Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

hoe landschap aanvatten??

Gestart door stp, 15 juli 2012, 16:27:03 PM

ysbeer

Als je niet je tafel elke dag kledder nat maakt is er met spaanplaat niets mis.
Mijn hele baan ligt er op
Goed ondersteunen is nodig
En voorzichtig zijn met de kritiek die je krijgt op materiaal keuze.
Pas gaan slopen als er meerdere zijn die daar kritiek op hebben en met bewijzen komen.
Als je alle opmerkingen serieus neemt heb je over 10 jaar nog geen baan en ben je duizenden euros armer.
Bij dit soort opmerkingen (weg met ........)eerst meer meningen vragen
van andere.
wim

Durango

Eerst je plafond/schuine wand en muren afwerken. Je kunt er nu nog redelijk bij.
Verder ben ik al jaren een aanhanger van de hardshell methode net zoals Gerolf. Ik heb het zelfs jarenlang gepromoot in nederland op rail en zo. Je maakt een web van kartonnen stroken gelijmd met het lijm pistool. Gewoon dozen uit de supermarkt (alleen geen bananendozen die zijn te stug) en dat is nog gratis ook (Ollander he[:D]).  Hierover doe ik in gips gedrenkte papieren handoekjes (vanuit die machines op de toiletten) overheen.
Daarna een dun laagje gips met spatel, kwast of iets dergelijks opbrengen. Dit is je Hard Shell en heb je gewoon lucht ingepakt. Hierop kun je de bergen verder afwerken.

Sinds 2 jaar ben ik ook bezig met styrodur en Sculptamold omdat dat nog lichter is. Overigens kan je op je dunne gipsen hard shell ook nadat je het hebt natgemaakt met sculptamold werken.
Wel verstandig  dat je een proef stukje maakt om dingen te proberen.
Oefening baart kunst[:D]
Narrow Gauger pur sang HoN3, HO, On30
Grtz,
Leon
Team Mitropa ( www.teammitropa.nl )

stp

Wel, dat is nu de beste tip dat ik al heb gekregen.

Ik lees elke tip en raad hier zeer aandachtig en ben er dankbaar voor.
Maar ik zoek er zoveel over op, er zijn zoveel mogelijkheden dat op den duur ik niet meer weet hoe te starten. Ondertussen heb ik zoveel raad gehad dat ik de bomen niet meer door het bos zie om het zo te zeggen.

Ik ben maanden verder en hoe meer ik lees, hoe groter de drempel aan het worden is om te beginnen en de schrik heb om iets mis te doen.

Perfect zal het wellicht nooit zijn.

Maar het starten op zich blijft erg moeilijk. Ik denk niet dat er 2 mensen zijn dat hier bvb een berg op identieke manier maken. Alles kwam ik al  tegen : gips, piepschuim, PU schuim, papier macher, plakband,.... ongelooflijk...

Ik heb nu wel door dat de manier waarop niet mijn probleem is, maar w?l de inspiratie hoe het er juist uit moet gaan zien...

Ook weet ik nu niet of ik morgen naar de winkel moet stappen en daar een hele hoop kopen zoals gras, boompjes, moskleuren, verf,lijmen, tunnelingangen, viaducten, een heel dorp met huisjes, straten....
Of hoe anderen dat aanpakken? Je wil toch continu een klein stukje volledig kunnen afwerken?

Ik kan er blijven over doorgaan, de oplossing zit gewoon in mijn gebrek aan inspiratie om te starten :s









citaat:
Geplaatst door ysbeer

Als je niet je tafel elke dag kledder nat maakt is er met spaanplaat niets mis.
Mijn hele baan ligt er op
Goed ondersteunen is nodig
En voorzichtig zijn met de kritiek die je krijgt op materiaal keuze.
Pas gaan slopen als er meerdere zijn die daar kritiek op hebben en met bewijzen komen.
Als je alle opmerkingen serieus neemt heb je over 10 jaar nog geen baan en ben je duizenden euros armer.
Bij dit soort opmerkingen (weg met ........)eerst meer meningen vragen
van andere.
wim


PeterC

citaat:
Geplaatst door stp

...Ik ben maanden verder en hoe meer ik lees, hoe groter de drempel aan het worden is om te beginnen en de schrik heb om iets mis te doen...



Stefan, gewoon aan beginnen en DOEN!  Uit je eigen fouten leer je veel en door er niet aan te beginnen, doe je geen 'ervaring' op.

Ik zou een recht stuk uit je baan nemen en daar beginnen.  Staat het je niet aan, heb je er enkel een stukje rail en wat goedkope materialen aan 'verloren' maar wel een ervaring rijker.

citaat:
Geplaatst door stp

...Perfect zal het wellicht nooit zijn...



Ik heb al veel gezien, maar nog nooit iets dat 'naar ieders normen' perfect is.  Ik ben blij met mezelf, maar ik ben ook verre van 'perfect' [^]

citaat:
Geplaatst door stp

...Ik heb nu wel door dat de manier waarop niet mijn probleem is, maar w?l de inspiratie hoe het er juist uit moet gaan zien...



Begin eraan en je ziet zelf wel waar je jezelf wat moet bijschaven.

citaat:
Geplaatst door stp

...Ook weet ik nu niet of ik morgen naar de winkel moet stappen en daar een hele hoop kopen...



Begin eenvoudig met enkele simpele zaken.  Na verloop van tijd heb je een kast vol met materiaal waarvan je je afvraagt waarom je het 'ooit' gekocht hebt...

citaat:
Geplaatst door stp

...Je wil toch continu een klein stukje volledig kunnen afwerken?



En telkens 'leer' je bij en pas je je technieken aan.

citaat:
Geplaatst door stp

...Ik kan er blijven over doorgaan, de oplossing zit gewoon in mijn gebrek aan inspiratie om te starten :s



Begin eraan!

Groetjes, Peter


Martin Welberg

Kan me alleen maar bij Peter aansluiten, gewoon doen !!
Hier http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14078&whichpage=14 een uitleg van een erg oude eenvoudige techniek..

Gerolf

citaat:
Geplaatst door stp

Ik denk niet dat er 2 mensen zijn dat hier bvb een berg op identieke manier maken. Alles kwam ik al  tegen : gips, piepschuim, PU schuim, papier macher, plakband,.... ongelooflijk...
Dat is herkenbaar [:D]
mijn advies: geen papier mache of pu, en met de rest durven experimenteren [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

Ik ken dat gevoel wel.
Jaren geleden zag ik amerikaanse banen met rotsen bruggen,en toen dacht ik dat kan ik nooit zo maken.
Nou dat klopte wel ,mijn eerste heuvel ,mijn eerste ballastbed,het zag niet uit.
Toch door gegaan met bergen tunnels gras bomen en zie elke keer wordt het beter (vind ik)

Mijn zoon (zie fotos onder de link) maakte zijn eerste berg
van cement bijna massief.
Toen we hem later ooit afbraken woog hij bijna 75 kl.
We lachen er nog wel eens om.
Maar nu beheerst hij het aardig.

Gewwon beginnen,je kunt het,en laat ons eens wat zien.
Maar niet boos zijn als we het wellicht niet zo mooi vinden
succes
wim

Doornroosje

Om je nog wat moed te geven: mijn eerste berg was een combinatie van 2 technieken. Ik had nog geen vaste baan en wou ook wel eens een tunnel. Met wat afval van piepschuim heb ik toen een berg gesneden uit de platen en deze platen bedekt met de hard shell methode (gips en zakdoekjes).

Heel snel resultaat en ondanks dat ik het zelf niet goed vond, vond mijn vader het dan wel echt knap gedaan en realistisch. Die verplaatsbare berg heeft het toch 5 jaar volgehouden ondanks veel verplaatsen, dus stevig was hij wel.

Gewoon doen, durven. Je kan achteraf steeds nog bijwerken indien je niet tevreden bent.

ToThePoint

De methode met de kartonnen strips heeft wel iets. Het gaat snel en geeft weinig rommel.
Met PU heb je meer last van rondzwervende afgesneden stukken. Maar het is wel makkelijker om struktuur in uw landschap te verkrijgen.
Ik ga later ook wel de strips toepassen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Mattias

wij maken altijd onze heuvels door middel van 1 laag (of meerdere) isolatieplaat, beter gekend als isomo of piepschuim.
Daarboven zo'n laag dun papier, zoals er in de schoenen zit, als je er nieuwe gaat kopen.
Die bevestig je met (verdunde) houtlijm. Laat die goed drogen.
Daarna komt daar een dunne laag fybersmurrie (of hoe dat ook moge heten) [:D] Zo'n papje van vezels, die je in de meeste/grotere modelzaken kunt kopen.

En eens die droog is, kun je makkelijk erop strooien met eender welk materieel. En gemakkelijk is dat je geen te grote moeite moet doen om bomen, struiken, of andere mechanismen in te planten, want die prik je zo door die lagen heen en het blijft zo mooi staan. Ook ga je geen vervoringen krijgen, als je grote krachten op je modelbaan zet, zoals je met kippengaas wel kunt hebben... [:)]

Je hebt wel wat geduld nodig, voordat alles vastzit en opgedroogd is, maar tot nu toe het beste en makkelijkste wat ik tot nu toe heb gezien.. [:)]
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

stp

Goed. ik probeer het dit weekend als ik tijd heb op een klein stukje.. niet meteen mijn grote berg, gewoon een berm...

foto's zal ik nadien hier zetten.


stp

Ok. Wat heb ik dus gekocht?

-aluminium fijne gaas dat je kan vormen(belachelijk duur...)
-wild gras(verschillende soorten)
-gazongras
-boompjes om zelf te maken
-houtlijm
-heb plamuur mee vanop werk. dat kan je perfect vormen zoals je wil. is hard na10 minuten en dan opschuren zoals je wil(testje...)Ze gebruiken dat om blutsen te plamuren in carrosserie...
-tunnelingang

Morgen begin ik met het vormen van een klein verhoog naast de spoorlijn waar dan een kasseiweg naast loopt. Die kasseiweg heb ik hier iemand zelf zien doen met gips. ook proberen morgen...

hopelijk komt het goed, ik ben alvast benieuwd....



doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

PeterC

Doen en je resultaten stap voor stap laten zien!
Veel succes!
Groetjes, Peter


stp

zoals beloofd : de foto's van het werk van de dag....
Zelf vind ik het voor het eerste project zeker niet mislukt!
Het is geen professioneel stuk misschien, maar voor het eerste werk ben ik best tevreden... graag reacties... Ik zet geen tekst bij de foto's : die spreken voor zich...
De witte lijm zal nog opdrogen zodat die niet meer zichtbaar is.
Die plamuur is wel ideaal om later een rotsachtig stuk te maken zoals je in de foto's kan zien.

Het was een berm om allerlei uit te testen...

Graag meningen....