Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

belasting tussen 2 decoder-functie uitgangen?

Gestart door Michiel, 27 juni 2012, 20:02:07 PM

ToThePoint

Michiel, gisteren ging een lampje branden.
Wat men in digitale techniek meestal doet als men een open collector situatie heeft en die word gebruikt om een 1 dan wel een 0 te detecteren is de open collector aan de + hangen via een weerstand.
Dit kan een oplossing zijn als u leds gebruikt, voor lampen is dergelijk idee niet geschikt want die vragen te veel stroom.
Belangrijk is dat u het gevraagde vermogen zo beperkt mogelijk houd.
Maak indien mogelijk gebruik van lage vermogen leds (2a3mA). In de rijtuigen de leds in serie (2a3 stuks) en de rijtuigen parallel op de 2 draden.
Let wel dat wanneer de uitgang van de decoder de - schakelt (functie actief) dat er dan een + en - op de weerstand staat die de + aan de functie uitgang brengt als die niet actief is.
Zal wel een hele berekening zijn van stromen en vermogens, maar ik vermoed dat een weerstand aanbrengen om de niet actieve uitgang aan de + te leggen een haalbare kaart is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Heb net eens gekeken of het haalbaar is.
In de veronderstelling dat uw decoder op de functieuitgangen 18V heeft en met een overbruggingsweerstand van bv 500 Ohm dan verbruikt die weerstand 36mA als de functieuitgang op - gaat.
Een weerstand van 500 ohm verbruikt dan net iets meer dan 600mW.
Als nu de functieuitgang niet actief is (niet op de -) dan staat die weerstand is serie met uw verbruikers en dan hangt de spanningsval op de weerstand af van het vermogen dat erdoor moet.
In de rijtuigen kan u de verlichting aansluiten op een gelijkrichter cel.
Dan maakt het niet uit welke polariteit uw draden hebben. + en - zullen steeds goed op de uitgang staan. Let wel dat u dan een spanningsval heeft van 1 a 1,4V over die gelijkrichting.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Ha Jean-Paul,

ik snap niet goed wat je bedoeld. Normaal wordt de functieuitgang (open collector) met een belasting aan de + (blauwe draad) aangesloten. Maar blijkbaar heb je een variant daarop, maar ik begrijp niet goed hoe. Kan je er een schemaatje van maken? Dat zal voor mij waarschijnlijk plots alles verduidelijken. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ha Jean-Paul,

ik snap niet goed wat je bedoeld. Normaal wordt de functieuitgang (open collector) met een belasting aan de + (blauwe draad) aangesloten. Maar blijkbaar heb je een variant daarop, maar ik begrijp niet goed hoe. Kan je er een schemaatje van maken? Dat zal voor mij waarschijnlijk plots alles verduidelijken. [;)]



Ik ga seffes werken, maar de weerstand komt tussen de blauwe en de witte en nog een weerstand tussen de blauwe en de gele.
Als nu bv de witte uitgang actief is, naar - dus dan staat er spanning over die weerstand want die zit aan een kan aan de + (blauwe) en aan de andere kant de witte die de - geleid. Dat dient men dan ook in extra te rekenen bij het totale stroomverbruik.
Als de witte geleid dan geleid de gele NIET naar de -, maar dankzij de weerstand zit die wel aan de + en staat op dat ogenblik de + op de gele en dient de weerstand als in serie beschouwd te worden met uw stroomverbruikers. Alles valt of staat met het juist uitrekenen van uw verbruikers en vermogens.

Het idee heeft wel zijn beperkingen nl het max te leveren stroom van uw decoder. Dat is het vertrekpunt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Hah! Ik snap wat je bedoeld! Maar waarom dan niet verder borduren op het thema. Gezien die weerstanden maken dat het dansen is op een slappe koord, waarom daar dan geen transistoren van maken, die kruiselings worden gestuurd door de "andere" lijn (vb langs de kant van wit, sturen met geel). Dan is het geheel terug belastingsonafhankelijk (behalve natuurlijk de beperking op maximale vermogen door de decoderuitgang). Dan zitten we terug bij de H-brug, maar dan half decoder-intern.

