Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#255
Metsers zijn de gevel van de linkervleugel aan het optrekken:



Begonnen met de arduinen onderlaag, met de gaten voor kelderverluchting (?), en de deur naar de loketten van de telegramdienst.
Die dienst had indertijd de grootste ruimte toegewezen gekregen (groter dan de inkomhal of wachtzalen).  Belangrijk, dus !!!

Maak je geen zorgen over de te lange stukken zandsteen.
De steenkappers brengen die morgen perfect op lengte.

Nu worden de metselwerken gestart aan de volgende muursectie.
De huidige sectie wordt morgen opgetrokken tot de onderkant van de fries.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

gardevil

Onwaarschijnlijk knap Jean. Om jaloers op te worden ;)

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Steam.N

#257
Dank je wel, Frank.
Geen reden om jaloers te worden, gewoon aan beginnen, hé  ;)

@Conducteur:  inderdaad niet het gemakkelijkste, maar als je ergens op verliefd bent ...  ;D


De ronde is gesloten.  De laatste buitenmuren en het zuidertorentje staan er ... ten minste hun basisplaten.



Alles blijkt zowaar te kloppen.  (het laatste muurtje moet nog gelijmd worden, maar daarmee wacht ik tot de linkervleugel volledig afgewerkt is.
Nu is het volop metseltijd.
Later wordt de binnenkant van het binnenpleintje verder uitgewerkt.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Peter

Het word inderdaad alsmaar mooier. Je zou vergeten dat dit spoor N is
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterC

Tsss...

Tja Jean, wat wil je dat we daar op zeggen...

...Let wel op met je hoog werktempo: als je styrene te heet wordt van het snel werken, zou het kunnen dat je (weggestoken) duracelleke ontploft...  ...Ik kan er van meespreken  ;)



Citaat van: Steam.N op 15 oktober 2012, 13:24:41 PM
...Dat heb ik indertijd dus nét gemist, want de overkapping werd afgebroken in het jaar dat ik geboren ben...

Citaat van: Steam.N op 15 oktober 2012, 13:24:41 PM
...(en neen, dit beeld komt NIET uit de familiealbum, en ik ben NIET één van die pegatterkes  ::) )

PréJean of GrootGeboren :) :) :)
Groetjes, Peter


Steam.N

#260
Citaat van: PeterC op 20 oktober 2012, 21:05:12 PM
... hoog werktempo...

Peter, dat lijkt bij mij in elk geval niet zo.
Als je ziet wat de vordering is van een dagje knippen en plakken ...



Het is wat eentonig werk, op dit ogenblik.   En snel gaat het niet.
Maar de aandacht mag ik niet laten verslappen:  daarnet een halve muur terug moeten afbreken: een stripje van 1.5mm ipv 2.0mm gebruikt  >:(

Enfin, vandaag is het station 80 stukjes rijker.
En het resultaat blijft op het origineel lijken  ;D

Nog eventjes verder metsen aan de middensectie van de linkervleugel.  Het is nog niet te laat.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#261
Terwijl de mortel tussen de bakstenen weer aan het harden is, begin ik met een noodzakelijk tussendoortje:

Hoe langer hoe meer voel ik de noodzaak voor een basisplaat, waarrond de verschillende geveldelen mooi passen en uitgelijnd zijn.
Ik moet dit wel zodanig doen, dat ik de geveldelen telkens kan losmaken, omdat er nog aan moet gewerkt worden.

Daarom denk ik alweer het "steek"-systeem te gebruiken, waarmee ik tot nu toe de verschillende geveldelen bij mekaar hou.
De aanzet is gegeven: pennen op de basisplaat, en kokers (gevormd met een U-profiel) tegen de wanden.
Zo kan ik (zolang het gebouw niet afgewerkt is) de basisplaat telkens verwijderen, en de geveldelen uiteenschuiven.



De basisplaat zal later van de nodige openingen worden voorzien, indien dit nodig blijkt voor verlichting, binneninrichting, e.d.

De basisplaat wordt ook dringend, omdat ik stilaan moet denken aan de dakstructuur
Die dakstructuur zal deels steunen op binnenmuren, die op die basisplaat moeten bevestigd worden.
Die binnenmuren gaan ook steun geven aan de torentjesstructuur boven de hoofdingang.

Vandaag heb ik minder knutseltijd dan gisteren.
Verjaardag in de familie.  En dat is ook leuk  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Vandaag inderdaad nagenoeg geen knutseltijd.
Het systeem om de basisplaat aan de muren te bevestigen (of omgekeerd  ;) ) werkt goed.

Eigenlijk had ik dit al veel eerder moeten doen, want de muur naar de sporen begint wat golving te tonen.
En de losse muur naar het noordertorentje krijgt een serieuze bocht.
Hopelijk krijg ik dit goed ...

Daarnet heb ik zitten worstelen met de bogen boven de twee gelijkvloersramen van de middensectie van de linkervleugel.
Ik krijg de goeie vorm er niet in.
Het hoeft niet altijd even gemakkelijk te gaan, hé  ;)

Hopelijk lukt het komende dagen.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

GVL

Dit detail komt ongetwijfeld ook in orde, Jean.
Is dit eigenlijk een vitrinemodel of is het jouw bedoeling het station ooit op een baan te plaatsen?
Groeten.

Paulogic

Als dit af is krijgt het vermoedelijk wel een plaatsje op zijn baan...
Maar de Jean zal als straf voor al die uren dat hij niet geholpen heeft in het huishouden in de vitrinekast belanden... met zo van die fluffy oren op  ;D ;D
mvg,
Paul(ogic)

janjozef

zou zonde zijn zoiets niet op de baan te plaatsen, zal daar met de geschikte omgeving veel beter tot zijn recht komen

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Steam.N

#266
Citaat van: Paulogic op 22 oktober 2012, 10:41:25 AM
... de Jean zal als straf ... in de vitrinekast belanden... met zo van die fluffy oren op
Paul:
dat wordt geen zicht !  Dat kun je de wereld niet aandoen  ;D
Trouwens, dat van die fluffy oren ... hoe kan jij dat weten?
Zeker niet van de foto, want die is gephotoshopped  ;D ;D ;D

Gino, Jan: nog geen idee.
Voor een vitrinekast heb ik geen plaats, en op mijn eigen baan is dat station veel te groot voor de beschikbare ruimte ...
Misschien enkele modules bouwen, waarmee ik kan rondsjouwen ...  Wie weet.

Waarom het station dan gebouwd?  Onweerstaanbare drank (sorry: drang)
Enkele instanties in Turnhout hebben wel interesse getoond, maar wil ik van dit bouwsel afscheid nemen ... dat is de vraag ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

railrunner

Jean,

Misschien kun je wel een bouwpakketje maken van het station van Turnhout, zal wel afzet hebben ;D ;D ;D.  In ieder geval s-c-h-i-t-t-e-r-e-n-d werk!

doomslu

Of een 3D kopie maken???  :o
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Citaat van: railrunner op 22 oktober 2012, 19:23:08 PM
... Misschien kun je wel een bouwpakketje maken van het station van Turnhout ...
Ja, waarom niet  ;D ;D ;D
Ik vrees dat er niet veel afnemers zouden zijn, gezien de afmetingen van het gebouw ...

Een 3D kopie maken:  als ik nu een 3D scanner had, dan kon ik een 3D printer aansturen ...
Of moet ik daarvoor nog enkele jaren wachten?

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }