Bouw stoomlok type 99

Gestart door Peter, 11 juli 2012, 16:35:29 PM

Peter

Heb even onderstaand draadje terug van onder het stof gehaald omdat een oud familielid tijdens ons gezellig samenzijn vroeg naar deze lok, die hij persoonlijk goed gekend heeft op "Den dam".

http://www.modelspoormagazine.be/Newforum/topic.asp?TOPIC_ID=14995

Tijdens een knutselpauze aan mijn station en kolenkraan begin ik dus maar aan de bouw van dit model (een prachtige lok trouwens)

Voor het onderstel word gebruik gemaakt van een Fleischmann ref.4095 omdat die ineens zwarte wielen heeft, en.....omdat ik die goedkoop heb gevonden. geschilderd in groen en gele glansverf, met de beschrifting uitgeknipt uit papier en er zo opgeplakt.

De resin bouwset heb ik van een vriend , die een aantal van die sets gegoten had voor leden van de ALAF modelspoorklub in Luik. Om eventuele vragen te vermijden:Het was helaas zijn laatste. Ik had dus geluk.

De Fleischmann 4095 (baureihe 94)



De resin set

[

En zo moet het worden, en bij dat seinhuis gezet.





En dan nu de bouw. De eerste werken zijn het Fleischmann onderstel aanpassen en redelijk wat vijl en schuurwerk om de resin onderdelen
van gietnaden te bevrijden.



Wordt vervolgt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Binco

#1
Tof Peter!
Nog eens iets Belgisch van jouw hand, wie had dat ooit gedacht [;)][;)]
Ik kijk al uit naar het vervolg!

[:)][;)]

Gerolf

#2
citaat:
Geplaatst door Binco
Tof Peter!
Nog eens iets Belgisch van jouw hand, wie had dat ooit gedacht [;)][;)]
Ik kijk al uit naar het vervolg! [:)][;)]
Helemaal mee eens - ik ben ook benieuwd naar je verhaal - en het resultaat [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#3
Geweldig, Peter [8D]
Dat is nog eens een staaltje make over!
Groet van Frank

Michiel

#4
Ik ga dit ombouwverslag ook met veel aandacht en plezier volgen. Peter, succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

#5
Ik ook, want de baureihe 94 is  er ook in N.
Maar niet de kap van Stefan [:(]

Frank_N

#6
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

Ik ook, want de baureihe 94 is  er ook in N.
Maar niet de kap van Stefan [:(]



Ja van oa. FLM. En dan zwarte uitvoering met belgiesche stickers.
Loopt goed...
Maar niet zo'n fraai uiterlijk als op de foto!
Groet van Frank

Peter

#7
Vijlen, vijlen en nog eens vijlen.
Dat Fleischmann onderstel is verdomd hard en er moet toch redelijk veel afgevijld worden. Nog twee stukken langs weerszijden van het achterdeel van 3,5 mm elk en die job zit er ook weer op. Maar dat zal voor morgen zijn, want ik krijg krampen in mijn vingers.
Foto's volgen morgen
Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#8
Eindelijk...gedaan met vijlen
We kunnen stilaan aan de bovenbouw beginnen[:)]

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#9
Het onderstel is inmiddels kant en klaar, en dus ook geschildert.
De bovenbouw was het wachten op de onderdeeltjes die ik besteld had bij Paul Bellon (nikkelzilverdraad van 0,3 en 0,5 mm en handrelingsknoppen -kort en medium) Deze zijn vanmorgen gelevert en kon ik dus beginnen met de gaatjes te boren. Die voor de knoppen met een boortje van 0,5 mm gingen vanzelf, maar de gewone handgrepen uit 0,3 mm draad dat is wat anders. Na een stuk of 5 geboort te hebben...mijn laatste boortje van 0,3 mm [}:)]gebroken[}:)] en bij Verschooten hadden ze geen meer en na de meest gekende ijzerwinkels gebeld te hebben [}:)][:(!][}:)][:(!]!!! Geen te vinden, dus weeral wachten[:0][:0][:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

evan

#10
citaat:
Geplaatst door Peter

Het onderstel is inmiddels kant en klaar, en dus ook geschildert.
De bovenbouw was het wachten op de onderdeeltjes die ik besteld had bij Paul Bellon (nikkelzilverdraad van 0,3 en 0,5 mm en handrelingsknoppen -kort en medium) Deze zijn vanmorgen gelevert en kon ik dus beginnen met de gaatjes te boren. Die voor de knoppen met een boortje van 0,5 mm gingen vanzelf, maar de gewone handgrepen uit 0,3 mm draad dat is wat anders. Na een stuk of 5 geboort te hebben...mijn laatste boortje van 0,3 mm [}:)]gebroken[}:)] en bij Verschooten hadden ze geen meer en na de meest gekende ijzerwinkels gebeld te hebben [}:)][:(!][}:)][:(!]!!! Geen te vinden, dus weeral wachten[:0][:0][:0]



PM gestuurd[;)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Peter

#11
Een gedeelte van de handgrepen zijn geplaatst. Helaas, door een stommiteit van mezelf, te weinig handrelingsknoppen besteld gehad bij Paul Bellon. Heb er dus gisterenavond nog wat bij moeten bestellen (de middenmaat)

Met vriendelijke groeten
Peter

Peter

#12
De meeste handgrepen zijn geplaatst. Nu nog een paar leidingen en we kunnen beginnen met het spuit en schilderwerk. De verf staat alvast klaar.



Met vriendelijke groeten
Peter

evan

#13
Succes!

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Peter

#14
De leidingen en de handgrepen zijn allemaal geplaatst, en de eerste kleuren beginnen te verschijnen.
PS: kan iemand die oude, in glansverf geschilderde kap van Fleischmann model gebruike? Anders gaat het de vuilbak in.



Met vriendelijke groeten
Peter