Ik ga eens uitdocteren wat ik ervan kan maken. Bedankt voor de tip, Jean-Paul! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel



Theoretisch, volgens mijn bescheiden kennis van elektronica, zou dit moeten werken. Tussen A en B wisselt de polatiteit afhankelijk of wit of geel laag (actief) is. Maar, wit en geel mogen nooit tegelijk laag worden, want dan is de brug in kortsluiting. En of een decoder dit nooit doet???? Hoe zijn de overgangsfases tussen vooruit en achteruit bterffende wit en geel? Wat bij microstoring; kan een decoder toevallig even beide wit en geel laag gooien oiv verkeerd ge?nterpreteerde impulsen?

Wat is jullie idee over dit schema: hit of flop? [:o)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Dan kan u beter een cmos inverter gebruiken. Die belast de decoder ook niet.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Ok, dan ga ik weer eens googlen op cmos invertor. [;)]

edit: na wat rondzoeken is de toepassing van een cmos invertor op bovenstaand schema mij helemaal niet duidelijk. En dat ligt aan mij, hoor. [;)] Mijn kennis over cmos is ontoereikend. Maar wat bespaar ik eigenlijk? De basisstroom is toch maar een paar milli-Amperes?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Met de afbeeldingen van de cmos inverter kan u bv een h brug aansluiten moest de smd variant van een inverter geen afdoende oplossing zijn.
Het gaat mij erom om plaats te besparen, kweet niet welke omvang uw relais hebben, maar een smd component zal misschien wel kleiner zijn.
Bon het was een hersenkronkel, maar wel eentje dat had gekund.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Maakte me ook de bedenking "Hoe zet u de verlichting cq sluitlichten af ?"
Met 2 relais kan dat, met 1 relais zie ik dat niet zitten of u bent harry potter.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Ik ben Harry Potter. [:o)]

Het uitschakelen van de binnenverlichting gebeurt zoals met vb de H-brug: de '-' wordt gereconstrueerd dmv 2 diodes uit wit en geel. Van zodra 1 van beide laag gaat (actief) heb ik een '-' om aan te bieden aan het relais. De andere pool is natuurlijk de blauwe draad (+). De polariteit wordt gewisseld met het actief worden van geel, die het relais aantrekt. Het uit zetten van de verlichting gebeurt dus als beide functieuitgangen hoog zijn (niet actief).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Ik ben alleen maar blij dat Jean-Pol terug is!
Wou dat even zeggen.

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik ben Harry Potter. [:o)]

Het uitschakelen van de binnenverlichting gebeurt zoals met vb de H-brug: de '-' wordt gereconstrueerd dmv 2 diodes uit wit en geel. Van zodra 1 van beide laag gaat (actief) heb ik een '-' om aan te bieden aan het relais. De andere pool is natuurlijk de blauwe draad (+). De polariteit wordt gewisseld met het actief worden van geel, die het relais aantrekt. Het uit zetten van de verlichting gebeurt dus als beide functieuitgangen hoog zijn (niet actief).



Dan heeft u enkel sluitlichten en geen lichtwissel aan het eind van de rijtuigen ?
Ik meende dat er een lichtwissel moest gebeuren.
A ja dan kan dat h? Michiel, gelukkig voor u want ik vreesde al dat er plaatsgebrek zou ontstaan.

Hamvragen " Hoe groot is dat relais ? En welk vermogen kan dat schakelen ? Hoeveel contacten ?" Is wel een leuk projectje. Ik ga echter niet af om stroomafname te hebben op zo veel mogelijk wielen, maar ja ik zit een schaal groter h?.

kzen is curieus naar het resultaat Michiel, heel curieus.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Huugooke

Ik ben alleen maar blij dat Jean-Pol terug is!
Wou dat even zeggen.



Sorry Michiel even "off-topic".

Wie beweerd dat ?
Ik maak enkel af wat ik begonnen ben. Dat is het minste me dunkt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Wanneer ik even tijd heb, maak ik wel een schets van de schakeling met relais. Dat zal het meteen een stuk duidelijker maken. Van het werk ga ik ook een paar componenten (transistors en weerstanden) meenemen om een proefopstelling te maken. Hopelijk heb ik vanavond tijd om iets in elkaar te prutsen. Ik laat hier dan wel weten of het witte of zwarte rook is geworden. En, Jean-Paul, alvast bedankt voor je hulp en nieuwsgierigheid. [;)]

edit: ik heb toch snel even een schemaatje met relais getekend. Het relais is in dit geval een FRT5, en kost maar 1,50 euro. Het is 14x9x5mm groot, werkt tussen 9 en 33 volt en vraagt ongeveer 15mA wanneer geactiveerd. Het zal moeilijk zijn om beter te doen met transistoren en weerstanden dan dit schattig dingetje.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)