Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

transformator

Gestart door TBCédric, 01 juli 2012, 10:48:26 AM

TBCédric

money is the key he. alleen ik heb de key niet. trouwens mijn principe gaat : stukje per stukje. trouwens ik ga later naar piko digitaal gaan als mijn portemonnee het toe laat. dan is het nu onnuttig om nu al uitgave te doen terwijl je binnen een jaar een nieuwe digitale transformator gaat nemen. trouwens is piko digitaal makelijk te gebruiken? graag jullie reacties.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Het blijkt alleen een regelaar te zijn.
Hij lijkt mijn te zwak voor de mehano lok.ik zou een echte transformator kopen (merk is niet zo belangrijk)
Als er maar ongeveer 12 volt uitkomt bij een stroom van ongeveer 1Amp
Ik ga er van uit dat de lok van piko een DC model is voor tweerail (en dus geen AC model)
wim

wat is het verschil tussen een AC en een DC model?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

AC = wisselspanning, DC = gelijkspanning. Het zijn afkortingen uit het Engels.

Twee transfo's tegelijk op hetzelfde circuit gebruiken zou ik toch niet zomaar doen.
Het kan wel zijn dat ze je treinen nu "lekker hard" rijden, maar dat is niet noodzakelijk een pluspunt voor de motortjes die er in zitten !

Als je beurs een probleem is, kijk dan eens naar de tweedehandsmarkt. Daar vind je vaak krachtige rijregelaars in prima staat voor een habbekrats.
Ik zou je aanraden om iemand die "iets" van elektriciteit kent onder de arm te nemen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

Die twee transformatoren: lijkt mij zeer gevaarlijk als je een uit het stopcontact trekt? Staat daar geen 230 volt op?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johnnytrein

Op een stopkontakt staat toch altijd 220 volt.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Rian bedoelt: spanning op de andere stekker. En bij "gewone" ac-transfo's kan dat inderdaad levensgevaarlijk zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Ik dacht begrepen te hebben dat hij twee regelaars op 1 transfo aansluit. Hoe dat verbetering geeft ontgaat me even. Of het zijn gelijkrichter-regelaar combinaties met een ingebouwde thermische veiligheid?
In elk geval het experimenteren met transfo's afraden!
Als je 1transfo uit het stopcontact trekt staat inderdaad op DE STEKKER 220 volt !!!
Marklin waarschuwt daar overigens tegen in z'n gebruiksaanwijzingen.

Klaas Zondervan

Het gaat hier om een gelijkspanningsregelaar. Die kunnen niet terugvoeden. Dus al je een stekker er uit trekt, komt daar geen netspanning te staan.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Als je 1transfo uit het stopcontact trekt staat inderdaad op DE STEKKER 220 volt !!!



Doodklap??
Maar dan alleen als je beide poten van de stekker tegelijk aanraakt.
Ik raad het niet aan natuurlijk.
wim

Johnnytrein

Waarom doodklap zo erg is 220 volt toch niet, je word er wel goed wakker van, alles afhankelijk van de amperage uiteraard
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Jurgen

Cedric, misschien moet je je vader maar eens vragen om hulp. Dat zijn meestal slimme mensen wiens raad je (bijna) altijd moet opvolgen.

Ik veronderstel dat je enkel een trafo hebt uit een startset. Die dingen zijn meestal maar voorzien om met slechts 1, hoogstens 2 locs te rijden. Bij iedere loc die je extra op je baan laat rijden zal de stroom verdeeld worden over alle locs die zich op je baan bevinden. Hierdoor gaan ze trager rijden en als er dus te veel locs rondrijden blijven ze uiteindelijk stilstaan.

Vermits je naam "mehano" is en je het zelf over Mehano en Piko hebt veronderstel ik dat je niet met M?rklin werkt en dus 2-rail rijdt.

Werk je trouwens met een digitale centrale of gewoon analoog? Als je dat niet weet zou je best eens even naar je plaatselijke handelaar gaan en daar wat meer info vragen. Die zal je met plezier willen verder helpen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Waarom doodklap zo erg is 220 volt toch niet, je word er wel goed wakker van, alles afhankelijk van de amperage uiteraard


Ik hoop dat dit een grap is?

Vraag dat maar eens aan Claude Fran?ois, of nee, dat gaat niet, die is ge?lektrocuteerd in zijn badkamer.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

alles afhankelijk van de amperage uiteraard



Dat klopt de stroom doet het,maar als je lekker geaard staat,en ook nog eens wat pech,dan loopt de stroom door je hart en is het voorbij.
Als je geluk heb niks aan de hand,maar ja wie gokt daar op,ik niet.
wim

Huugooke

vanaf 30mA (0,03 amp?re) kan je een hartstilstand krijgen. (even opgezocht in Wikipdia)
Alles hangt af van hoe goed je ge?soleerd bent.
Het is vooral de weerstand van je huid die op dat moment een rol speelt.
Zodra er doorslag optreedt: dat wil zeggen de stroom begint te lopen, kan het inderdaad dodelijk zijn als die door de hartstreek loopt.

Een moderne elektrische installatie heeft een detector die de spanning afschakelt zodra er zo'n ongewone stroom optreedt: een stroom door je lichaam naar de grond dus. Bij het parallel schakelen van transfo's in een situatie zoals hierboven (secundaire wisselspanningen van twee transfo's parallel gezet, niet de regelaars van Mehano) heb je een spanningsbron gemaakt die voor die detector niet bestaat en dus zeer gevaarlijk is.

ysbeer

Nog even bij zo een steker van de trafo kun je de twee polen van de stekker tegen je hand krijgen.
Tegen een hand (NIET TEGEN TWEE)
Dat voelt rot,maar overleven doe je het wel.
Dat je geaard staat maak nu niets meer uit

En wie aan een poot van de stekker eerst een draadje maakt om daar dan op te gaan staan is hartstikke gek.
Zonder dat draadje is de kans dat de stroom door je hart gaat , zeer klein.

Maar toch maar niet doen,je weet nooit