Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Water bij een module bak overgang

Gestart door Michael, 04 juli 2012, 08:50:40 AM

Michael

Ik zit met de volgende uitdaging, module bak overgangen zijn vaak niet netjes afgewerkt, met mijn plannen voor een module baan tracht ik voor dit soort "problemen", een oplossing te vinden. Voor het landschap moet dit niet zo'n probleem geven.
Maar ik wil ook een stuk maas nabootsen waarbij de maas over een aantal verschillende modules zal lopen, weet iemand een oplossing voor de water overgang bij de modules netjes te camoufleren?
Een sluis is natuurlijk erg voor de hand liggend maar die kan ik niet om de meter toepassen, een brug over de maas idem natuurlijk.
Hoe kan je twee delen met nep water op elkaar aansluiten zonder dat er een lelijke naad ontstaat? Wie heeft er een idee?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Klaas Zondervan

Je kunt het water als een aparte dunne plaat uitvoeren.
Die plaat leg je dan als een geheel over de opvolgende modules door.
Desnoods in twee delen, en over die ene naad leg je dan een brug.
Maar misschien zijn er wel anderen met slimmere idee?n.

Martin Welberg

Da's een probleembje waar ik al een tijd over aan het denken ben. M'n nieuwe modules hebben een wateroppervlak aan de voorzijde. Zit er zelf aan te denken om het water op m'n gebruikelijke manier met acrylmedium te maken en er daarna met een nr 11 scalpel een fijne naad in te snijden. Heb het nog niet geprobeerd en ben bang dat er toch een klein naadje zichtbaar blijft..

Gerolf

Het idee komt uit een ander draadje, maar er bestaat nep-water dat je kan smelten met een f?hn, en daarmee kan je (telkens opnieuw) de naad opvullen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Grotere boot vooraan op het watertraject?  dat steekt al veel weg denk ik.
mvg,
Paul(ogic)

ysbeer

Je zou eens kunnen proberen met B.V vet of de een of andere vrouwen creme de naad dicht te smeren.(doorzichtig spul)
Niet de naad alleen maar ook de omgeving van de naad,zeker als het water wat golven heeft moet dat volgens mij lukken.
wim

Jurgen

Eventueel maak je op die plaats gewoon een hoogteverschil zoals er toch wel enkele zijn in de Maas. Op die plaatsen ontstaat er dan een mini-watervalletje en dan valt een naad wat minder op denk ik.

Afgewisseld met af en toe een brug en sluis denk ik dat je dan wel iets realistisch kan maken.

't Is maar een idee h?. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

SuSke

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Grotere boot vooraan op het watertraject?  dat steekt al veel weg denk ik.


Paul, ons idee van de clubbaan niet weggeven [8D][8D][:D].

Wij hebben hetzelfde probleem ook daar bij de module overgangen en 1 wordt inderdaad "gecamoufleerd" met een groot binnenschip.
De andere naad zien we nog wel, maar het zal dan iets worden met drijfvuil in de dok of zoiets zodat de naad ook minder opvalt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

Heren allen bedankt voor de idee?n, ik zal komende maanden wat in praktijk uitproberen en de resultaten t.z.t. hier laten zien.
Mochten er nog meer tips zijn altijd welkom.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

just4fun

Een mini-sc?ne waarop brandweer en civiele bescherming een drijvende olieplek tracht in te dammen is misschien ook een optie?
Paul

Michael

Paul dat is ook een leuke, mijn module bakken worden 1m lang en in eerste instantie wil ik 4 bakken maken dus genoeg overgangen om de idee?n eventueel te gebruiken want bij elke overgang zal er iets anders bedacht moeten worden.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

of waterdrops van noch, deze zijn met een fohn telkens weer bij te werken, (zou ga ik het in elk geval proberen, ik heb ook dezelfde situatie)

