Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Martin's geknoei met groen..

Gestart door Martin Welberg, 08 juli 2012, 23:35:55 PM

Martin Welberg

Zal ik doen Yannick..kreeg al een aantal keren te horen dat ik een boek of een DVD zou moeten gaan maken  ::)

vyncky

Citaat van: milocomarty op 21 april 2014, 12:04:00 PM
Zal ik doen Yannick..kreeg al een aantal keren te horen dat ik een boek of een DVD zou moeten gaan maken  ::)

Dat mag ook natuurlijk! Eventueel in combinatie met wat voorbeelden uit de echte natuur.

Ik ben alvast geïnteresseerd. (Misschien onze Luc Dooms eens warm maken voor een reeks in MSM ;)

Maar dan wel de gebruikte materialen/vezels vermelden. Want in sommige artikels/boekjes wordt dit wel eens over geslagen... En daar wringt nu net het schoentje bij mij ;)

Yannick



Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Martin Welberg

Dat is soms al een lastige Yannick. Post ook veel op US fora en zit daar vaak met hetzelfde probleem dat in Nederland gangbare materialen in Belgie bv al niet meer verkocht worden. Neem bv Alabastine. Als ik een search doe om dat in Belgie te vinden wordt het al lastig..Maar zal m'n best doen..

marc goovaerts

Deelprobleem is dat soms exact dezelfde producten van exact dezelfde producent in verschillende landen/continenten om marketingredenen een andere naam/'firma' en verpakking krijgen. En geen enkele bijna die op zijn website bv een 'synoniemenlijstje' geeft.,

Martin Welberg

Zie het, alabastine is Polyfilla in Belgie en Frankrijk, deze dus voor de bast  http://www.polyfilla.be/nl/elastische_vulpasta__tube_.html#

Grote stomer

Ik moet binnenkort ook aan boombouw  :o beginnen, dus ik blijf dit ook volgen!
 

Martin Welberg

Dan gaan we maar eens verder, wordt een meerdaagse  ;)

Zo maar eens verder met de grote jongens. Heb vandaag wat losse takken gemaakt van 0.6mm bloemistendraad, beetje twisten en draaien...extra draadjes erbij...



Maak hier een groot aantal van, soms met 8 draadjes soms met 4 net zoals het me uitkomt. Geen probleem als je er teveel hebt, altijd te gebruiken voor een volgende boom of als struikies..maar eens van dichtbij bekijken..



Nu wordt het tijd voor de accuschroever. Neem boortjes die ongeveer de dikte van de takken hebben. Pak een tak en hou deze tegen de stam om te kijken waar ik hem hebben wil. Jas daar schuin een gat in die de dikte van de tak heeft en pruts de tak er met een punttang in. Druppeltje seconden lijm en een pufje activator en op naar de volgende..



Meestal heb ik al een idee waar het boompje op de baan komt te staan en wat er bij komt, in dit geval een grote jongen, z'n kleinere broertje en strakkies wat berkenboompies aan de zeezijde van de rail....



Dat is het voor vandaag, toch aardig wat tijd kwijt met het bouwen van deze jongens. Een paar berkies gaat wat sneller... ;)...



Maak daar wel een andere keer een handleiding voor....

Martin Welberg

Voor m'n US maten een SBSje gemaakt...

Boompies draaien met bloemistendraad

Benodigheden :

- 0.6mm bloemistendraad
- 1.5mm bloemistendraad
- punttang
- kniptang
- secondenlijm en accelerator
- rattlecan primer

Basis is een 1,5mm kerndraad..



waar je een  0.6mm omheen begint te draaien..



een stuk van plm 3 cm vrij laten als grondpen..



en de eerste draaiingen effe vastzetten met wat secondenlijm..



Nu begint de echte lol, draaien en nog 's draaien, lussen en uitsstekende draden die de toekomstige takken gaan vormen...



Nog snel wat lusjes in de top en deze vastzetten met secondenlijm, doe in dit geval alleen de top..



knippen we alle lussen open en hoppa een basis boom stuctuur staat er al.



Nu maken we een begin met er meer draad bij in te draaien om zo een meer comlexere takken stuctuur te krijgen..



van dichtbij..



Nu dit zover gedaan is kan de boom ingesmeerd worden met secondenlijm, dit houdt de draden entakken op z'n plek waarna er een snelle coat met de goedkoopste knikkerbus primer die ik kan vinden overheen gaat..



Nu is het frame klaar voor een volgende stap, dat is de bast. Dit laat ik zien in deel 2...

Even nog een korte noot. Veel bomen groeien in kleine groepjes van een soort. Hier houd ik al rekening mee in dit stadium..



Kijkend naar de bovenstaande foto vind ik dat er minstens nog een klein boompje bij kan..



zo kan ik als ik begin te draaien al een klein beetje rekening houden met de plaats waar de takkies moeten komen..

That's it for now, more to follow..

Stieven76

Dit is een geweldige tutorial. Dit ga ik na de zeeschuim boompjes zeker ook nog eens proberen. Mijn eerste poging vond ik niet zo geweldig   ;D
De hoogte moet je een beetje zien naar gelang waar ze komen vermoed ik?

Martin Welberg

Daar houdt ik met hoogtes wel rekening mee Stieven..

Martin Welberg

Voor de volgende stap

Nodig:

- Houtlijm D2
- Latex muurverf in een donker bruine kleur (RAL 8019)
- Voorstrijk transparant (diepgrond in Belgie ?)
- MDF zaagszel
- Fijne keukenzeef

Eerst maar eens een boommixje maken, bestaande uit 2 delen houtlijm, 1 deel latex aangevuld met 1 deel voorstrijk.
Maar eens beginnen op zo'n in de primer staand frame, maak er meestal een aantal meer om gelijktijdeig te behandelen. Staan die te drogen kunnen we verder draaien aan een volgende serie.
Boommix iop de stam en de gedraaide delen van de takken smeren, laat de enkele draadjes vrij..



en strooien maar met het MDF zaagsel door de fijne keukenzeef..



Droogtijden  ::) daarna deze stap herhalen op plaatsen waar je de stam of takken dikker will hebben..





Net zolang herhalen totdat je tevreden bent over hoe dit boompie eruit ziet



Zaagsel komt zo uit m'n afzuig installatie, heeft dus fijne en grove delen. Gooi het grove niet weg maar bewaar dat in een apart bakkie...

Het fijne gezeefde zaagsel..



Het grovere spul..



Veel bomen hebben de grovere bast structuur in de onderzijde van de stam, beetje boommix d'rop..



en het grovere zaagsel..



Voor vandaag is de laatste stap het insmeren van de complete boom in de boomix...



Afhankelijk van het type boom kun je nu al gaan schilderen en kleur aanbrengen, dit moeten berken worden dus komt er nog een laag overheen. Maar dat is voor laters......

just4fun

Prachtig draadje, iets voor MSM trouwens.

Maar hier weet ik toch niet wat je bedoelt:
Citaat van: milocomarty op 30 april 2014, 00:12:55 AM
Voorstrijk transparant (diepgrond in Belgie ?)

Ligt waarschijnlijk aan m'n Belgische kom-af.
Kan je omschrijven wat je bedoelt?

Paul

Martin Welberg

Een transparante primer voor bv gipswanden, van dat spul wat de zuiging uit de muur haalt...op waterbasis..

Martin Welberg

Berkenboompies

voor de laatste laag op de stam en takken heb je nodig..

Needed:

- flexibele scheuren en nadenvuller (bv. Polyfilla)
- acrylverf bv titanium buff dark of een andere off witte

Kwakkie verf en een kwakkie nadenvuller.



Effe stevig mixen met een paletmes en daarna met een puntig kwastje lekker smeren..maar probeer wel de mix niet op de buitenste einden van de draden te smeren. Ziet er zo uit als het klaar is..



Als je de pasta wat aan laat drogen kun je het resultaat gladder maken met een vochtige kwast, of er meer structuur in aanbrengen met een puntig object, bv de punt van een #11 scalpel of wat je prettig vindt om mee te werken. In dit geval iets gladder gemaak..

Did smoothen a bit here...





Zoals de meesten weten zijn de droogttijden je grootste vijand, schilderen gaat dan ook maar morgen gebeuren...

PeterC

Heel interessante uitleg.  En zoals ik het graag zie: weinig tekst en veel foto's  :P :P :P
Groetjes, Peter