Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Martin's geknoei met groen..

Gestart door Martin Welberg, 08 juli 2012, 23:35:55 PM

Martin Welberg

Gebruik wat in zand/aarde tonen. Maar wel vaak wat grijzig. Afhankelijk van wat erop komt is het of latex of een speciaal mengsel.

Martin Welberg

Tussendoor wat NL polderlandschap..






vyncky

Mooi projectje!

Had het net op Facebook gevonden. Eentje om te volgen ;)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)



Martin Welberg

Maar eens aan het werk geweest met een video om te laten zien waar ik mijn inspiratie vandaan haal...

https://www.youtube.com/watch?v=ZsH22bZXPgA

DelticPower

Hallo Martin, mooi filmpje met inspiratie, maar het omzetten zoals je doet vind ik geweldig, zodat je producten top zijn.
Groeten Jan Simons


svvander

Eigenlijk zijn het 2 talenten, die niet iedereen bezit: het zien van het mooie en het kunnen weergeven van het mooie... in al zijn eenvoud. Ik denk dat ik geen van beide bezit.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be


svvander

Citaat van: Martin Welberg op 25 augustus 2020, 14:20:00 PM
Het kijken kun je leren Sven..
Maar kijken is niet hetzelfde als zien  ;) Neem van mij aan dat jij oog hebt voor zulke zaken... en vooral dat je het echt wel knap kan weergeven. Ik heb dit niet: heb dit voor het eerst ervaren tijdens mijn studentenjaren toen ik in de knoop zat met schetsen. Ik tekende wat ik zag, maar niet wat er stond. Anderzijds zie ik wel makkelijk hoe iets in elkaar zit en opgebouwd is. Maar nu wijken we af.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Decapod

#446
Mooi, Martin. Zoals al gezegd: het ziet er allemaal zo natuurgetrouw uit. Kijken kan je inderdaad leren, Sven - allez, toch wat natuur/omgevingsobservatie betreft. Ik was er ook niet zo wonderlijk goed in voor ik bio ging studeren, maar daar heb ik het geleerd. Het komt er eigenlijk op neer dat je structuren en verbanden gaat zien, die het meteen ook gemakkelijker maken om te onthouden en over te brengen. Martin zijn groenstukjes zijn zo natuurgetrouw, omdat ze 'kloppen', d.w.z. dat er redenen zijn waarom bv. bepaalde stukjes groen een andere kleur hebben, anders groeien, enz. Bv. het gebruinde gras aan de rand van het droge kreekje/pad: het is hoger opgeschoten omdat het sneller groeit als er water valt en dat water passeert, maar nu is het dor omdat de boel al een tijdje droog staat en wat hoger en 'bloter' staat sneller droogt. 't Zijn die onopvallende details die de verklaring weggeven. Als de details opvallen, dan is er wat mis, want dan klopt er vaak iets niet.
Nouaillier gebruikt dat ook in zijn gebouwen: er zit een verhaal achter - toegegeven: soms wat teveel  :) - dat aannemelijk maakt waarom iets zo is. Ikzelf probeer op het moment gewoon heel veel foto's te trekken - leve dat mobiele rotding - van alles wat interessant lijkt (tot ergernis van de mistress). Hopelijk kom ik tot het moment waarop ik die interessante prullen kan samenbrengen in iets wat steek houdt. Verdichting heet dat eigenlijk (trouwens ook sjiek gelukt in Martins Cardigan Bay en dinges).

Enfin, ik leef in m'n kop, teveel zelfs. Ik zit eigenlijk vaak meer na te denken over hoe goed modelbouw maken werkt in mensen hun kop (wat er qua denken allemaal nodig is), dan eens de handen aan de ploeg te slaan. Hele theorieën heb t'rover. Hopelijk ga ik ook ooit nog eens iets doen ... komt er es iets uit die kop. Soit, let er maar niet op.

Martin, vraagje: breng je al die toefjes gras apart aan, of heb je dat met een grassmaster geflikt (puntmethode zoals hier) en dan achteraf de details/afwijkende begroeiing ertussen gezet?


NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Martin Welberg

Thomas, gebruik in dt geval toefjes gras die ik al eerder op een vel kunststof heb gemaakt, je zou haast kunnen zeggen dat ze apart verlijmd zijn, en steek er dan idd na de tijd de details tussen. Heb deze methode toegepast omdat de werkplaats niet al te schoon is en ik uiteraard toch een wat zuinige Hollander ben. Daarnaast is het een constante product test.

Btw, de link werkt niet bij mij..

Decapod

Citaat van: Martin Welberg op 29 augustus 2020, 14:49:44 PM
Btw, de link werkt niet bij mij..

Nu hopelijk wel.

Dus, als ik het goed begrijp: je brengt al die toefjes apart aan op dat kunststofvel, je knipt ze uit en dan verspreid je ze op het diorama? Of begrijp ik dat nu verkeerd  ??? ?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Martin Welberg

Nou pluk ze meer van het kunststof, gaat met hele stukken ineens..