Michael

Wim dank voor je aanvulling, ik denk dat dit ook het product is waar Gerolf naar verwijst, maar ik heb de gebruiksaanwijzing van Noch er even bijgehaald, zie hieronder:
"Voorbereiding:
Het vormgeven van modelwater is een van de grootste uitdagingen voor de bouwer van een modellandschap. Met de Water-
Drops? biedt NOCH u een perfect en tegelijkertijd eenvoudig systeem om water in model te realiseren. Om een natuurlijk ogend
modelwater te krijgen is een goed voorbereide ondergrond noodzakelijk. De uit modelgips of NOCH montagepasta (art. nr.
60920) verkregen waterbodem moet goed uitgedroogd zijn daar resterend vocht tot luchtbellen kan leiden. Voorwerpen van
kunststof vervormen door de gesmolten Water-Drops. Stenen of strooimateriaal zoals NOCH vlokken kunnen zonder problemen
worden ingestrooid. De NOCH waterbasis verfset art. nr. 60875 is het meest geschikt voor het beschilderen van de ondergrond,
daar deze in het gips van de ondergrond intrekt. Lakken die een beschermlaag vormt kan door de hitte afbladeren en
luchtbellen veroorzaken
Smelten van de transparante NOCH Water-Drops? (art. nr. 60855 resp. de transparante Drops van art. nr. 60856):
Verwarm de oven voor (hete luchtoven 170-180? C, en gewone oven 170-180? C). Vul een schoongemaakt conservenglas (b.v.
een jampot) met de gehele hoeveelheid Water-Drops? en giet daar de weekmaker (fles goed leegknijpen) overheen.Vervolgens
zet u het glas in de voorverwarmde oven. Om vervuiling te voorkomen kunt u het glas op een stukje aluminiumfolie of bakpapier
zetten. De smelttijd bedraagt ca. 45-50 minuten. Het beste kunt u een kookwekker zetten om de tijd in de gaten te houden. Na
deze tijd moeten de Water-Drops? in een heldere vloeibare massa zijn veranderd. Aanwijzing: door warmteschommelingen kan
de smelttijd bij sommige ovens enigszins afwijken.
Neem het glas uit de oven.
LET OP: verbrandingsgevaar, gebruik hittebestendige handschoenen.
ZEER BELANGRIJK: Roer de gesmolten Water-Drops? met een metalen voorwerp (b.v. een
schroevendraaier of een oude lepel) goed door om de weekmaker met de Water-Drops? te
mengen. Roer net zolang totdat de vloeibare massa helder en zonder luchtbellen is. Is de
vloeibare massa niet helder en luchtbelvrij, zet deze dan nog enkele minuten terug in de oven.
Aanwijzing: Maak het gereedschap direct na gebruik schoon met een stofvrije doek.
De verwerkingstijd van de gesmolten Water-Drops? is ongeveer 3-4 minuten. Giet de vloeibare massa nu langzaam in de
waterbedding.
Na het uitharden kunt u met een haardroger kleine luchtbellen verwijderen en zelfs golven maken. Bovendien kunt u het
materiaal op deze manier weer laten smelten en nabewerken.
Inkleuren van de watermassa (alleen NOCH Water-Drops? Color, art. nr. 60856):
Het smelten van de transparante Water-Drops? wordt zoals hiervoor beschreven uitgevoerd. Door het toevoegen van niet
gesmolten gekleurde Drops in het gesmolten transparante materiaal kunt u de kleur van het water zelf bepalen. Voeg onder het
roeren net zoveel Color-Drops toe totdat de gewenste kleur is bereikt.
Aanzijzing: Om de totale vloeibare massa niet in dezelfde kleur te krijgen raden wij u aan de gesmolten Water-Drops? te
verdelen over meerdere glazen en pas daarna de Color-Drops toe te voegen.
Niet verbruikt materiaal kan in het glas worden bewaard en altijd weer worden gesmolten zoals hierboven beschreven."

Lijkt me niet te smelten met een f?hn, maar mocht iemand hiermee een goede ervaring hebben laat dat even weten.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Kautenbach

ik heb er ervaring mee op mijn modules, is zeker wel te doen, zeker ook in combinatie met een soldeerbout, wel heel plaatselijk. volgens mij moet je zo goed enkel de (bovenkant van) de overgang bij kunnen werken zodat die nagenoeg niet meer te zien zal zijn.

op deze manier werk ik ook wel beschadigingen en aanpassingen in het water bij, en plaats ik bijvoorbeeld een kanoer

zie bijgaande foto,s, als de modules goed aansluiten is het een kwestie van de randen heet maken met een soldeerbout, althans, denk ik, de dikte van het water is maar enkele mm..





Michael

Wim bedankt voor de info, rest mij nog ??n ding en dat is proberen. Zal eerst de spullen moeten kopen en dan een proefstukje maken wordt vervolgd.
Ps die foto's zien er erg mooi uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154