Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Meten is weten met extra tip

Gestart door eve, 16 juli 2012, 17:03:03 PM

eve

Aldi biedt op VR 20/7 een ELIX Digitale multimeter aan voor 9,99 ?.
Dat is een koopje. Hij meet weerstand, gelijk- en wisselspanning, gelijk- en wisselstroom. Hij beschikt over een "HOLD"-functie.

Extra tip : koop er 2 dan kan je gelijk spanning en stroom meten...

Erik (geen aandeelhouder van deze winkelketen, noch verwant oid.)

bellejt

supermetertje voor de beginner.Ik heb zijn ouder broertje van Fluke omdat mijn zoon die moest kopen voor school.Zitten enkel een paar functies meer op (zoals capaciteitsmeting) maar die heb je als modelbouwer eigenlijk niet nodig.Dat beestje kost normaal 90 euro als het merk "Fluke" is.Dit metertje is gewoon een kloon met een grotere tolerantie en ook verkrijgbaar in China.Maar dan moet je wel een pak verzendkosten betalen.DUS kopen dat ding.Maar koop er wel 2 want er zijn ongeveer 30 % problemen mee.

Ludwig

Bedankt voor de tip, komt juist van pas.[;)]
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

Dirky

b.t.w. mijn Aldi-meterke van 3 jaar terug is EVEN NAUWKEURIG als mijn Tektronic die 30 keer meer gekost heeft.
Een nadeel, de 9V batterij is sneller plat en 'k zou niet weten waardoor...

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Dirky

b.t.w. mijn Aldi-meterke van 3 jaar terug is EVEN NAUWKEURIG als mijn Tektronic die 30 keer meer gekost heeft.
Een nadeel, de 9V batterij is sneller plat en 'k zou niet weten waardoor...



Misschien het ding uitschakelen buiten gebruik, Dirky [?]
Groet van Frank

ysbeer

citaat:
Geplaatst door bellejt

supermetertje voor de beginner.



Voor onze hobby meer dan goed.
Het is vrijwel altijd worst of de spanning nu 20,0 is of 20,2
Digital signalen zijn met dit soort meters niet te meten.
Ik gebruik ze al jaren,kapot koopt gewoon een nieuwe.
De tweede is overigens 8 jaar geworden.
Nummer drie maar 6 weken want toen viel de soldeerbout er op en bleef iets te lang liggen.
De stank daarna was vreselijk
wim

PietB

Het nadeel van goedkope digitale multimeters is de wat grote 'sample rate' (de tijd dat de meter meet).
Hierdoor moet je vaker lang wachten op een resultaat.
In onze hobby is de waarde niet zo belangrijk, wat maakt mij het nu uit of is 18.6 of 18.75v meet?
Ik zweer bij een analogemeter!
Maar ik ben ook geboren in het eerste deel van de vorige eeuw, dus wees lief voor mij!
Een indicatie van een verandering van niveau van de spanning of stroom is soms belangrijker dan de exacte waarde, vind ik.

grt Pieter.

conducteur

Zitten er zekeringen achter elke ingang, als je een stommiteit doet dat je toestel niet naar de vaantjes is, 10 euro is wel niet zo veel, maar toch? Ik heb al een meter uit de hubo voor 40 euro, maar misschien koop ik die ook.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

Ik heb ook al lang zo'n 'kloontje' van 5 euro bij de uitverkoop van Woodcenter in Wondelgem.
Gaat nog altijd goed mee en werkt prima. Mijn andere is nog een digitale van TANDY.
En die is misschien wel wat beter en hij kan ook wat meer maar ze meten toch hetzelfde resultaat. Meer dan voldoende dus. Kopen die handel en inderdaad een extra exemplaar kopen kan zeker geen slechte zaak zijn.

mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Precisie-metngen tot op duizendsten zijn bij onze hobby inderdaad niet nodig.
Een goedkoop toestelletje - en die zijn allicht digitaal - hoort dus bij de standaarduitrusting.
Een tweede kost evenveel, en kan ook nuttig zijn in de "verrijdbare" gereedschapskist [:)]
Wat analoge/snelle metingen betreft is een niet-digitaal toestel (dus eentje met een wijzerplaat) handig, of meteen een scoop [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw