Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

TREKKRACHT van LOCS

Gestart door TECHWIL, 18 juli 2012, 12:58:39 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: Zaunkönigs Bahn op 31 januari 2023, 14:31:37 PM
Verder weet ik nog niet of DCC decoders invloed hebben, ik denk dan aan de stroom richting de motor zo te manipuleren dat de motor meer kracht geeft.
De motor meer kracht geven zal niet helpen, want daar zit het probleem niet. Het probleem zit in de wrijving tussen wielen en rails. Die is bij metaal op metaal niet erg groot. Door het gebruik van rubber bandjes wordt die wrijving een stuk groter, ongeveer een factor 5.
Een andere manier om de wrijving te vergroten is gewicht toevoegen. Maar daar is meestal geen ruimte voor, bij de meeste locomotieven is alle ruimte al gevuld met metaal.

dani

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 januari 2023, 14:39:38 PM
Door het gebruik van rubber bandjes wordt die wrijving een stuk groter, ongeveer een factor 5.
Als je voldoende wielen hebt om nog een goede stroomafname te verzekeren is dat zeker een geldige oplossing.
Helemaal mooi zou het zijn als de loc's  zand konden strooien op de rails zoals in het echt maar dat lijkt me wat "messy" en ook vooral technisch niet echt realiseerbaar in de  kleine schalen.
(korrelgrootte van zand, en hoe ga je dat opslaan en lozen in zo kleine ruimte en fijne techniek). 
Dus voorlopig ie het beste wat in de buurt komt  een geluid van "zandstrooien" in de sound decoder maar dat helpt dan weer geen fluit bij de trekkracht, behalve de paar grammen extra van de sounddecoder.

OOPS.....  rabbit-holing :(
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

ERVIN

Die factor 5 zou kunnen , maar ik heb hier nog niet zo lang geleden eens een test gedaan met één van mijn 55ers van B-Models , een sleep van 20 kolenwagons kon hij toen zonder rubberbandjes niet de helling op krijgen , met rubberbandjes was het daarna absoluut geen probleem.

Zaunkönigs Bahn

#33


Vandaag is bovenstaande trekkrachtmeter voor schaal N een feit. Het doet wat ik dacht ;D Nu nog even afmaken, dat is zoveel als draadjes solderen aan de testrails met een draadje voor een multimeter en een draadje voor de regelaar. De regelaar kan dan een analoge regelaar of een digitale regelaar zijn. Vandaag proef gedraaid met een Arnold BR95. Dat toonde al aan dat er verschil is tussen een koude locomotief en een warme locomotief. Dus voor het testen moeten de locs even een half uurtje over de testbaan draven. De Mecano onderdelen zijn gewijzigd in een plastic hoek die uit een kunststoffen boekensteun komt. De plastic hoek is gelijmd op een as die uit een spouwmuuranker komt en een asdiameter van ongeveer 2mm heeft. Deze as zit in een as houder met een diameter van ongeveer 4mm. Als je de plastic hoek los laat blijft deze een hele tijd na wiebelen, dat is een goed teken, want dat geeft aan dat een rollager dus kennelijk niet nodig is. Ik laat de testopstelling even met rust totdat de lijm tussen de plastic hoek en de as volledig is uitgehard. Kan ik ondertussen gaan knutselen met de soldeerbout  ::)
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Zaunkönigs Bahn

#34
Vandaag verder wezen testen. Ben nog niet tevreden over de rails. De kale Flm rail buigt toch wat door, dus wat anders zoeken. Tweede ding waar ik niet tevreden over ben is de aansluiting. De gebruikte kabels zijn zo sterk dat ze de ligging van de rails beïnvloeden. Verder moet ik de helling standaard kunnen maken, dus ergens onder de rail een "houtje" op een specifieke plek die dan 3,0% helling geeft. Dit wordt nagemeten met een digitale hellingmeter. En verder voor de lezers hier, dit gaat over schaal N. Daarbij dan nog de opmerking dat dit nog steeds een test is. Ik wil met  de "productie" bovengenoemde punten hebben opgelost. Dat duurt even, de volgende beurs is in maart.
De testlocomotief was vandaag van Fleischmann, het "enfant terrible" als het aankomt op trekken.







MerkBestelnummerDCCAntislipGewichtTrekkrachtSchuifweer-TrekkrachtSchuifweer-
bandenin gramhorizontaalstand in gram 3%stand in
in gramhorizontaalhellinggram 3%
in gramhelling
Fleischmann707181ja035,34,25,22,22,9

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm