Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#165
Dank je wel, Guy.  Stapje voor stapje vooruit, hé  ;)

Ondertussen wordt af en toe gesleuteld aan het middendeel van de spoorgevel (secties 7 tot 11) ...
De ramen afwerken ... en het zijn er redeljk wat ...



Na verschillende mislukkingen, uiteindelijk een bevredigend en min of meer overeenstemmend resultaat bekomen voor de deuren naar de wachtzalen ...



Met als voorlopig resultaat:



Natuurlijk nog de klassieke prutserijen met de friezen, maar die komen goed.
Wat me wel dwars zit, zijn de deuropeningen naar de toiletten (de twee openingen links).
Al zes pogingen gedaan, telkens terug afgebroken, wegens te zwaar, niet gelijkend, plakwerk, schuin, ... verzin het maar ...

Dus wordt de muur even aan de kant gezet, en ga ik me even concentreren op de zijwand van het hoofdgebouw ...
De muur die aansluit op de boog die ik het laatst afgewerkt heb ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Metpetergaathetbeter

ongelooflijk fraai in deze kleine schaal ! Nog een geluk dat dit zo'n groot station is, want mocht het een heel klein station geweest zijn dan kon het als je het uit je handen zette dat je er achter moest zoeken !

Groeten Peter ;)

Steam.N

 ;D ;D ;D
Klopt, Peter.  Totale lengte 62cm, diepte gebouw: 6cm, breedte koepel: 13cm.
Dus nét iets te groot om zo op mijn palm te houden ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#168
Het duizendste stukje styreen is verwerkt  ::)
En nog heel wat in het verschiet ...

De metsers zijn goed aan 't werk, aan de rechtervleugel van het hoofdgebouw.



Dan de centrale ingang, dan de linkervleugel, om te eindigen aan het zuidelijke torentje (identiek broertje aan het ene dat al gebouwd is).
We gaan gewoon rond, hé  :)

Ondertussen lijd ik aan accuut plaatsgebrek !
Ik begin mijn projecten letterlijk op te stapelen ...



Het station tijdelijk bovenop de scrap yard (moet daar nog enkele knopen doorhakken, spoorbanen finaliseren, kraan afwerken) ...
en die bovenop twee oefendiootjes ...
bovenop een treinenlade ...
bovenop ladenkastjes ...

Zolang ik in een verwoede bouwfase zit, stoort het niet echt, maar eens ik mijn thuisbaan uitwerk ...
Maar gelijk wie die in mijn treinkot binnenkomt, spurt binnen de kortste keren terug uit de kamer: accuut gevoel van claustrofobie ...

Zelf heb ik er niet zoveel last van, torenhoog omringd door stukjes baan en decor, kastjes met onderdelen en electronica, een radiootje,  een laptop en printer, wat proxxon en dremel materiaal, stapels stapeldozen ...

Meestal ben ik gefocust op een klein stukje werkblad, met een stukje stationmuur, wat mesjes, vijltjes en lijm ... mets ik voort  :)
Mijn vluchtwereld  :) :) :)

En nu terug aan de slag: en hopen dat mijn rechtervleugel straks wat hogerop gemetst is ...
Dit stuk is niets complex: rechttoe-rechtaan, driehonderd vijftig stukjes meten, afsnijden, kleven ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirky

m.a.w. geen overstap naar spoor 1 in de komende maanden zeker?  ;)

Het gebouw begint er goed uit te zien! Hopelijk loop je niet tegen je stapel projecten en verplettert het een het ander niet  :)

Steam.N

Overstap naar Spoor 1 ?
Dat zou nogal een overstap zijn, hé ?  Maar dan moet ik mijn huis eerst serieus verbouwen  ;D ;D ;D
Ik vrees dat het zou tegenvallen, om zo'n grote onderdelen te moeten maken/passen.
Het is een andere graad van nauwkeurigheid en detaillering. 

Dat van het verpletteren van de projecten: zeker een groot risico, zeker voor de kraan en de gebouwtjes.
Ik heb door de houten blokken een gat geboord, en ga er een stalen staaf doorsteken, die doorgaat doorheen de zijkanten van het onderste niveau.
Dat zou het risico een stuk moeten verlagen.

Het laat me dan toe om gemakkelijk het bovenste project van de stack te halen, om aan het lagere niveau te kunnen werken.

Gelukkig staat het geheel op wieltjes.  Ik kan het zelfs de kamer uitrollen, als ik wat ruimte wil.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Het lijkt me niet onmogelijk om de verschillende projecten te verzamelen tot 1 totaalconcept. Thema, stijl en tijdsbeeld blijken toch vrij dicht bij elkaar te liggen. Dant lijkt me een leuke denk-oefening.  :o  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Moet inderdaad kunnen ... alhoewel het station begin 1900 is, en de yard 1960 ...
Maar daar hoef ik niet over te struikelen, als het totaal er mooi uitziet ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean,

Diorama's (of modules) in etagekes...  We hebben het er al eens over gehad...  ...Ik zou wel de tussenafstand iets vergroten  ;)

Weeral eens een staaltje Modelbouw (met de Grote 'M')!

Groetjes, Peter


Steam.N

#174
@Peter: Tussenafstand moet inderdaad groter.
Maar op dit ogenblik is het eerder een werkstand, geen definitieve opstelling.

Mocht het definitief zijn, zou ik aan weerszijden een spiraaltje zetten. 
Kwestie van treintjes te kunnen laten rondrijden, natuurlijk, van het ene niveau naar het andere.
Alleen zien dat de diorama's op mekaar aansluiten ...


Maar ik besteed op dit ogenblik liever mijn tijd aan de "serieuze" dingen:
muurtjes metsen aan de rechtervleugel. 
Het gaat traag vooruit, omdat ik zoveel kleine stukjes in verstek moet zetten aan elk raam ...
Traag maar zeker, denk ik dan maar.  Ondertussen bijna halve hoogte bereikt.

Het is allemaal wat routine, op dit ogenblik: laagje baksteen, laagje zandsteen ...
Het leuke komt binnenkort weer, als ik aan het volgende spitske mag beginnen ...  :) :) :)



Dus dit weekend goed doorwerken  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#175
Ik zit vast met de uitwerking van de zijgevel :

Hoe loopt de zandsteenlaag net bóven de ramen ???
De balk loopt mooi vóór de steenlaag, zodanig dat ik twijfel ...



Niet dat het super essentieel is, maar als ik het goed kan doen, is het toch wel beter.
Het straffe is: ik heb een vijftal foto's van die gevel, en telkens zit die balk zó dat ik niet zie wat ik moet weten  ::)
Op deze foto lijkt het of de zandsteen (of is het een arduinen balk?) net achter de ramen stopt.
Op andere foto's lijkt het of het volledig doorloopt, of dat het alleen over de breedte van de ramen loopt ...
Dus is er een extra bezoekje aan het station vereist ...

Ondertussen ga ik nog even verder met de voorgevel zelf.
Die kan ik (denk ik) volledig afwerken.
   
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

Jean, ik ben eens met Streetview rond het station 'gaan wandelen'.  Zie je daar dat detail niet op?
Groetjes, Peter


eve

#177
Op aangeven van PeterC heb ik volgend beeld kunnen "schieten" :



Daar zit geen zandstenen band volgens mij...

Erik

Steam.N

@PeterC en Erik: prachtig !
Jullie besparen me een tripje. Hartelijk dank  :)

Hiermee ga ik voort (deze avond, want deze namiddag is het werken geblazen aan het terras).
(Zal straks wel eerst een stukje van de zijmuur moeten afbreken, want baksteenlagen drie en vier worden nu één laag).

No problemas  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

Het wordt een mager modelbouw-weekend:
Geen MSM, allerlei activiteiten thuis, dus geen tijd om te knutselen.
Enige hoop is zondag avond ... Hoop doet leven  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }