Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

TREKKRACHT van LOCS

Gestart door TECHWIL, 18 juli 2012, 12:58:39 PM

eve

Ik gebruik daarvoor bladlood op rol 1 mm dik, stukjes op maat gesneden en samenkleven met bvb Stabilit Express. Het lood zo laag mogelijk aanbrengen om koplastigheid te vermijden. En uiteraard zoveel mogelijk boven het aangedreven draaistel als er maar 1 is.
Meet eerst zonder extra lood, dan m?t. Dan weet je waar je blijft.
Ervaring : 100g extra geeft reeds een duidelijke verbetering !

Erik

Frank_N

"Het lood zo laag mogelijk aanbrengen om koplastigheid te vermijden"

Wat is "koplastigheid " Erik???
Groet van Frank

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Frank_N

"Het lood zo laag mogelijk aanbrengen om koplastigheid te vermijden"

Wat is "koplastigheid " Erik???



Top zwaar, dat het zwaartepunt van de loc zo laag mogelijk dient te zijn om wiebelen en/of waggelen van de loc te vermijden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

eve

Maw het zwaartepunt van de lok zo laag mogelijk houden.

Ik begin bvb om de open ruimten in een draaistel op te vullen...

Een flap lood onder het dak aanbrengen is gemakkelijker, maar KAN andere problemen geven. Zoals ToTheP?int het schreef : topzwaar.

Koplastig : niet op te lossen met een aspirientje...

Erik

Frank_N

Ja ok, ik snap hem.
In de N schaal s dat allemaal wat lastiger...

Edit: Bij "Koplastig" denk ik meer aan het Nederlandse woord voor een kater: "Stappijn"[:o)][B)]
Groet van Frank

eve

Ik begrijp de ontstane verwarring : het is ongewild.
"Koplastig" is dus vanaf nu een synoniem voor het Vlaams "zwaar kopke" : het gevoel alsof er een loden plaat van 30kg onder uw schedeldak geschroefd is. Het Nederlandse "stappijn" is dan meer analoog aan "een stuk in uw voeten"..? [8D]

OK. OK. Off-topic enz.

Terug naar mijn Duvel (Product Placing !!!)

Erik

Zaunkönigs Bahn

#21
Citaat van: TECHWIL op 18 juli 2012, 12:58:39 PM
TESTEN van de TREKKRACHT van HO LOCS

Ook gaat bij hellingen het gewicht sterk de trekweerstand beinvloeden.
HOE : Een meetwagon welke tussen de loc en de trein komt en uitgerust is met een veer welke uitgerokken wordt door de koppelhaak welke de trein trekt.Noteren hoe ver die veer uittrekt geeft ons dan de trekweerstand
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.

Ben ook bezig met rolweerstand van de wagons. Het startschot daarvan was een artikel in het blad N-Bahn Magazine, alleen met de daarin gegeven formule kom ik niet aan hun voorbeelden, dus ik doe nog iets niet goed. Nu is dat voor wagons kommawerk en dus verwaarloosbaar, maar toch. Een hele trein gaat te veel schelen. Ook daar heb ik een apparaat voor bedacht. Dus als ik  beide apparaten in elkaar heb gezet kan ik trekkracht locomotief meten en daarbij uitrekenen hoeveel wagons dat zijn.

Voor uw hierboven beschreven oplossing had ik wat anders bedacht. Ik heb nog wat periode III wagons en ik ga rijden met periode II DRG. Een van de wagons is een rongen wagon zonder rongen. Daar wil ik ter hoogte van de achterste as een gaatje boren waardoor een touwtje/koordje gaat die dan om de as naar achteren gaat en eindigt in een lusje. Dit lusje gaat om de koppeling van de voorste wagon van de trein. In N zijn de koppelingen standaard Arnold koppelingen en een lusje erom heen gaat heel eenvoudig. Uit de vloer van de rongenwagon komt nu een touwtje/koordje. Hoe nu verder?

In de keukenspeciaalzaken verkopen ze weegschalen en met een beetje geluk ook weegschalen in de vorm van een lepel. De lepel kan er vaak vanaf gehaald worden om schoon te maken. Dus lepel er af. Wat overblijft is een handvat met twee batterijen en een lcd display met een paar knoppen. Handvat open maken, zit vaak gewoon geschroefd. Het meetapparaat op de rongenwagon bevestigen met de lepel aansluiting boven het gat met het touwtje/koordje. Touwtje/koordje wordt nu bevestigd aan de meetboom waar voorheen de lepel zat. Op een tweede wagon een batterijhouder voor de voeding van de weegschaal opnemen. Deze komt voor de rongenwagon. Het zijn vaak AAA batterijen, dus daarvoor is wel een geschikte houder te koop bij de elektronica onderdelen zaken. Alles aansluiten. De werking is als volgt. De weger aanzetten en het touwtje/koordje aan de koppeling van de voorste wagon van de trein bevestigen. De locomotief in gang zetten. Het touwtje/koordje zal zich spannen en via de achterste  as de meetboom omlaag trekken gelijk of de lepel gevuld wordt. Op het display kan het gewicht worden afgelezen. Bij de luxere model weeglepels  is nog wel het een en ander instelbaar.

Dan nog het probleem van achterste as en hoogte koppeling. Bij schaal N ligt dit enigszins op een vlak, als dat anders is zal de wagon naar boven wippen, dit kan worden tegengegaan door de meetwagon te verzwaren met bijvoorbeeld kneedbaar lood, verkrijgbaar in de hengelsport speciaalzaken, het zijn kleine blikjes.

Ik ben jaren aan het "sparen" geweest van materiaal en het uitdenken van hoe op te lossen, moet deze wagon nog in elkaar zetten, de spullen heb ik bijna allemaal in huis. Waar ik nu nog over aan het dubben ben is of ik het koordje direct om de as laat lopen of dit via een schijf/katrol op de as. In schaal N zijn de assen en de wielen namelijk ook eenvoudig van elkaar te scheiden, dat zou in H0 nog wel eens anders kunnen zijn.
Waarom zo ingewikkeld?. In schaal N heb ik een locomotiefje dat rechtdoor een drie-assig karretje prima trekt, maar door een wissel met een tegen boog krijg ik deze combinatie niet. Dan kun je prachtig meten wat de loc aan trekkracht heeft en hoeveel gewicht het wagonnetje is uitgedrukt in rolweerstand. Maar dat zegt bij elkaar nog niets over bochtengedrag en bijvoorbeeld wissels met een tegen boog. Gaat dus veel tijd innemen om de hele verzameling door de meetspullen te halen. Wordt vervolgd zal ik maar zeggen.

Bij nalezen stom stom, moet natuurlijk andersom. Lusje komt aan de koppelinghaak locomotief. Op deze manier wordt ook het weegsysteem meegenomen. Klein detail ;-)
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

dani

#22
Citaat van: Zaunkönigs Bahn op 23 januari 2023, 19:15:06 PM
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.

Ik weet niet of de topisctarter hier nog meteen een vervolg gaat aan breien want dit topic is inmiddels 11 jaar oud.
Maar tof dat je bereid bent de draad weer op te pikken.

We hebben intussen ook andere meetsystemen ter beschikking natuurlijk.    Rekstrookjes,  weegbrugjes, opamps, arduino, 3d printing.... etc .   Of zelfs heel simpele digitale baggageweegschaaltjes.
Er zijn heel interessante topicshierover te vinden op YouTube.

Het principe met de "weegbrugjes"  heb ik een tijd geleden eens uitgetest voor het wegen van kocomotieven mbv een Arduino en dat werkte prima eens het toestelletje geijkt was.
En indien je bvb meer nauwkeurigheid wil, kan je nog een hefboomsysteem toepassen zodat de trekkracht van je locomotief bvb x 5 of x 10 omgevormd wordt en dat als druk op de load cell komt.

Een voorbeeldje van  zo een weegbrug  (load cell) :https://www.amazon.nl/HALJIA-Elektronische-Weegsensor-Weegsensoren-Advertentie/dp/B076PYX5DW/ref=sr_1_5?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=2EOO22ZMWHIH1&keywords=load+cell+1+kg&qid=1674542514&sprefix=load+cell+1+kg%2Caps%2C90&sr=8-5

Deze kan je gewoon vertkiaal monteren en dan je "trekdraad" hier aan bevestigen.


Er zijn veel mogelijkheden.  Ik ga dit topicje volgen, want ik ben benieuwd naar je ontwikkelingen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#23
Als alternatief kan je dit ook gebruiken :

https://www.youtube.com/watch?v=cnhI6JFVI2g


Voor het horizontaal/vertikaal  gedoe kan je een simpel katrolletje gebruiken en het toestelletje ophangen aan een haakje



https://www.youtube.com/watch?v=lWFiKMSB_4M
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Zaunkönigs Bahn

Citaat van: dani op 24 januari 2023, 07:42:55 AM
Citaat van: Zaunkönigs Bahn op 23 januari 2023, 19:15:06 PM
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.

Ik weet niet of de topisctarter hier nog meteen een vervolg gaat aan breien want dit topic is inmiddels 11 jaar oud.
Maar tof dat je bereid bent de draad weer op te pikken.
Dank, ik weet dat de topic oud is, maar het bewuste forumlid blijkt niet zo vaak in te loggen volgens dit forum, ongeveer 2 keer per jaar. Dus toch maar proberen, was verrast dat ik niet de enige ben met van die rare ideeën  ;D
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Zaunkönigs Bahn

#25
Citaat van: dani op 24 januari 2023, 07:42:55 AM
Citaat van: Zaunkönigs Bahn op 23 januari 2023, 19:15:06 PM
Ben zeer benieuwd naar dit vervolg. Dank voor het aanreiken van de methode voor de trekkrachtmeting van de  locomotieven. Ga dit  nabouwen voor schaal N.
We hebben intussen ook andere meetsystemen ter beschikking natuurlijk.    Rekstrookjes,  weegbrugjes, opamps, arduino, 3d printing.... etc .   Of zelfs heel simpele digitale baggageweegschaaltjes.
Er zijn heel interessante topicshierover te vinden op YouTube.

Het principe met de "weegbrugjes"  heb ik een tijd geleden eens uitgetest voor het wegen van kocomotieven mbv een Arduino en dat werkte prima eens het toestelletje geijkt was.
En indien je bvb meer nauwkeurigheid wil, kan je nog een hefboomsysteem toepassen zodat de trekkracht van je locomotief bvb x 5 of x 10 omgevormd wordt en dat als druk op de load cell komt.

Een voorbeeldje van  zo een weegbrug  (load cell) :https://www.amazon.nl/HALJIA-Elektronische-Weegsensor-Weegsensoren-Advertentie/dp/B076PYX5DW/ref=sr_1_5?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=2EOO22ZMWHIH1&keywords=load+cell+1+kg&qid=1674542514&sprefix=load+cell+1+kg%2Caps%2C90&sr=8-5
Alle elektronica heb ik al, dat zit in de weeglepel ingebouwd en is erg compact, het moest op een schaal N wagon passen en dan nog  binnen het profiel voor als je er mee wil gaan rijden. Bij H0 heb je meer ruimte. Dus een Arduino is een groot systeem voor mij. De weegbrug bij Amazon zit ook al ingebouwd in de weeglepel. Het probleem is hoe krijg je de trekkracht van de trein overgebracht op de weegsensor.

De andere linkjes bekeken. Ik werk met schaal N, dus ik zit hier eigenlijk fout omdat hier H0 de scepter zwaait, alleen in N zijn dergelijke grappen niet te ontdekken. Een koffer weegschaal lijkt een oplossing te kunnen geven. Mogelijk voor H0 wel, maar voor N niet omdat dergelijke weegschalen vaak 10 of 50 gram als laagste resolutie hebben en dat is veel te veel voor schaal N waar een karretje (veel)minder dan 30 gram weegt. De weeglepel heeft een veel grotere gevoeligheid, maximaal 300 gram en een nauwkeurigheid van 0,1 gram. Voor H0 zal dat denk ik te gevoelig zijn. Maar het principe blijft overeind. Met een meetsensor en een Arduino kan mogelijk zoiets gemaakt worden voor H0.
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

59erke

Inderdaad een oud topic , waar ik mij reeds vroeger al van afvroeg of dit ook eens getest kan worden in N schaal. Dus ontzettend blij dat er iemand hetzelfde over denkt.

Ondertussen heb ik het op een andere manier ook wel gevonden en dat is met een setje met een Lux stofzuiger en Lux railslijpwagen. Die dingen zijn redelijk zwaar en veel van mijn loks hebben er moeite mee. Eentje schiet er uit en dat is de NMBS 52 van Minitrix
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Zaunkönigs Bahn

Op N-spoorforum.nl ben ik al wat verder, dit is de link https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=21&t=17148 . De rolweerstand meter is inmiddels een feit, ben nu bezig met zoeken naar materiaal voor de trekkrachtmeter. Voorheen had je ongeveer in elke beetje stad een winkel met scheepsmodelbouw en RC-modellen. Thans is dat voltooid verleden tijd en moet je in ene zoeken! Dat zijn de voordelen van de (de-)mobiel en online shoppen, alleen als je het beet moet kunnen pakken om even te passen gaat dat natuurlijk voor geen meter werken. Maar ja,  mensen zijn inmiddels dankzij die mobiel zo ver afgedwaald dat zoiets maar moeizaam aan het verstand te brengen is. De effecten van die grappen zijn al zichtbaar in de supermarkt. Men heeft het mobiel nodig voor een boodschappenlijstje, ik doe zoiets gewoon uit mijn hoofd, maar dat terzijde.
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

raf

als ik moet weten of een lok bij mij de hellingen aan kan doe ik het volgende
ik meet de stroom op de baan (alleen die lok) dan laat ik hem rijden en op de helling noteer ik het verbruik
dan begin ik er wagons achter te hangen (heb daar een setje van 15 stort wagons voor)en noteer steeds het verbruik.
als het verbruik aan 1 amp komt stop ik want dan rijd hij meestal al met teveel wagons dan op de opstel sporen kunnen .
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Zaunkönigs Bahn

Te oordelen naar het verbruik rijd u H0. Een treinlengte van 15 wagons is dan al een hele trein gezien de lengte en de gebruikte schaal. Schaal N verbruikt veel minder stroom en het komt bij banen regelmatig voor dat treinlengten van 30 of 40 wagons heel normaal zijn, de "langer Heinrich" is  bijvoorbeeld destijds gewoon als set verkocht, dat is een trein van 40 wagons. Waar H0 het voordeel heeft van gewicht moet N het hebben van hulpmiddelen zoals rubberen bandjes. Het is dus een uitruil van voor en nadelen. Stroomopname is dan niet de juiste weg omdat in N elke locomotief een ander verbruik laat zien. Door de gebruikte hulpmiddelen wordt dit versterkt. Een locomotief met gelijk stroomverbruik maar zonder hulpmiddelen zal minder kunnen trekken terwijl de locomotief met rubberen bandjes veel meer trekt. Verder weet ik nog niet of DCC decoders invloed hebben, ik denk dan aan de stroom richting de motor zo te manipuleren dat de motor meer kracht geeft. Overigens heeft uw opmerking over stroom mij wel op een idee gebracht om tijdens de trekkracht meting dit ook te gaan monitoren, dan is wellicht boven water te krijgen wat een DCC decoder  doet. Ik heb van analoge locomotieven in schaal N wel eens het verbruik opgenomen, heel veel verder dan 150mA kwam ik niet, dus het verschil met  H0 is in deze enorm. 
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm