Turnhout - NEEB: The Sequel ...

Gestart door Steam.N, 19 juli 2012, 19:57:36 PM

Steam.N

Wat vroeger dan gepland ... de opstart van een nieuw project ...

Hoe?  En wat dan met de Scrap Yard? Zelf gescrapt?
Nee nee, maar als je op reis gaat, en 's avonds, als het knutselvirus kriebelt ...

Met 't vrouwke afgesproken dat de yard inderdaad moeilijk meekon ! :D

Maar als alternatief: evergreentjes meegenomen, en lijm, lat, mesje ...
En een bende foto's ...
Voor 's avonds laat, als iedereen slaapt, en de muziek rustig de achtergrond wat vult ...
Als je wat in mekaar wil boxen ...

Niet iets onbruikbaars, maar een testje op uitvoerbaarheid van mijn nieuw project:

Een stationsgebouw.  Niet zo maar een station, maar dat van mijn geboortestad: Turnhout.



En pas op: niet zo maar een gebouw, maar met een mooie koepel.


(met dank aan het Stadsarchief Turnhout (www.stadsarchiefturnhout.be), voor de bereidwillige medewerking in het opzoeken van het basismateriaal, en het ter beschikking stellen van de oorspronkelijke bouwplannen van einde 19de eeuw)

Inderdaad, Turnhout, in zijn spoorweg-gloriejaren, was veel grootser dan wat je nu nog ziet:



Daarom noemt het project ook Turnhout - NEEB
NEEB? Waar staat dat voor? 
Negentienhonderd-En-Een-Bekke   (of is het Bikke ?,  Bitje ? )

Want inderdaad, ik twijfel wat ivm de juistheid van de datums:  1905? 1913? 1920?
Dus begin van vorige eeuw, enkele decenia voor ik daar zelf mijn schoolgaande zolen versleet ...
Wat speling met de jaren geeft me wat speling met de uitvoering (zoals een kasseien stationplein (Michiel ;););)) of aarden plein?

Tiens, Turnhout, een koepel?
Jaja, tot met de tweede wereldoorlog, dacht ik.
En niet zo maar eentje: maar recht uit de wereldhoofdstad Antwerpen !
OK, tweede hands, maar toch een prachtig zicht !

Op zich al een serieuze uitdaging, om dit gebouw recht te zetten.
Maar de ideeën gaan al wat verder: Begin 20-ste eeuw was Turnhout een belangrijk knooppunt voor de buurtspoorwegen. Dus mogelijks ...
- een stoomtrammetje ... (zelfbouw?) ... in N-schaal, natuurlijk ... met een reeks wagonnetjes
- de tramstatie ... (waarvan het terrein ondertussen al een halve eeuw overgenomen is door een bende lijnbussen)
- oude overweg
- goederenoverslag

Wat ik hiermee na de bouw ga doen:  geen idee !
Waarschijnlijk wordt het niet opgenomen in mijn eigen nieuwe baan (ook die ga ik binnenkort opstarten)
"ergens" opzij zetten, stof verzamelen, na er veel bouwplezier aan gehad te hebben ...

We zien wel waar we uitkomen.  Zolang het plezier er is :))
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Steam.N

#1
Hier de aanzet:  de muur naar de sporen:



Volgens de originele plannen (foto wat ongelukkig getrokken: uiterst rechtse kant van de muur)



Van wat vroeger toch een indrukwekkend beeld moet geweest zijn:



Ik was wat onzeker ivm de uitwerking van de "blokkendoos" omkadering (of hoe dit ook in architectentaal ook noemt), maar het blijkt wel te lukken.
Nog wel erg kaal, natuurlijk, gezien ramen en deuren wagewijd openstaan  ;D

Andere uitdagingen zullen later ook de voorgevel zijn (combinatie van arduin zandsteen en baksteen), en de koepel (die wat evergreen-profieltjes zal opvreten).

Totale lengte van het gebouw wordt een 60-tal centimeterkes. 
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#2
Waauw! Jean, wat een mooi project! Schitterend spoorweggebouw, maar wat een uitdaging! Ik weet dat je dit aan kan, maar het blijft een project van formaat. Ik wens je veel succes, en vooral dat het allemaal een beetje mag meezitten, want zo'n project verdient dat.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#3
Dat wordt weer een zoveelste N-reeks om naar uit te kijken. De voorpret an al beginnen [:p]

Binco

#4
Jean vliegt er weer eens in [8D]
Dat ziet er een hele uitdaging uit!!!
Succes! en ik blijf volgen [;)]


[:)][;)]

Peter

#5
Dat is een serieuze uitdaging Jean.
Veel succes je toegewenst.

Sta je ook zo versteld van de afmetingen, als je gebouwen van het grote voorbeeld omrekend naar schaal N of H0 ?
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

#6
Klopt, Peter.

En wat dat betreft heb ik dan geluk met de N-schaal. 
Ik moet er niet aan denken wat je met de HO schaal moet aanvangen.
Compromissen, stukken er uit of stukken bij mekaar persen ...

Het meest verschoten ben ik van het station van Mechelen, iets anders dat in mijn hoofd speelt, maar even in de diepvries ligt. 
Als je dit in N-schaal bouwt, met inbegrip van de wisselstraten aan weerszijden, kom je met 10 meter niet toe.
E?n van de redenen waarom ik die uitdaging even aan mij voorbij laat gaan.

Station van Turnhout is wat dat betreft een stuk compacter: van Lokeren-molen tot Hollandse Schuif, kom ik tot een viertal meter.
Het stationsgebouw is op dit ogenblik al een voldoende grote uitdaging.


@Michiel: de uitdaging lijkt me vooral in het bakstenen/<s>arduinen</s>zandsteen deel van het gebouw te liggen.  Veel hoekjes en kantjes.
Van de koepel ben ik niet bang (behalve dan om de sterkte van het geheel, gezien het redelijk filigraan lijkt ...)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

kurt10002

#7
Voor de koepel kun je altijd in het stadspark van turnhut gaan foto's nemen want daar hebben ze koepel na gebouwd. Het is wel een mooi project.
Mag het ook iets groter zijn ?

Lid van MSC De Pijl
http://www.de-pijl.be/

Steam.N

#8
Inderdaad, Kurt.

Ik ben die koepel gaan fotograferen, tijdens de laatste internationale stoomdagen.
Het was onder die koepel drukte alom, met die vele live-stoomlocs !

Thanks voor de hint.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#9
citaat:
Geplaatst door Steam.N

...Het meest verschoten ben ik van het station van Mechelen, iets anders dat in mijn hoofd speelt, maar even in de diepvries ligt.  
Als je dit in N-schaal bouwt, met inbegrip van de wisselstraten aan weerszijden, kom je met 10 meter niet toe...


Dat is dus ook het probleem met Brussel-Noord: 13m van station tot depot. Ik zou ervoor een zolder op het huis zetten (13m lang), maar mijn vrouw vond de kosten niet evenredig met wat zij ervoor terug kreeg. (gelijk had ze!) Ik ga het dus reduceren tot 10m (in de garage, 2x5m), onder het motto: "schrap de saaie stukken" [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

pabe

#10
Hi Jean,

dit ga ik als Turnhoutenaar zeker volgen met heel veel belangstelling.  Ik denk dat er bij de Stoomgroep ook best nog wat info te verkrijgen is ivm de geschiedenis van het station.

Ik herinner mij nog heel veel van de omgeving, spurtte na de school altijd naar de draaischijf waar op dat moment gewoonlijk een stomer gekeerd werd...  of anders op de voetgangersbrug aan de hollandse schuif toen men nog met stoom aan het rangeren was... [:0]

groetjes,  Paul

Steam.N

#11
Ha, Paul !

Wie weet zijn we mekaar, zonder het te weten, in het verleden op straat tegengekomen.
We schelen maar vier jaar, blijkbaar, dus wie weet ... gelijktijdig naar/van school ...

Vreemd, ik herinner me geen stomers, geen draaischijf, geen voetgangersbrug ... alhoewel ik nochtans dagelijks bij het station langskwam ...   (wel meestal langs de Merodelei)
Van die voetgangersbrug twijfel ik wat: herinner ik me iets, of komt het van een foto die ik de laatste maanden gezien heb ???  Niet zeker ...

Paul, mochten jij of de Stoomgroep nog wat nuttige info hebben, stuur maar door !


Ondertussen graaf ik verder in de massa fotos die ik al verzameld heb.
En zie: hoe spijtig ...



Hier gaat mijn hoop om kasseitjes te vermijden ...
Het stationsplein werd blijkbaar in 1903 mooi bestraat ...
Dus niets aan te doen: net als Michiel met veel volharding krassen B)

En de truuk om het stationsplein "in opbouw" uit te werken zal ook niet lukken, want ik denk dat de koepel er op dat ogenblik nog niet stond (niet duidelijk op deze foto), en die koepel wil ik er absoluut bij !

Ik heb net van het stadsarchief de toelating gekregen om hier de fotos te tonen die ik van hen gekregen heb.
Dus geen copyright problemen.

Deze avond ga ik wat voortwerken aan de achtergevel (die op de sporen uitgaf).
Ik mis wel wat gereedschap (moést me wel beperken ;))
De randen van de raam- en deuropeningen moeten wat bijgeschuurd worden, voor ik ramen en deuren inzet.

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

#12
Jean, ivm de auteursrechten moet je niet te veel zorgen maken met deze heel oude foto's. Het auteursrecht op foto's en postkaarten vervalt 70 jaar na eerste publieke presentatie. Foto's die niet eerder publiek werden getoond, zijn vrij van recht 70 jaar na het overlijden van de fotograaf. Dat is mogelijk al wat lastiger.

Dus, postprentkaarten van v??r 1942 zijn loginscherwijze volledig vrij. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

#13
Thanks, Michiel.  Dat weet ik dan ook weer. ;)  Alweer een zorg minder !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

pabe

#14
citaat:
Geplaatst door Steam.N

Ha, Paul !

Wie weet zijn we mekaar, zonder het te weten, in het verleden op straat tegengekomen.
We schelen maar vier jaar, blijkbaar, dus wie weet ... gelijktijdig naar/van school ...

Vreemd, ik herinner me geen stomers, geen draaischijf, geen voetgangersbrug ... alhoewel ik nochtans dagelijks bij het station langskwam ...   (wel meestal langs de Merodelei)
Van die voetgangersbrug twijfel ik wat: herinner ik me iets, of komt het van een foto die ik de laatste maanden gezien heb ???  Niet zeker ...

Paul, mochten jij of de Stoomgroep nog wat nuttige info hebben, stuur maar door !



Dag Jean,

ik 'ruik' nog de stomers...!!! Heerlijk [:0][:0][:0]!!!  

De voetgangersbrug bevond zich aan de Hollandese Schuif...  daar gingen we bovenop staan als de stomers onder ons door kwamen met veeeel damp en stoom [:p][:p][:p]

De draaischijf tegenover de noordwestkant van de goederenloods... in de bocht van de Diksmuidestraat... wat was dat smullen telkens... werd met de had gedraaid door een 5-tal werkmannen.  Dat was kwijlen als menneke van 3e of 4e studiejaar ( Sint Vic ).

Waarschijnlijk heb je net de stomers gemist...  want ik herinner mij nog goed de eerste lijndiesels en ook rangeerdiesels (type??  dacht 3 of 4 gekoppelde assen..).  Een nonkel van mijn moeder ( nonkel Fonne ) was daar rangeerder, soms zagen we hem aan de Hollandse Schuif voorbijkomen... ook met de diesels...[:D]

Misschien moeten we wel eens samenzitten?  Stuur maar een PM

Saluukes uit Turnhout,   de Paul.