Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

marc goovaerts

Verdorie, wanneer je al zo ver bent geraakt !

Hopelijk valt het uiteindelijk nog mee of vind je een compromis waarbij je zo weinig mogelijk moet veranderen/herdoen.

Steam.N

#286
Hier enkele fotos die het probleem hopelijk duidelijker maken:



De tippen zitten 5mm van mekaar verschoven ...
5mm?  Niet erg veel en te verwaarlozen? 
Van bovenuit gezien:



Dat ziet er niet uit ...
Misschien waren beide dwarse nokken (van tip tot lengtenok) elk loodrecht op de lengtenok, en ten opzichte van mekaar verschoven ?
Even het internet op, en honderden fotos bekeken ...
De beste twee:



De linkse geeft de indruk dat beide dwarse nokken inderdaad een beetje van mekaar verschoven zijn, maar de rechtse foto is keihard:
de nokken liggen in mekaars verlengde en loodrecht op de lengtenok ...
Door mijn model verder te bekijken lijkt het bovendien dat beide nokken ook een hoogteverschil hebben (mogelijks zelfs 10mm !!!)

Sh%@#*&#@t ...   >:( >:( >:(
Dit kan ik niet zo laten  >:(
Actie vereist !  Mijn bouwsel moet onder 't mes ...

Eerst eens diep adem halen, emoties opzij zetten, en mijn opties op een rijtje zetten ...
De bouw is tot nu toe uitzonderlijk vlotjes gegaan ... Kon niet blijven duren ...
Dus even doorbijten, en terug aan de slag ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Zoals je zegt Jean, even rustig alles nog eens overlopen. Kijk eerst en vooral of je nergens een rekenfout hebt gemaakt, want dat is snel gebeurd. Ik heb hetzelfde meegemaakt met mijn stationsgebouw. Op het eerste, tweede en derde zicht niks misrekend...tot ik na een paar dagen er niets aan doen, plots de fout ontdekte. Dus ....kalm blijven
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

#288
Twee opties:

1. Het mes gaat er in:
-  Ik snij de rechtervleugel op twee plaatsen door en voeg een profieltje van 1mm tussen, en
-  vervang de middensectie van de linkervleugel omdat ik die 3mm breder moet maken ...



Daar waar ik de rechtervleugel zou doorsnijden moet tóch nog een baksteenlaagje worden bovenop gekleefd. 
Dus je ziet er later niets van, behalve dat de verhoudingen niet meer helemaal kloppen met de realiteit
De vervanging van de middensectie is meer tricky, want de hoeken moeten proper recht blijven ...


2.  Ik laat de gevels voor wat ze zijn, maar ga wat vals spelen met de hellingen van beide tippen ...
-  Ik trek beide hellingen van de voorste tip naar boven
-  Ik trek de linkse helling van de achterste tip naar beneden



Voordeel is dat de ingreep beperkter is
Ik trek de tippen naar dezelfde loodrechte tov de lengte nok
Ik breng de hoogtes van beide tippen naar mekaar toe

De tweede oplossing lijkt eenvoudiger en minder drastisch, maar ik blijf met een ander probleem zitten:
De zijmuur van de linkervleugel zit niet loodrecht op de achterste muur (zie gele lijnen): opnieuw een probleem van 4-5 mm ...
Reden is de plaatsing van een raam in die achtergevel. 

Daarom denk ik dat de oplossing een combinatie zijn van beide ideeën:
-  in de rechtervleugel de snedes maken
-  in de linkervleugel prutsen met de hellingen

Even laten bezinken voor ik er aan begin ... 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Peter,

het is een combinatie van rekenfout en afmeten:

-  Ik heb van de voorgevel geen gevelplannen, maar alleen het grondplan
-  Die plannen heb ik in stukken gefotografeerd, dus elke foto heeft een iets andere schaal
-  Dus elke muursectie kan een stukje herschalingsfout hebben

-  De totale voorgevel bestaat uit 5 secties. 
-  Als je bij elke snede een halve milimeter fout snijdt, heb je mogelijks al 2.5mm totale fout
-  Het samenbrengen en kleven van de secties gebeurt nooit 100% correct

Dus alles bij mekaar ...

Nog een geluk dat ik nú (en rijkelijk laat) aan de basisplaat gewerkt heb, waardoor de muren "echt" ten opzichte van mekaar gepositioneerd worden, en niet met de losse hand ...
Het alarmlichtje begon te knipperen toen ik de linker-zijmuur tegen de achtergevel plaatste ... 5mm fout ... Kon niet ...

Enfin, ik zal er wel uitkomen, maar het is een tegenslag:
Ik had vandaag een dagje verlof genomen, en hoopte het hoofdgebouw te kunnen afwerken.
Niet dus.  Eerder enkele stappen achteruit ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#290
Hoi Jean,

Wat een tegenslag, maar jammergenoeg ook wel een onderdeel van het experimenteel bouwen. Misschien zie ik het TE simplistisch, maar mij lijkt het vrij goed herstelbaar door 1 strook van 5mm te verwijderen langs de gevel dat je nog niet hebt besteend, zie de rode lijn. Wat denk je?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

hoi Jean,

volg je draadje met grote bewondering, wat een klus, en netjes uitgewerkt,

ook bewondering dat je toch het mes erin zet, dapper, maar wel goed, kap schuin zetten is idd geen optie.

t'is ook wel een erg complex ontwerp, en wat loopt die ene gevel ontzetten schuin naar beneden qua dakkap.(boven de tekst muur komt recht)

succes ermee!

Steam.N

Michiel,

Aan díe muur sleutelen had ik nog niet gedacht !
Maar het is inderdaad íets te simplistisch, want door 5mm daar weg te nemen halveer ik de breedte van het muurtje tussen twee deuren, en dat gaat erg opvallen, omdat het zoveel gaat verschillen van de rest van de spoormuur.
Ik moet dat stukje muur ook nog bekleden met blokjes, zoals dat al gedaan is voor de rest van de spoor-gevel, en dan gaat het verschil in breedte nog veel meer opvallen.

Ik heb de muur eens nagemeten, en kan daar mogelijks toch 1 á 1.5 mm weghalen zonder dat het opvalt.
Het kan dus wel een deel van de oplossing worden ...

Thanks !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#293
Citaat van: Kautenbach op 26 oktober 2012, 16:29:58 PM
... wat loopt die ene gevel ontzetten schuin naar beneden qua dakkap...
Klopt, Wim.
De architect heeft zich serieus uitgeleefd ...

Gezien mijn onvolledig dossier aan plans moet ik met de uitvoering wat gokken:
Op een beperkt aantal postkaarten kun je dat deel van het dak zien.
Daar zie je dan dat die dwarsnok over die muur doorloopt tot aan de spoorkoepel ! (Zie eerste foto van dit draadje)
Geen idee waarom dat zo is ...
Niet om de mensen droog te houden, want ze staan daar al onder de koepel ...
Het is ook niet een uitbreiding van het eerste verdiep,  anders zouden we dat zien op de postkaarten die de binnenkant van de koepel tonen ... (zie laatste foto van tweede berichtje van dit draadje)

Mogelijks krijg ik binnenkort nog wat plannen binnen.  Hopelijk weet ik dan meer ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

ik heb ook nog es het hele draadje doorgelopen, wel een merkwaardige "afwijking" in de architectuur die ene kap tov de rest. geen idee waarom. wel tof dat het archief je zo de stukken beschikbaar stelt, en wat een resultaat tot nu toe, erg mooi hoor, en harstikke netjes gebouwd met al die hoekjes ect. tot hoever bouw je de overige bebouwingen/perronkap en zo nog verder? en leg je dat smalspoor erbij?

Gerolf

Het viel mij op dat die "binnenmuur" ook schuin stond, bijna evenveel als het nokverschil
Is je perronzijde te lang, of je straatkant te kort (of staan de andere dwarse muren ook scheef, of zijn ze op de foute plaats gekleefd?
Tenzij je één duidelijke fout vindt, lijkt het me dat je best op vele (kleine) manieren kan corrigeren : helling van nok én lengte perrongevel én lengte straatgevel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

@Wim:
Plan is inderdaad om de overkapping te maken.  Smalspoor in een tweede fase, als het station zélf goed komt.

@Gerolf:
Op dit ogenblik denk ik dat het meerdere kleine fouten zijn.
Ik zal dus het lengteverschil spreiden over meerdere correcties. 
Dan vallen ze minder op.

Correctie aan de perrongevel doe ik het minst graag, omdat ik de snede dan met putty moet bijwerken.
Dat lukt op dit ogenblik wat minder goed.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#297
Het heeft geen zin verder te treuren.
Dus direct het mes er in.

Ik begin met de rechtervleugel, waar de ingreep zonder extra werk volledig verborgen kan worden.



In beide snedes zijn stripjes van 1mm aangekleefd.
De muurtjes zijn aan een stuk metaal geklemd, omdat ze in hoogterichting beginnen te krommen.

Eens deze muur terug volledig samengesteld, inwendig versterk en verstijfd, en tegen de grondplaat bevestigd, ga ik evalueren hoe ik verder ga.
Ik schat nog drie extra millimeter te moeten bijwerken (in voor- en/of perrongevel).
Stap voor stap.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Cozzy

Jean,
ik heb jouw draadje even niet kunnen volgen maar heb net je laatste posts doorgenomen en jouw verslag leest bijna als een spannende thriller...
Vind 't knap dat je het bouwsel deels demonteert.
Rustig nameten, check check double check ::) en aanpassen.
Deel zelf ook de mening dat je het verschil best verdeelt over diverse punten/plaatsen in je bouwsel.
Alvast veel succes, geduld en moed gewenst met je 'ingreep'!

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Steam.N

#299
Na een leuke dag op de beurs in Mechelen, terug wat (maar in ralenti) verder sleutelen aan het station ...

De ingreep op de rechtervleugel is succesvol verlopen.
De gevel toont twee witte vertikale littekens van 1mm breed.
De muur is echter terug stevig, dank zij een stripje styreen aan de binnenkant.

Belangrijkste:
-  aan de voorgevel van de linkervleugel moet ik niets meer aanpassen.
-  de linker zijmuur staat nu loodrecht op de achtergevel.
Ik moet alleen aan de achtergevel de lange helling een beetje laten zakken, om de tippen van voor- en achtergevel te aligneren.
Die aanpassing laat de algemene vorm van de gevel intact.  Gelukkig.

Het probleem lijkt me zo eenvoudig opgelost dat ik wat argwanend blijf ...
Voorzichtig dus, voor ik victorie kraai !

Dus met argusogen volgende kleine stapjes zetten ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }