Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Ahhh, keuze te over, blijkbaar.
Allen hartelijk bedankt voor de input !

Nu nog testen wat het gemakkelijkste is en mooiste resultaat geeft ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#361
Alweer een stapje vooruit:



Die architect moet toch echt niet normaal geweest zijn, toen hij dit stuk van het station tekende ...
Al die kleine muurtjes in willekeurige richtingen ...
Alhoewel het er op dit ogenblik nog niet uitziet, komt het wel goed.
Die schuine muurtjes vormen de basis van een onregelmatig vijfhoekig torentje.
Nog twee muurtjes te gaan, en ik kan het basisvlak van het torentje plaatsen.

Het geknoei met de boogjes boven die twee deurtjes is dan toch meegevallen (alhoewel ze niet perfect zijn).
En het koertje in zijn geheel zit redelijk in verhoudingen.
Eens de platte daken en de boordstenen er op liggen zal het nog een heel ander zicht geven.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

#363
Uit de warreboel van muurtjes komt eindelijk wat klaarheid:



Een onregelmatige vijfhoek, waarop ik nu het torentje kan bouwen.
Benieuwd hoeveel miserie ik ga hebben om de vijf vlakjes mooi in één tip samen te krijgen ...

Eerst nog een rijtje witsteen en baksteen, en dan begin ik aan de leien ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Fantastisch, ik kan er nog van leren
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Prachtig ? Ik zal het maar hierbij laten zeker Jean  ::)
Groeten Peter ;)

Michiel

Citaat van: Steam.N op 10 november 2012, 11:51:13 AM
Een onregelmatige vijfhoek, waarop ik nu het torentje kan bouwen.
Benieuwd hoeveel miserie ik ga hebben om de vijf vlakjes mooi in één tip samen te krijgen ...

Een speld of zo centraal plaatsen, en met dunne draad (garen) van de top naar elke hoek spannen. Zijden opmeten en uitzetten op dakplaat met de gootkant horizonaal. 't Is maar een idee.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Citaat van: Michiel op 10 november 2012, 13:30:54 PM
... Een speld of zo centraal plaatsen ...
Inderdaad, Michiel.
Belangrijk is wel dat de juiste plaats bepaald wordt voor die speld, zodanig dat elke driehoek zo gelijkzijdig mogelijk is.

@Tom, Peter & Peter: thanks, mannen !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Citaat van: Steam.N op 10 november 2012, 13:55:05 PM
Citaat van: Michiel op 10 november 2012, 13:30:54 PM
... Een speld of zo centraal plaatsen ...
Inderdaad, Michiel.
Belangrijk is wel dat de juiste plaats bepaald wordt voor die speld, zodanig dat elke driehoek zo gelijkzijdig mogelijk is.
In het horizontale vlak op de toren, het snijpunt van de bisectrices uit elke hoek? Dat zou je toch al erg dicht in de buurt moeten brengen, dacht ik?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#369
Jaja, maar als je een onregelmatige vijfhoek hebt, liggen die snijpunten soms erg ver uiteen.



Dan is het wat afwegen (1mm afwijking op 8mm basis en 10mm hoogte zie je duidelijk !) ;)
Maar het komt gelukkig goed !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#370
Alweer een stapje verder:



Zodadelijk probeer ik de leien op deze styreenbasis te lijmen.
De leien werden een tijdje geleden door Paulogic in karton gelaserd, en zien er prachtig realistisch uit.
Mijn voorraad is echter heel beperkt, dus ik moet spaarzaam zijn  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#371
De leien zitten er op.


Op het eerste gezicht ziet het er prima uit, maar ...
zeker als je op de macro foto kijkt (en daarna zie je het ook op het model) :
- de leien komen wat los van de onderkant van het karton (zie rechterkant van de top)
. . . ik heb geen idee welke lijm/fixeermiddel te gebruiken die geen sporen achterlaat.
. . . Herinner je, de leien zijn in karton gelaserd
. . . Op een teststukje heb ik Mat Varnish van Vallejo geprobeerd, maar dat lijkt de snedes op te vullen. Dat mag natuurlijk niet !
- de zijden van het dakje zijn op maat afgesneden nadat ze op het styreen dakje gelijmd zijn
. . . (stuk per stuk: lijmen, dan afsnijden.  Dan volgend vlakje)
. . . Je ziet goed dat de naad niet op de ribbe van het dak zit, maar er een millimeter naast
Dus eigenlijk is het resultaat redelijk slordig ...

Ik ga een tweede poging doen (eerst de leien er terug afsnijden), door de vlakjes uit het karton te snijden vóór ik ze lijm.
Dan komen de ribben nét waar ze moeten komen.
Alleen ga ik veel nauwkeuriger moeten afpassen (in de eerste methode zat het van de eerste keer juist).
(zucht)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

Toch ziet het er al behoorlijk uit.
Succes er mee!
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Jean,

De beste vernis voor modelbouw is volgens mij die van Superscale/Microscale.
Deze is verkrijgbaat als glanzend, eierschelp of matt, en is prakitsch zo dun als water. Verkrijgbaar oa. bij Verschooten.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Jean,
En ik die me enkele pagina's terug afvroeg hoe je aan het 'linker gedeelte' ging beginnen...  Het staat er ver...
Fantastisch!
Een nieuw pieleke?  :D :D :D  Is het duracelleke ontploft?  ;)
Groetjes, Peter