Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Kautenbach

je hebt heeeeeeeeeeeeeeel goeie bouwvakkers, mogen af en toe best ff weekend houden, pintje pakken en weer verder ;) :D

wat toch een project, hoe maak je al die ornamenten eigenlijk?

Michiel

Jean,

meesterlijk! Ik kijk en lees met facinatie mee. Zo op foto vergeet ik gewoon de schaal waarin je bezig bent. Het zou om het even welke schaal kunnen zijn, en steeds zou ik zeggen: knap, heel erg knap.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

doomslu

Jongens wat een topper.  :P
Hoe doet ie het.

Zal ik vandaag toch ook eens in m'n kelder kruipen? Het kriebelt
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#333
Citaat van: Kautenbach op 04 november 2012, 07:32:25 AM
... hoe maak je al die ornamenten eigenlijk? ...

Stripje per stripje  ;)
Je reduceert wat je wil bouwen tot eenvoudige geometrieën (een blokje, een plaatje, een driehoek met aan weerszijden een plaatje, en bovenaan een cilindertje). 
Dat bouw je in kleine stukjes op, meer rekening houdend met verhoudingen dan echte afmetingen ...
En na het lijmen voldoende aandrukken om de voegen weg te "persen".
Naden lichtjes wegschuren.

En soms vereenvoudigen, omdat bepaalde details niet opvallen, en het meer zou storen als je ze tóch (te groot  en onnauwkeurig) bouwt dan ze weg te laten.

Niet ingewikkeld.  Regelmatig stukjes herdoen, omdat ze onvoldoende passen. 
Soms hele boeltje wegkieperen en opnieuw beginnen ...

En op het einde genieten van het resultaat  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steven123

#334
Citaat van: Steam.N op 03 november 2012, 21:20:30 PM
...De top zit erop  ;)

Nog wat kleine prutskes, maar de gelijkenis is redelik goed gelukt.
Tijd om te beginnen aan de binnenkoer ...

Prachtig! ...Daar kan je een puntje aan zuigen  8)
Het bouwwerk lijkt vlotter te gaan dan in het echt  :D

Succes met de binnenkoer
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Steam.N

#335
Eindpunt van de bouwactiviteiten van dit verlengde weekend :



Rustigaan gedaan, vandaag.
De buitenmuur is langs buiten practisch af, samen met de aanzet van het metselwerk van het zuidelijke torentje.

De moeilijkheid hier is de aansluiting van de buitenmuur (aan het waterhok) en het torentje, want beide stukken blijven los van mekaar, tot alles geschilderd is.
Pas dán worden beide stukken aan mekaar gelijmd.
Dus goed passen, dat later geen naad te zien is.

De indeling van het binnenkoertje is uitgetekend.
De opbouw van de koterij is ondertussen duidelijk geworden, dankzij fotos van Paul Beirnaerts (pabe).

Morgen de binnenkant van de buitenmuur, het publieke waterhok, en het afwerken van de buitengevel boven het koer-deurtje.

Nu rustig gaan suffen bij gezinnetje.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

De middensectie ziet er prima gelukt uit, Jean!  De 2 rondbogen zijn ook een stuk beter gevormd dan bij de eerste uitvoering.
Groeten.

Gerolf

 :o Amai, Jean. Stevig opgeschoten dit (lange) weekend. Knap  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Cozzy

Mooi Jean!
Alweer op kruissnelheid, alsof er nooit iets aan de hand geweest is...  ;)

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

#339
Citaat van: Cozzy op 05 november 2012, 14:49:02 PM
... Alweer op kruissnelheid ...

Tja, gisteren niets gedaan (verjaardagsfeestje  :) :) ), en vandaag geknoeid aan de deur van het koertje, en het muurtje erboven.
In oppervlak niet zo veel, maar toch weer een 50-tal stukjes nodig gehad.



Alweer een avontuur, want niets op voorhand uitgetekend, maar wel met de foto van het voorbeeld steeds voor me ...

