TESTEN van de TREKKRACHT van HO LOCS
Ook gaat bij hellingen het gewicht sterk de trekweerstand beinvloeden.
HOE : Een meetwagon welke tussen de loc en de trein komt en uitgerust is met een veer welke uitgerokken wordt door de koppelhaak welke de trein trekt.Noteren hoe ver die veer uittrekt geeft ons dan de trekweerstand
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de locomotieven. Ga dit nabouwen voor schaal N.
Ben ook bezig met rolweerstand van de wagons. Het startschot daarvan was een artikel in het blad N-Bahn Magazine, alleen met de daarin gegeven formule kom ik niet aan hun voorbeelden, dus ik doe nog iets niet goed. Nu is dat voor wagons kommawerk en dus verwaarloosbaar, maar toch. Een hele trein gaat te veel schelen. Ook daar heb ik een apparaat voor bedacht. Dus als ik beide apparaten in elkaar heb gezet kan ik trekkracht locomotief meten en daarbij uitrekenen hoeveel wagons dat zijn.
Voor uw hierboven beschreven oplossing had ik wat anders bedacht. Ik heb nog wat periode III wagons en ik ga rijden met periode II DRG. Een van de wagons is een rongen wagon zonder rongen. Daar wil ik ter hoogte van de achterste as een gaatje boren waardoor een touwtje/koordje gaat die dan om de as naar achteren gaat en eindigt in een lusje. Dit lusje gaat om de koppeling van de voorste wagon van de trein. In N zijn de koppelingen standaard Arnold koppelingen en een lusje erom heen gaat heel eenvoudig. Uit de vloer van de rongenwagon komt nu een touwtje/koordje. Hoe nu verder?
In de keukenspeciaalzaken verkopen ze weegschalen en met een beetje geluk ook weegschalen in de vorm van een lepel. De lepel kan er vaak vanaf gehaald worden om schoon te maken. Dus lepel er af. Wat overblijft is een handvat met twee batterijen en een lcd display met een paar knoppen. Handvat open maken, zit vaak gewoon geschroefd. Het meetapparaat op de rongenwagon bevestigen met de lepel aansluiting boven het gat met het touwtje/koordje. Touwtje/koordje wordt nu bevestigd aan de meetboom waar voorheen de lepel zat. Op een tweede wagon een batterijhouder voor de voeding van de weegschaal opnemen. Deze komt voor de rongenwagon. Het zijn vaak AAA batterijen, dus daarvoor is wel een geschikte houder te koop bij de elektronica onderdelen zaken. Alles aansluiten. De werking is als volgt. De weger aanzetten en het touwtje/koordje aan de koppeling van de voorste wagon van de trein bevestigen. De locomotief in gang zetten. Het touwtje/koordje zal zich spannen en via de achterste as de meetboom omlaag trekken gelijk of de lepel gevuld wordt. Op het display kan het gewicht worden afgelezen. Bij de luxere model weeglepels is nog wel het een en ander instelbaar.
Dan nog het probleem van achterste as en hoogte koppeling. Bij schaal N ligt dit enigszins op een vlak, als dat anders is zal de wagon naar boven wippen, dit kan worden tegengegaan door de meetwagon te verzwaren met bijvoorbeeld kneedbaar lood, verkrijgbaar in de hengelsport speciaalzaken, het zijn kleine blikjes.
Ik ben jaren aan het "sparen" geweest van materiaal en het uitdenken van hoe op te lossen, moet deze wagon nog in elkaar zetten, de spullen heb ik bijna allemaal in huis. Waar ik nu nog over aan het dubben ben is of ik het koordje direct om de as laat lopen of dit via een schijf/katrol op de as. In schaal N zijn de assen en de wielen namelijk ook eenvoudig van elkaar te scheiden, dat zou in H0 nog wel eens anders kunnen zijn.
Waarom zo ingewikkeld?. In schaal N heb ik een locomotiefje dat rechtdoor een drie-assig karretje prima trekt, maar door een wissel met een tegen boog krijg ik deze combinatie niet. Dan kun je prachtig meten wat de loc aan trekkracht heeft en hoeveel gewicht het wagonnetje is uitgedrukt in rolweerstand. Maar dat zegt bij elkaar nog niets over bochtengedrag en bijvoorbeeld wissels met een tegen boog. Gaat dus veel tijd innemen om de hele verzameling door de meetspullen te halen. Wordt vervolgd zal ik maar zeggen.
Bij nalezen stom stom, moet natuurlijk andersom. Lusje komt aan de koppelinghaak locomotief. Op deze manier wordt ook het weegsysteem meegenomen. Klein detail ;-)