Auteur Topic: TREKKRACHT van LOCS  (gelezen 7532 keer)

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2012, 09:18:54 am »
Ik gebruik daarvoor bladlood op rol 1 mm dik, stukjes op maat gesneden en samenkleven met bvb Stabilit Express. Het lood zo laag mogelijk aanbrengen om koplastigheid te vermijden. En uiteraard zoveel mogelijk boven het aangedreven draaistel als er maar 1 is.
Meet eerst zonder extra lood, dan m?t. Dan weet je waar je blijft.
Ervaring : 100g extra geeft reeds een duidelijke verbetering !

Erik

Offline Frank_N

  • Forumlid
  • Berichten: 2.002
  • Voornaam: Frank
TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #16 Gepost op: 24 juli 2012, 22:15:25 pm »
"Het lood zo laag mogelijk aanbrengen om koplastigheid te vermijden"

Wat is "koplastigheid " Erik???
Groet van Frank

Offline ToThePoint

  • Forumlid
  • Berichten: 2.625
    • http://all-that-is.eu
  • Voornaam: Jean-Paul
TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #17 Gepost op: 24 juli 2012, 22:56:02 pm »
citaat:
Geplaatst door Frank_N

"Het lood zo laag mogelijk aanbrengen om koplastigheid te vermijden"

Wat is "koplastigheid " Erik???



Top zwaar, dat het zwaartepunt van de loc zo laag mogelijk dient te zijn om wiebelen en/of waggelen van de loc te vermijden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #18 Gepost op: 25 juli 2012, 09:56:28 am »
Maw het zwaartepunt van de lok zo laag mogelijk houden.

Ik begin bvb om de open ruimten in een draaistel op te vullen...

Een flap lood onder het dak aanbrengen is gemakkelijker, maar KAN andere problemen geven. Zoals ToTheP?int het schreef : topzwaar.

Koplastig : niet op te lossen met een aspirientje...

Erik

Offline Frank_N

  • Forumlid
  • Berichten: 2.002
  • Voornaam: Frank
TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #19 Gepost op: 25 juli 2012, 20:38:56 pm »
Ja ok, ik snap hem.
In de N schaal s dat allemaal wat lastiger...

Edit: Bij "Koplastig" denk ik meer aan het Nederlandse woord voor een kater: "Stappijn"[:o)][B)]
Groet van Frank

Offline eve

  • Forumlid
  • Berichten: 4.827
  • Voornaam: Erik
TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #20 Gepost op: 25 juli 2012, 22:41:35 pm »
Ik begrijp de ontstane verwarring : het is ongewild.
"Koplastig" is dus vanaf nu een synoniem voor het Vlaams "zwaar kopke" : het gevoel alsof er een loden plaat van 30kg onder uw schedeldak geschroefd is. Het Nederlandse "stappijn" is dan meer analoog aan "een stuk in uw voeten"..? [8D]

OK. OK. Off-topic enz.

Terug naar mijn Duvel (Product Placing !!!)

Erik

Offline Zaunkönigs Bahn

  • Forumlid
  • Berichten: 7
    • Zaunkönigs Bahn
  • Voornaam: Joop
Re: TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #21 Gepost op: 23 januari 2023, 19:15:06 pm »
TESTEN van de TREKKRACHT van HO LOCS

Ook gaat bij hellingen het gewicht sterk de trekweerstand beinvloeden.
HOE : Een meetwagon welke tussen de loc en de trein komt en uitgerust is met een veer welke uitgerokken wordt door de koppelhaak welke de trein trekt.Noteren hoe ver die veer uittrekt geeft ons dan de trekweerstand
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.

Ben ook bezig met rolweerstand van de wagons. Het startschot daarvan was een artikel in het blad N-Bahn Magazine, alleen met de daarin gegeven formule kom ik niet aan hun voorbeelden, dus ik doe nog iets niet goed. Nu is dat voor wagons kommawerk en dus verwaarloosbaar, maar toch. Een hele trein gaat te veel schelen. Ook daar heb ik een apparaat voor bedacht. Dus als ik  beide apparaten in elkaar heb gezet kan ik trekkracht locomotief meten en daarbij uitrekenen hoeveel wagons dat zijn.

Voor uw hierboven beschreven oplossing had ik wat anders bedacht. Ik heb nog wat periode III wagons en ik ga rijden met periode II DRG. Een van de wagons is een rongen wagon zonder rongen. Daar wil ik ter hoogte van de achterste as een gaatje boren waardoor een touwtje/koordje gaat die dan om de as naar achteren gaat en eindigt in een lusje. Dit lusje gaat om de koppeling van de voorste wagon van de trein. In N zijn de koppelingen standaard Arnold koppelingen en een lusje erom heen gaat heel eenvoudig. Uit de vloer van de rongenwagon komt nu een touwtje/koordje. Hoe nu verder?

In de keukenspeciaalzaken verkopen ze weegschalen en met een beetje geluk ook weegschalen in de vorm van een lepel. De lepel kan er vaak vanaf gehaald worden om schoon te maken. Dus lepel er af. Wat overblijft is een handvat met twee batterijen en een lcd display met een paar knoppen. Handvat open maken, zit vaak gewoon geschroefd. Het meetapparaat op de rongenwagon bevestigen met de lepel aansluiting boven het gat met het touwtje/koordje. Touwtje/koordje wordt nu bevestigd aan de meetboom waar voorheen de lepel zat. Op een tweede wagon een batterijhouder voor de voeding van de weegschaal opnemen. Deze komt voor de rongenwagon. Het zijn vaak AAA batterijen, dus daarvoor is wel een geschikte houder te koop bij de elektronica onderdelen zaken. Alles aansluiten. De werking is als volgt. De weger aanzetten en het touwtje/koordje aan de koppeling van de voorste wagon van de trein bevestigen. De locomotief in gang zetten. Het touwtje/koordje zal zich spannen en via de achterste  as de meetboom omlaag trekken gelijk of de lepel gevuld wordt. Op het display kan het gewicht worden afgelezen. Bij de luxere model weeglepels  is nog wel het een en ander instelbaar.

Dan nog het probleem van achterste as en hoogte koppeling. Bij schaal N ligt dit enigszins op een vlak, als dat anders is zal de wagon naar boven wippen, dit kan worden tegengegaan door de meetwagon te verzwaren met bijvoorbeeld kneedbaar lood, verkrijgbaar in de hengelsport speciaalzaken, het zijn kleine blikjes.

Ik ben jaren aan het "sparen" geweest van materiaal en het uitdenken van hoe op te lossen, moet deze wagon nog in elkaar zetten, de spullen heb ik bijna allemaal in huis. Waar ik nu nog over aan het dubben ben is of ik het koordje direct om de as laat lopen of dit via een schijf/katrol op de as. In schaal N zijn de assen en de wielen namelijk ook eenvoudig van elkaar te scheiden, dat zou in H0 nog wel eens anders kunnen zijn.
Waarom zo ingewikkeld?. In schaal N heb ik een locomotiefje dat rechtdoor een drie-assig karretje prima trekt, maar door een wissel met een tegen boog krijg ik deze combinatie niet. Dan kun je prachtig meten wat de loc aan trekkracht heeft en hoeveel gewicht het wagonnetje is uitgedrukt in rolweerstand. Maar dat zegt bij elkaar nog niets over bochtengedrag en bijvoorbeeld wissels met een tegen boog. Gaat dus veel tijd innemen om de hele verzameling door de meetspullen te halen. Wordt vervolgd zal ik maar zeggen.

Bij nalezen stom stom, moet natuurlijk andersom. Lusje komt aan de koppelinghaak locomotief. Op deze manier wordt ook het weegsysteem meegenomen. Klein detail ;-)
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 6.528
  • .
  • Voornaam: Dani
Re: TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #22 Gepost op: 24 januari 2023, 07:42:55 am »
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.

Ik weet niet of de topisctarter hier nog meteen een vervolg gaat aan breien want dit topic is inmiddels 11 jaar oud.
Maar tof dat je bereid bent de draad weer op te pikken.

We hebben intussen ook andere meetsystemen ter beschikking natuurlijk.    Rekstrookjes,  weegbrugjes, opamps, arduino, 3d printing.... etc .   Of zelfs heel simpele digitale baggageweegschaaltjes.
Er zijn heel interessante topicshierover te vinden op YouTube.

Het principe met de "weegbrugjes"  heb ik een tijd geleden eens uitgetest voor het wegen van kocomotieven mbv een Arduino en dat werkte prima eens het toestelletje geijkt was.
En indien je bvb meer nauwkeurigheid wil, kan je nog een hefboomsysteem toepassen zodat de trekkracht van je locomotief bvb x 5 of x 10 omgevormd wordt en dat als druk op de load cell komt.

Een voorbeeldje van  zo een weegbrug  (load cell) :https://www.amazon.nl/HALJIA-Elektronische-Weegsensor-Weegsensoren-Advertentie/dp/B076PYX5DW/ref=sr_1_5?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=2EOO22ZMWHIH1&keywords=load+cell+1+kg&qid=1674542514&sprefix=load+cell+1+kg%2Caps%2C90&sr=8-5

Deze kan je gewoon vertkiaal monteren en dan je "trekdraad" hier aan bevestigen.


Er zijn veel mogelijkheden.  Ik ga dit topicje volgen, want ik ben benieuwd naar je ontwikkelingen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Offline dani

  • Forumlid
  • Berichten: 6.528
  • .
  • Voornaam: Dani
Re: TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2023, 13:49:46 pm »
Als alternatief kan je dit ook gebruiken :

https://www.youtube.com/watch?v=cnhI6JFVI2g


Voor het horizontaal/vertikaal  gedoe kan je een simpel katrolletje gebruiken en het toestelletje ophangen aan een haakje



https://www.youtube.com/watch?v=lWFiKMSB_4M
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Offline Zaunkönigs Bahn

  • Forumlid
  • Berichten: 7
    • Zaunkönigs Bahn
  • Voornaam: Joop
Re: TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2023, 14:38:27 pm »
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.

Ik weet niet of de topisctarter hier nog meteen een vervolg gaat aan breien want dit topic is inmiddels 11 jaar oud.
Maar tof dat je bereid bent de draad weer op te pikken.
Dank, ik weet dat de topic oud is, maar het bewuste forumlid blijkt niet zo vaak in te loggen volgens dit forum, ongeveer 2 keer per jaar. Dus toch maar proberen, was verrast dat ik niet de enige ben met van die rare ideeën  ;D
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Offline Zaunkönigs Bahn

  • Forumlid
  • Berichten: 7
    • Zaunkönigs Bahn
  • Voornaam: Joop
Re: TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #25 Gepost op: 24 januari 2023, 14:44:12 pm »
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.
We hebben intussen ook andere meetsystemen ter beschikking natuurlijk.    Rekstrookjes,  weegbrugjes, opamps, arduino, 3d printing.... etc .   Of zelfs heel simpele digitale baggageweegschaaltjes.
Er zijn heel interessante topicshierover te vinden op YouTube.

Het principe met de "weegbrugjes"  heb ik een tijd geleden eens uitgetest voor het wegen van kocomotieven mbv een Arduino en dat werkte prima eens het toestelletje geijkt was.
En indien je bvb meer nauwkeurigheid wil, kan je nog een hefboomsysteem toepassen zodat de trekkracht van je locomotief bvb x 5 of x 10 omgevormd wordt en dat als druk op de load cell komt.

Een voorbeeldje van  zo een weegbrug  (load cell) :https://www.amazon.nl/HALJIA-Elektronische-Weegsensor-Weegsensoren-Advertentie/dp/B076PYX5DW/ref=sr_1_5?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=2EOO22ZMWHIH1&keywords=load+cell+1+kg&qid=1674542514&sprefix=load+cell+1+kg%2Caps%2C90&sr=8-5
Alle elektronica heb ik al, dat zit in de weeglepel ingebouwd en is erg compact, het moest op een schaal N wagon passen en dan nog  binnen het profiel voor als je er mee wil gaan rijden. Bij H0 heb je meer ruimte. Dus een Arduino is een groot systeem voor mij. De weegbrug bij Amazon zit ook al ingebouwd in de weeglepel. Het probleem is hoe krijg je de trekkracht van de trein overgebracht op de weegsensor.

De andere linkjes bekeken. Ik werk met schaal N, dus ik zit hier eigenlijk fout omdat hier H0 de scepter zwaait, alleen in N zijn dergelijke grappen niet te ontdekken. Een koffer weegschaal lijkt een oplossing te kunnen geven. Mogelijk voor H0 wel, maar voor N niet omdat dergelijke weegschalen vaak 10 of 50 gram als laagste resolutie hebben en dat is veel te veel voor schaal N waar een karretje (veel)minder dan 30 gram weegt. De weeglepel heeft een veel grotere gevoeligheid, maximaal 300 gram en een nauwkeurigheid van 0,1 gram. Voor H0 zal dat denk ik te gevoelig zijn. Maar het principe blijft overeind. Met een meetsensor en een Arduino kan mogelijk zoiets gemaakt worden voor H0.
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Offline 59erke

  • Forumlid
  • Berichten: 2.131
  • Voornaam: koen
Re: TREKKRACHT van LOCS
« Reactie #26 Gepost op: 24 januari 2023, 15:38:43 pm »
Inderdaad een oud topic , waar ik mij reeds vroeger al van afvroeg of dit ook eens getest kan worden in N schaal. Dus ontzettend blij dat er iemand hetzelfde over denkt.

Ondertussen heb ik het op een andere manier ook wel gevonden en dat is met een setje met een Lux stofzuiger en Lux railslijpwagen. Die dingen zijn redelijk zwaar en veel van mijn loks hebben er moeite mee. Eentje schiet er uit en dat is de NMBS 52 van Minitrix
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan