Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

massadetectie en volgledjes

Gestart door GTTtommy, 01 juli 2012, 18:18:53 PM

GTTtommy

hallo,
graag had ik een plan van mijn baan afgedrukt op A3 en met leds voorzien maar graag zou ik bv 1 stuk willen verdelen in 2, 3 a 4 ledjes
het gaat over het groene stuk,
ik weet dat somige onder jullie alleen maar het afrem en noodstuk met massadetectie detecteren, maar ik zou graag elk stuk van de baan detecteren ivm verloren wagonnetjes ofzo,
daarop dat ik ook het gewone rijgedeelte met massadetectie laat detecteren,
welke schakeling kan ik maken zodat de led's alleen aangaanop dat stuk van de baan (per 3 stukken rail's ofzo, en dit toch een blok blijft voor massadetectie,
en voorbeeld:

IMGhttp://i46.tinypic.com/25qrczt.jpg/IMG


PeterC

Tom, volgens mijn bescheiden mening gewoon een weerstand (1K2) en diode in serie met je leds (die diode voor de t? hoge negatieve spanning).  Gemeenschappelijk aansluiten op de rode aansluiting van je booster.

[Edit]hou er rekening mee dat wanneer je alles wil terugmelden naar een synoptisch paneel je heel wat meter draad nodig hebt [^]
Groetjes, Peter


bellejt

waarom zo moeilijk.Gewoon je blok verdelen in een binnenkomst en een stopmelder.Dan blijft het ganse blok gedetecteerd.

Geert

Een mogelijk oplossing, eigenlijk iets voor bij ?C denkpistes?, is je S88 bus net achter je treincentrale mee in te lezen in een groot schuifregister. Dit schuifregister leest de data serieel in, en stuurt ze parallel uit. Deze uitgangen kunnen dan LED?jes aansturen best met een versterker IC.

Moet zeer eenvoudig uit te voeren zijn met ?C technologie, maar kan ook met TTL en CMOS logica.

Het is maar een denkpiste, als je vragen hebt, je weet me wonen (een km verder [;)])

Geert  
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

GTTtommy

hallo,
bedankt allemaal,

@ bellejt: jij zou gewoon de groene blok en de oranje blok gebruiken?
en de rode verwijderen? (het kan nog, nog niets is voorzien voor trugmelding)

@PeterC:  bedankt, maar kan je dit verduidelijken met een tekening?
wat die metertjes draad betreft, dit is geen probleem, draad en kabel genoeg, ben elektricien (maar ik ken niets van elektronica)

@Geert: bedankt, als dit nodig is dan kom ik wel een keertje tot daar,


bellejt

als je met koploper rijd dan gewoon de oranje en rode samenvoegen als je stopmelder.De groene is dan je binnenkomstmelder.Zo heb ik het hier in mijn ganse baan voor blokken in 1 richting.De volledige trein wordt via massa gedetecteerd.Voor een blok in 2 richtingen doe je gewoon 3 sporen aan elke kant en de rest als middendeel.Blijft er een wagonnetje staan dan blijft het blok gewoon bezet.Vor een blok in 1 richting dus 2 terugmelders en een blok in 2 richtingen 3.

GTTtommy

en klopt het dat je elke (ik rijd op C-rails)C-rail moet knippen van onder? buiten de wissels?
als er een wissel in een blok bevind, (dit is enkel voor de sier eigenlijk, word normaal nooit gebruikt) kan je dan gewoon de wissel overslaan? met andere woorden...  het gaat dan over de rood gekleurde wissels



of hoe los je dit op??

Gerolf

Hhhm - en als er een wagon stil valt op een wissel ? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Tja, dan is hij stilgevallen, en als je wel een melder op de wissel(s) had en de wielen zijn zo vuil dat ze geen contact maken, wat dan? Of maak ik er nu een situatie bij?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bellejt

Bij C rails inderdaad allemaal knippen.Wissels vallen nooit in en blok.En worden meestal ook niet gedetecteerd.Is te omslachtig.Als er dan een wagonnetje op stilvalt dan is dat toch mestal door een ontsporing en heb je sowieso alarm.

GTTtommy

ja maar de wissels zijn in het zicht, vlak voor de besturing, dus dit valt normaal altijd op,
[:)]

bellejt

tussen je rode wissels hoef je zelfs geen blok te maken.Die sporen behoren tot je wisselstraat.

GTTtommy

maar dit word geen wisselstraat,
dit is enkel en alleen maar voor de sier, dit word normaal nooit gebruikt,
dus ik zet die 2 a 3 blokken parallel zodat de trein op een van die stukken is, dat deze gedetecteerd word
dit is eigenlijk 1 blok, maar dan met 1 (of 2) wissels in, die niet meetellen