Volgend muurtje (dat ik morgen aanpak) is eentje met twee deuren, met bakstenen boogje.
Die boogjes zullen me waarschijnlijk wat parten spelen ...
Zien we dán wel  ;)




Oh ja, zou ik nog vergeten: groot nieuws:
Eindelijk heb ik een aantal extra plannen van het station te pakken gekregen (dank zij Johan Poelmans, die zijn weg wist bij de NMBS) !!!
Nu heb ik de plannen van de voorgevel (die bijna nagebouwd is), van elk verdiep, de daken,  dwarsdoorsneden, alsook een reeks fotos van een aantal lokalen.  Prachtig !!!
Thanks, Johan en Tom !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#340
Uiteindelijk aan andere muurtjes begonnen dan wat ik gisteren gepland had.
Ik moet tegen de klok in werken, om steeds juiste referentiepunten te hebben.
Dus eerst de veranda/glazen gang, en de muur van de wasplaats.

Het koertje begint (traagjes) vorm te krijgen :



Het muurtje van de veranda/gang ga ik morgen 3 mm inkorten, anders past het glazen dakje niet  :-[
Waarschijnlijk weer een omrekeningsfoutje gemaakt
Heb me gebaseerd op de plannen die ik deze week op de kop tikte, maar verkeerde maat afgelezen (inclusief buitenmuur) ::)
Geen ramp.  Vandaag stak de tijd in het denkwerk.  Morgen is het gewoon even herdoen.

In deze geveltjes zet ik nú al de kozijnen en deuren, want eens alles op zijn plaats gelijmd is, kan ik er niet meer aan voor het kleine prutswerk.
In de voorgevel heb ik de ramen echter nog niet geplaatst, omdat ik het plakwerk wil vermijden voor het schilderen van de bakstenen en zandsteen.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Amai, denk- en bouwwerk tijdens de nacht en de vroege morgenuren, wel zorgen dat de wederhelft zich niet te kortgedaan voelt en zich stort op je station, (trouwens ook mikwerk want zo'n station op 1/160), nee eventjes ernstig fraai werk en misschien voor je nieuwjaar eens een goede meetlat en leesbril vragen ! ;D

Oei, ik deed het opnieuw, maar zo'n prachtgebouw bouwen, je moethet maar doen, he ? 8)

Groeten Peter ;)

Al je linken reeds doorgenomen ? :-\


Steam.N

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 08 november 2012, 10:28:38 AM
... misschien voor je nieuwjaar eens een goede meetlat en leesbril vragen ...
Peter, met nachtjes van vier uurtjes slaap lukt het op dit ogenblik meestal wel  ;)
En neen : ik héb een goeie meetlat, en een leesbril heb ik (nog) niet nodig.  Dus kan ik iets anders vragen  ;D ;D ;D

Foutje werd veroorzaakt door wat overhaast gebruik te maken van de plannen die ik pas binnenhad.
Daardoor de foutieve afmeting gekozen (buitenafmeting ipv binnenafmeting).
Geen excuus, natuurlijk, maar wel een goeie verklaring  ;)
En een foutje dat snel hersteld kan worden.  Dus wat wil je meer ?

De links deels doorgenomen.  Vraagt wat tijd, hé?
En dat heb ik nu nét te kort ...  :-[ :-[ :-[
Ah tiens, dát kan ik met nieuwjaar vragen: dagen van 48 uren ...  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

Citaat van: Steam.N op 08 november 2012, 11:33:56 AM

Ah tiens, dát kan ik met nieuwjaar vragen: dagen van 48 uren ...  ;D

vakbonden zullen dat graag horen ! :o >:(

Groeten Peter ;)

Steam.N

howhow : van die 48 uurtjes zijn er 12 voor 't werk (zoals nu).
De rest voor gezinneke en stationneke (en vier uurkes slaap)  ;D
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }