Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

#75
citaat:
Geplaatst door SuSke

... Je hebt hier te maken met muren in vol metselwerk, massieve baksteen en daar blijft alles een beetje beter op zijn plaats ...

Ik moet het me dus niet te erg aantrekken [;)]
Maar (om de purist wat uit te hangen [;)]), als je aan ??n muur als laatste baksteen een kopje ziet, moet je aan de andere zijde van de hoek de lange kant zien, h??

"zorg" voor morgen avond, want deze avond-nacht rij ik terug naar huis.  15 uurtjes auto.
Hopelijk gezond en wel

Ondertussen inderdaad veilig thuis.
Hopelijk kan ik er straks weer tegenaan [;)]

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

evan

#76
Welkom thuis!

[:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Steam.N

#77
Thanks, Evan.
Nu al mijn knutselspulletjes terug hun plaatsje geven, en terug aan de slag ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

doomslu

#78
Voor ons is het alsof je niet bent weg geweest. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

#79
Eerlijk gezegd, toen ik v??r het vertrek op verlof, mijn spulletjes bij mekaar deed, dacht ik nooit z?veel tijd te kunnen besteden aan het knutselen ...
Nu ik terug hier thuis in mijn knutselkot zit, lijkt het me wat onwennig.
Alsof het station hier niet past ...
Maar het zal wel met de vermoeidheid te maken hebben.
Morgen beter !  Trouwens genoeg projectjes die dringend afwerking vragen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Johan Poelmans

#80
citaat:
Geplaatst door Steam.N

citaat:
Geplaatst door SuSke

... Je hebt hier te maken met muren in vol metselwerk, massieve baksteen en daar blijft alles een beetje beter op zijn plaats ...

Ik moet het me dus niet te erg aantrekken [;)]
Maar (om de purist wat uit te hangen [;)]), als je aan ??n muur als laatste baksteen een kopje ziet, moet je aan de andere zijde van de hoek de lange kant zien, h??


Dat is net wat SuSke bedoelt: bij een buitenspouwblad (zoals we al bijna 40 jaar metsen in halfsteens verband) heb je inderdaad een supertrak verband en worden er bijna geen afwijkingen getolereerd. Maar jou werkje is in kruisverband gemetst: zo krijg je een massieve muur van 18cm dik ipv 9. Dit voor meer stabiliteit.

Nu, op het einde van die massieve muren moet je in principe met een 3-kwart stoppen, die elke laag 90 graden gedraaid is. Maar je blijft daar altijd prutsen vermits je nogal veel 3kwarten moet slaan.. In varkensstallen ga je dus dikwijls zien dat de metser daar zijn botten aan heeft geveegd en dat aan de hoeken wat veel cement hangt. Bij een mooi stationsgebouw als dat van Turnhout heeft de conducteur van de werf daar waarschijnlijk beter op gelet, maar uiteindelijk ga je in model nauwelijks verschil tussen 3-kwart of een halve steen zien.
 

PeterC

#81
citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans
[br...Bij een mooi stationsgebouw als dat van Turnhout heeft de conducteur van de werf daar waarschijnlijk beter op gelet, maar uiteindelijk ga je in model nauwelijks verschil tussen 3-kwart of een halve steen zien...



Mijn dooppeter (zaliger) was conducteur en zou het wel gezien hebben.  Onlangs een doosje foto's van zijn werkzaamheden gezien bij m?m? en man, man, man, die foto's moeten bewaard blijven: noodbruggen voor spoorlijnen, nieuwbouw van (spoor)bruggen, het vier-armen-kruispunt (quatre-bras) in opbouw, ...  Dringend eens bij m?m? koffie drinken (of soep eten) en aantekeningen maken (en de foto's scannen natuurlijk!).
Groetjes, Peter


Steam.N

#82
Johan, uitleg is duidelijk, maar ik vrees dat het nagenoeg onmogelijk is dit in modelbouw (toch onze schalen N en HO) alsdusdanig te bouwen.
We werken met voorgedrukte patronen bakstenen, en de afmetingen van de muren liggen vast.

Ik ben al blij als ik de voegen van de twee muren van een hoek even hoog krijg, en nog blijer als ik er rekening mee hou dat als de rij aan de ene muur kopjes heeft, de andere muur op die hoogte bakstenen in langsrichting toont [;)]

En het is zoals je zelf zegt: in N schaal zie je amper het verschil tussen korte en lange kant (behalve op de macro fotos natuurlijk), dus zeker geen verschil tussen kop en drie-kwart.


De werken vorderen ondertussen traagjes:
- de derde kant van het torentje krijgt zijn bakstenen (ik ben halverweg)
- de oplegstukjes van de vertikale stroken tussen secties 1 tot 6 zijn gekleefd (en ja, voorloping nog steeds zonder chopper)
- ik experimenteer wat ivm de bakstenen kant van secties 1 tot 3 (op losse evergreen overschotjes, nog niet op de muur zelf gekleefd)

Net zoals langs de "witte" kant van de muur vertikale rijen sierstenen zijn, moet aan de baksteenkant op die plaats een bakstenen verdikking van de muur komen.
Op de foto hieronder komt de baksteen evenveel uit de muur als de sierstenen aan de andere kant van de muur.



Aanwerking van de verschillende stukjes lijkt wel (met wat moeite) te gaan, maar die uitsteek lijkt op 't eerste zicht te weinig.
De baksteen zou minstens een kopje (waarschijnlijk een lange kant) uit de muur moeten komen.
Maar dat zie ik niet goed zitten.  Hoekjes <u>goed</u> maken is in deze schaal erg moeilijk.
Voor zo'n smalle uitsteek (van een halve of hele steen) lijkt me dit volledig onmogelijk.
Alternatief is een stukje baksteen opkleven op de basisstrook.
Probleem is de aanwerking.
Ik probeer dit morgenvroeg eens, met aanwerking met putty ...

Spijtig genoeg heb ik heb van deze kant van de muur geen fotos, omdat die muur ondertussen afgebroken is.
Ik ga er van uit dat er alleen een verbreding is waar aan de andere kant die opzetstukjes zijn.
In het ergste geval had de muur eveneens een grote rechthoekige uitdieping hebben als de andere kant van de muur (dus de baksteken kant volledig identiek aan de andere kant van de muur, maar dan volledig met bakstenen uitgewerkt).

Ik ga voort op de enige foto die wat indicatie geeft:



Vertikale verbreding, en voor de rest een vlakke uitvoering, met stroken zandsteen.
Morgen hopelijk een eerste indruk hiervan.

En zeker die deur inbouwen (en er de sleutel van weggooien [:o)]), morgen, dat er niemand de toren kan insluipen, en van de niet gebouwde draaitrap kan donderen ...



Ik heb geen foto van de deur, gezien het torentje ook verdwenen is.
Ik denk er een houten uitvoering van te maken.  Het is een dienstingang, en andere dienstingangen zijn eveneens in hout ...

Het zou handig zijn indien ik de plannen van de verschillende muren had.
Maar NMBS antwoordt niet ...  Als iemand me kan zeggen waar ik kan aankloppen ...
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#83
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Maar NMBS antwoordt niet ...



Jean, die 'spreken' een 'taal' die enkel voor insiders begrijpbaar is...
Groetjes, Peter


SuSke

#84
citaat:
Geplaatst door Steam.N

citaat:
Geplaatst door SuSke

... Je hebt hier te maken met muren in vol metselwerk, massieve baksteen en daar blijft alles een beetje beter op zijn plaats ...

Ik moet het me dus niet te erg aantrekken [;)]
Maar (om de purist wat uit te hangen [;)]), als je aan ??n muur als laatste baksteen een kopje ziet, moet je aan de andere zijde van de hoek de lange kant zien, h??


Niet noodzakelijk. Er kan een halve steen op de hoek gezet zijn.
De relatie kop/strek wanneer je de hoek omgaat, is van belang wanneer je met halfsteens (9cm) of steens (14cm) metselwerk werkt.
Vanaf je met dikkere muren werkt, kan je op de hoek weg met halve, 2/3 en 3/4 stenen. Alle mogelijkheden staan open voordat soort muren.
Een goed architect gaat zijn gebouw echter zo ontwerpen dat er zo weinig mogelijk stenen moeten gekapt worden, want de overschotis verlies.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

#85
Hij is op "vakantie"... Man toch, hoe doe je het?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Steam.N

#86
Wel, Johan ... knutselrommel meenemen ... 's avonds als 't vrouwke slaapt ... [:D][:D][:D]

Stilaan terug mijn draai aan het vinden, hier thuis ...
Zoals jullie ondertussen van mij gewend zijn: ik spring van het ??n naar het ander ...
De bakstenen even laten liggen, en terug wat aan de uitgang-boog gesleuteld :



Komt wel goed, precies.
Deze avond de bovenstrook nog doen, en deze sectie is klaar (behalve de aanwerking met de ander kant van de muur, natuurlijk)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

#87
Komt zeker goed, niet alleen 'precies'.

En al die profieltjes en motiefjes zonder Chopper in N ?
Ge moogt uzelf een reeks 'spiekmedalles' geven hoor.

Steam.N

#88
Thanks, Marc !
Chopper-II (met reservemesjes) is ondertussen w?l in bestelling [:p]
Het zal zeker een goeie hulp zijn !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

PeterC

#89
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Chopper-II (met reservemesjes) is ondertussen w?l in bestelling [:p]
Het zal zeker een goeie hulp zijn !


Daar ga je geen minuut spijt van hebben; een must have [;)]
Met styrene gaan de mesjes wel lang mee, maar met (heel) oude balsa...  ...Raar maar direct is de 'snee' eraf...

Groetjes, Peter