Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#195
Mijn twee recente nieuwe helpers  :)



Dat rechte mes heeft me de laatste dagen al goede diensten geleverd, bij het propertjes afwerken van de zandsteenlagen in de hoeken.
Stuk gemakkelijker dan de klassieke mesjes.

En de batterij is deze avond toegekomen: oude batterij van mijn Dremel Stylus is gesneuveld ...
Deze avond snel in-solderen.

En dan de zijgevel van het station afwerken  :P




[Edit:]  Batterij is ingebouwd, en de zijgevel is af (ttz: deurtjes staan er alle twee in. 
            Later komen nog kleine details (regenpijpen, leidingen, putty, ...), plus het schilderwerk.
            En natuurlijk: de fries niet vergeten.  Die fotoafdruk is er afgehaald.  Goede poging, maar niet goed genoeg  ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

De voorgevel van de rechtervleugel vordert stilletjes aan ...
De laatste bakstenen van de bovenste laag (net onder de sierlijst)  ...

Mijn vingers jeuken om aan de dakkapel te beginnen, maar ik hou me wat in.
Rap rap komt gegarandeerd fout.

Morgen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

modèlisme

jean,
IK heb een 5 tal foto's van het station van Turnhout jaren geleden.
Heb je interesse stuur mij dan een email en dan stuur ik je de foto's als feedback op.
Groetjes,
Paul.
 

Steam.N

Nauurlijk, Paul!  Zonder twijfel.
Pm is al onderweg !!!  :) :) :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#199
Ben direct gaan piepen, Paul :-)

Alle vier de fotos al in mijn archief.  :-[

Alleen: die ene met inkijk in de koepel is om een of andere reden scherper in de diepte dan de  andere copiën die ik van die postkaart had.
Het helpt me wel om wat detaillering uit te werken, eens het station er staat

Thanks again !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#200
De bouw van de rechtervleugel van het hoofdgebouw heeft wegens tijdsgebrek even stil gestaan.
Bovendien, de fries heeft net als goeie wijn, wat tijd nodig om te rijpen.  Het krijgt echter stilaan wel vorm  :)

Ondertussen begin ik me wat zorgen te maken over het schilderwerk.
Voor een tussendoor projectje heb ik mijn airbrush terug uit de verpakking gehaald, en ben met veel zelfvertrouwen beginnen spuiten ...
Ola ... even een ontnuchtering ...  Toch niet zo gemakkelijk als het er uitziet ...
Om de haverklap verstropt ... verf die uit het bekertje naar alle kanten wegspuit ... en veel kuiswerk ...

Ondertussen heeft die miserie me al wél geleerd dat Vallejo flesjes heeft met witte dop, en andere flesjes met zwarte dop ...
Niet zonder reden: die met zwarte dop zijn blijkbaar al voorzien voor de airbrush (dáárom noemt die reeks flesjes dan ook "Model AIR", en niet omdat de kleuren beter passen op modelvliegtuigjes  :D ), de andere, met witte dopjes, hebben thinner nodig, of gebruik je niet voor de airbrush  ...
(misschien zijn er nog andere verschillen, maar dit was voor mij toch een openbaring).
Anderzijds spoot ik met de dunste nozzle (0.2 mm), en kreeg ik de raad de grotere te gebruiken (0.4).
Inderdaad, met de flesjes met zwarte dop en de grotere nozzle geraakt de airbrush niet meer (zo snel) verstropt (hoera),
maar het doseren voor een fijn laagje verf wordt zeer moeilijker (beuh) ...

DUS, voor ik mijn station verpruts, wil ik een testje doen.
Daarom even een testmuurtje gebouwd, en de zandsteen afgedekt met stripjes ...


Benieuwd wat dat gaat geven ...
Ik vrees dat de verf, door de moeilijke dosering, er te dik gaat op liggen, en daardoor onder de stripjes gaat lopen ...

Maar zagen en klagen helpt niet.  Dus ik ga het bad inspringen, en leren zwemmen !
En leren van de foutjes fouten.

Als deze test niet goed loopt, denk ik het stationsgebouw met het penseel een laagje te geven.
Een hele tijd geleden heb ik op die manier de fabriek van Sedelocus geschilderd, en dat viel qua resultaat nog goed mee ...
Plan B, dus, voor het geval ...

Anderzijds, gezien mijn metsers wat zenuwachtig werden, zijn de werken begonnen aan de centrale ingang:



Lijkt nog op niets, maar je moet ergens beginnen, hé?
En binnen een aantal dagen, hoop ik iets in handen te hebben, dat op een of andere manier gelijkt op het grote voorbeeld:



Een indrukwekkende ingang, met heel wat meer variatie in de mix van zandsteen, baksteen en arduin ...
Veel hoekjes en kantjes.  Een uitdaging, dus ...
Benieuwd hoe dat gaat lopen  :P


Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

ToThePoint

Ikke ook benieuwd Jean.

Wat dat airbrushen betreft. komt wel goed.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

marc goovaerts

Het zal wat meer werk vragen, maar eigenlijk heb je met de rest al bewezen dat het voor jou geen probleem zou mogen zijn  ;)

ToThePoint

Net wat ik ook al dacht Marc.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

doomslu

Indrukwekkend geveltje, zeg.  :o

Voor gebouwen heb ik eigenlijk nog nooit mijn airbrush gebruikt...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Citaat van: doomslu op 15 september 2012, 09:26:30 AM
Voor gebouwen heb ik eigenlijk nog nooit mijn airbrush gebruikt...
Ik wel, maar niet voor alles.
Een "primer" met de lichtste kleur, en de rest met de hand penselen was mijn stadhuis-manier  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

#206
Drukke tijden ... Ik heb wel elke dag mijn stationneke gezien, maar er niets aan gedaan ...

Maar deze avond kan ik nog eens  :) :) :)

Tijd om wat te experimenteren met de fries !
PauLogic heeft meegedacht aan een propere oplossing, en me een knap idee gegeven:  (thanks, Paul !!!)
Gezien de fries bestaat uit
- een strook met bakstenen
- een patroon van vier zandstenen
- een tjoep arduin (?)
Dit als dusdanig maken: drie sets: baksteenstroken - zandsteen-kwartetten aan een boompje - tjoepen aan een boompje
Met de laser, natuurlijk !!!

Voordeel:
-  je schildert elk van de drie afzonderlijk met de airbrush, elk in de juiste kleur: propertjes, buiten de lijntjes schilderen is geen probleem !
-  je puzzelt alle stukjes in mekaar, en klaar is kees

mmmhhhh ... zo gemakkelijk ? ? ?

Deze avond dus de proef op de som:



Niet echt wat we in gedachten hadden ...
Natuurlijk, die dingskes zijn zó klein, en de styreen zó dun, dat de juiste afmetingen moeilijk aan te houden zijn ...
Redelijk wat speling tussen de zand- en bakstenen ... TE veel speling ...
Om dát goed te krijgen is niet evident.

Daarom even een alternatief geprobeerd:
De bakstenen strip behouden ! Nagenoeg perfecte regelmaat in het patroon, feitelijk goed recht gebrand.
Een pakje DAS klei geopend (heb ik al een tijd geleden gekocht, voor het geval dat ...)
Klein stukje klei uitgerold, en de baksteen-strip er ingedrukt ...



(even de onregelmatigheid van het oppervlak vergeten (macro-foto, hé, en je ziet alleen dát, niet de rest van de muur)
De speling is weg, en de klei heeft nagenoeg de juiste kleur !
Wat meer aandacht nodig, om de klei de openingen volledig te vullen.  Deze keer is het niet 100%

Dus de volgende stap uitgevoerd:  de tjoepekes ...



Eerlijk gezegd: ze ligger er wat dikjes op ...
Dat valt op te lossen, al was het uit een dunner folie styreen stansen.

Eigenlijk lijkt me dit resultaat zeker niet slecht.  In elk geval beter dan het resultaat van plan A (fotoafdruk)
Morgen nog eens kijken.  Misschien denk ik er dan helemaal anders over  ::)

Ben ik er ?
NEEN, want:
-  nog geen idee OF, en indien zo HOEVEEL de klei gaat krimpen, en terug spleetjes gaat tonen
-  ik heb een meetfoutje gemaakt (dom dom dom: mijn stalen latje heeft een kant met millimetertjes, en een andere kant met inches ...)
   Dus ik mis een millimeter in de hoogte van de baksteen strip ...
-  in de breedte klopt de afmeting blijkbaar ook niet, maar daar moet ik nog wat onderzoek voor doen

Deze avond gaat het om het principe.  En dat principe lijkt nog altijd bruikbaar  :)
 
Morgen weet ik of deze werkmethode goed genoeg is om de volgende stappen ...

En als het niet goed is?  Dan is het over naar plan C ...
Want de fries zál er komen. 
Niet dat ik die zo mooi vind.  De architect heeft in 1897 blijkbaar ook zijn zwakke momenten gehad.   ;D
Maar de fries maakt zo opvallend deel uit van de gevel ... dat het zal opvallen als het er niét is ...

Morgen hopelijk wat meer.  Nu is het slapenstijd !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Knappe (en spannende) techniek. Is dit echt gelaserd uit dun styreen ? Ik dacht dat het zou smelten...
Hoe dik (dun) is het eigenlijk ?

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 21 september 2012, 23:18:14 PM
Eerlijk gezegd: ze ligger er wat dikjes op ...
Dat valt op te lossen, al was het uit een dunner folie styreen stansen.
Je kan ze misschien wat in de natte DAS drukken? Of wat afschuren zodra de zaak vast zit?

Dat krimpen zal wel meevallen.
Misschien uit voorzorg de achterzijde wegsnijden, zodat er alleen losse stukjes klei in de frames zitten n de boel niet kan scheeftrekken door de krimp.
Een laaghje verf of lijm aan de achterzijde zorgt dan wel dat ze niet gaan lopen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

Knap werk en altijd motiverend om een doorzetter aan het werk te zien!

Is het geen optie om in plaats van die dasklei goeie gietplaaster te gebruiken? Plak de voorkant van de strip af met schilderstape en giet de plaaster er langs achter in.  Na drogen heb je zelf wat structuur op de voorkant van de plaaster omdat die de structuur van de lijmkant van de tape overneemt.
Met gietplaaster heb je geen last van krimp.
Groetjes, Peter