waarop ik de profieltjes kan positioneren.

De bogen gaan op zich niet erg sterk zijn, maar zouden een extra stijfheid moeten krijgen via de dwarsverbindingen met andere bogen, en met dunne evergreenplaten voor de de afdekking ...

Het is net die onzekerheid van haalbaarheid en sterkte, die de kriebelingen voedt  ;)

Ik wil nog even niet denken aan de mogelijkheid dat deze materialen onvoldoende stevigheid bieden.
Alternatieven (messing, giethars, andere?) onderdruk ik op dit ogenblik.
Even struisvogel spelen  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Styreen (en staaldraad) lijkt me een goeie keuze.
Opbouwen zoals ze de koepel vroeger plaatsten (boogsegmenten, L-profielen, klinknagelplaten, ... ) zorgt zeker voor de nodige stijfheid
... maar vooral eerst goed uittekenen! Tijdens het tekenwerk komt de constructiemethode/volgorde vanzelf  ;)
Hoe groot is het grondvlak van de koepel?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Citaat van: Steam.N op 15 november 2012, 12:13:39 PM
- staaldraad voor de spankabels die de stijfheid en vormvastheid moeten garanderen

Jean, waarom staaldraad?  Voor de sterkte?  Je werkt met geen kilo's druk, slechts enkele (honderden?) grammen.  Staaldraad is sterk maar je kan er (bijna) niets aan solderen en het roest!.  Messingdraad (getrokken) is volgens mij sterk genoeg voor je constructie en je kan er nog allerlei dwarsverbindingen en ornamenten aan solderen ter versteviging (oa ankers om in je styrene te verankeren).

Citaat van: Steam.N op 15 november 2012, 12:13:39 PM
Even struisvogel spelen  ;)

Goed idee!  Anderen even laten 'meedenken'  ;)
Groetjes, Peter


Steam.N

#402
@Gerolf:
als ik me juist herinner is de breedte 13cm, voor de totale gebouwlengte van 61cm.
De nok ligt 10cm hoog, waarbij de boog zelf ca 6cm hoog is.

Dat uittekenen is inderdaad belangrijk.  Al was het maar om de blauwdruk van 1895 juist te kunnen interpreteren.
Het is trouwens nodig, om de bouw-mal te maken.

Ik moet nog eens op zoek naar N-klinknagels voor de profielen die zichtbaar zullen zijn.
Ooit heb ik daarvan eens een referentie gezien, maar weet niet meer waar ...

@Peter:
Staaldraad omdat ik dat thuis heb liggen, en de diameter bruikbaar lijkt.
Het gaat hem niet over de sterkte, maar de stijfheid is een belangrijk voordeel.
Messingdraad vind ik mogelijks in mijn standaard knutselwinkel.  Moet ik eens checken.
Maar ik vermoed dat de stijfheid minder zal zijn.
Dat solderen is met messingdraad een voordeel, alhoewel ornamenten ook kunnen gelijmd worden ...

Nog even geduld  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Het voordeel van staaldraad is de veerkracht. Het blijft niet krom staan als je het aangeraakt hebt.
Fosforbrons zou om die reden ook bruikbaar zijjn, en is beter soldeerbaar.

N-klinknagels? Die stonden meestal op een plaat of strip, dus zou ik overwegen om ze meteen op maat te etsen ;)

61cm lang in N? Dat is heel wat  :o
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Die 61cm zijn de lengte van het stationsgebouw, en de koepel was even lang.
Die klinknagels waren (denk ik) gaatjes  in een opkleeffolie, en na het schilderen moest die folie er terug af ...
Mogelijks heb je ook bobbeltjes die je kunt opkleven.
Zouden niet misstaan op de profielen van de fronten.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }