belasting tussen 2 decoder-functie uitgangen?

Gestart door Michiel, 27 juni 2012, 20:02:07 PM

Michiel

Gerolf, dank je voor het schema. Ik snap wat je wilt bereiken, maar ik ben toch nog niet zeker dat het gaat werken. [:I]
- de kruisende collectorlijnen zitten vast aan de geel/witte lijn van de overkant. Dan lijkt die extra transistor niets bij te dragen.
- de gele en witte decoderdraden zijn opencollector, had ik begrepen. Moet er niet een weerstand naar blauw om die geel/witte lijn te kunnen gebruiken?
- De 2 extra diodes ondeaan, om de "-" van de h-brug te reconstrueren, lijken  me de basis-emitor van de onderste transistoren tegen te werken. Gaan die zo ooit nog in geleiding kunnen komen?

Maar nogmaals, maar ik geeft toe dat het mij allamaal een beetje ontsnapt.

Een relais dat ik op het oog had was deze kleine FRT5 met 2 wisselcontacten, werkend tussen 9 en 33 volt. Aansluiting en werking lijken me voordehandliggend. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
de kruisende collectorlijnen zitten vast aan de geel/witte lijn van de overkant. Dan lijkt die extra transistor niets bij te dragen.
de transistor zorgt voor geleiding in de gekruiste lijn. De "overkant" is open-collector, zoals je stelt, en doet dus indien niet actief niks
citaat:
Moet er niet een weerstand naar blauw om die geel/witte lijn te kunnen gebruiken?
Waarom? die weerstand is er doorheen de transistoren
citaat:
De 2 extra diodes ondeaan, om de "-" van de h-brug te reconstrueren, lijken  me de basis-emitor van de onderste transistoren tegen te werken.
als ze andersom zouden staan wel, ja [;)] Maar nu staan ze goed.
citaat:
Een relais dat ik op het oog had was deze kleine FRT5 met 2 wisselcontacten, werkend tussen 9 en 33 volt. Aansluiting en werking lijken me voordehandliggend. [;)]
dc5v = 5 volt om hem aan te sturen. "werkend tussen 9 en 33v" gaat daar niet mee samen, lijkt me. Maar een serieweerstandje zal wel kunnen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Sorry, op de foto staat inderdaad de 5V versie, maar ik bedoel natuurlijk de 12V versie die tussen 9V en 33V werkt. [:I]

OK, nu snap ik ook beter de werking van je schema. Bedankt voor de toelichting. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Michiel

Hoi Hugo,

ik heb inderdaad kleine relais met 2 omschakelcontacten gevonden, voor 1,50 euro per stuk. Maar wat bedoel je met "ambetante bloemen"? Ik pieker me suf: tulpen, flowers, fleurs, rozen, meel,... ik vind je kronkel niet? [:I]


Het zijn geraniums[:o)]

Huugooke

en wat hebben jullie tegen relais? We hebben er tientallen jaren zonder (veel) problemen door getelefoneerd.
En zo'n IC: effe verkeerd gebruikt en pffft! kapot

Gerolf

Tegen relais? Nee, maar er zijn voors en tegens. Een relais heeft zeker nog een toepassingsgebied.
Halfgeleiders gaan bij verkeerd gebruik inderdaad snel stuk, bij een relais duurt dat iets langer (doorsmelten van lakdraad en dan pas onbruikbaar)
Bij normaal gebruik haalt de halfgeleider het zeker. In dit geval is het compacter, maar ook wat complexer.

Die geranium - dat is toch niks verdoken persoonlijks, of wel ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Hoi Hugo,

ik heb ook helemaal niets tegen relais, in het tegendeel. Ik heb er in mijn vorig leven (lees als tiener), er een hele modelspoorbaan mee geautomatiseerd. Honderden relais die klapperend het treinverkeer in bedwang hielden. Ik kijk er echt met gepaste nostalgie en trots naar terug.

En in het geval van voedingsdraden ompolen (zoals hier), is zo'n mini-relais echt wel een realistische keuze. Maar daarom mag ik toch wel met interesse kijken of een oplossing met IC's en/of transitoren niet beter/handiger/gemakkelijker zou zijn? [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Michiel

Hoi Hugo,

ik heb ook helemaal niets tegen relais, in het tegendeel. Ik heb er in mijn vorig leven (lees als tiener), er een hele modelspoorbaan mee geautomatiseerd. Honderden relais die klapperend het treinverkeer in bedwang hielden. Ik kijk er echt met gepaste nostalgie en trots naar terug.

En in het geval van voedingsdraden ompolen (zoals hier), is zo'n mini-relais echt wel een realistische keuze. Maar daarom mag ik toch wel met interesse kijken of een oplossing met IC's en/of transitoren niet beter/handiger/gemakkelijker zou zijn? [;)]


Ik had het ook niet tegen jou hoor[;)]

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Die geranium - dat is toch niks verdoken persoonlijks, of wel ?



Nee hoor, op de pagina hiervoor voegt Jean-Paul gewoon een nieuw element toe aan de tabel van Mendeljef[:D]

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Gerolf


Halfgeleiders gaan bij verkeerd gebruik inderdaad snel stuk, bij een relais duurt dat iets langer (doorsmelten van lakdraad en dan pas onbruikbaar)


Maakt het foutzoeken wel een stuk eenvoudiger.

Gerolf

Even teruggekeken, en de geranium gevonden [;)] [:D]
Ik moet zeggen, die ZHB6718 is duurder dan ik dacht. Bij Farnell is hij per stuk 4.11, en 1.89 indien per 100 ... [B)]
Als je plaats hebt voor een relais: zeker eerst proberen !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Huugooke

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Die geranium - dat is toch niks verdoken persoonlijks, of wel ?



Nee hoor, op de pagina hiervoor voegt Jean-Paul gewoon een nieuw element toe aan de tabel van Mendeljef[:D]



Awel slimmerik als ge ed toch beter weet.
Bekijk DIT eens.
Heb ineens maar een link gezet van een geranium/silicon transistor.
Of deze link. Kunt ge inees kiezen welke geranium transistor u gebruikt.
Soit ik heb men buik vol van dergelijke praktijken.
Ik hou het voor bekeken op dit forum.
Voeg dat naar toe aan uw tabel en ga een pintje pakken met uwe Mendeljef.
Verdere woorden zijn weer niet geschikt voor publicatie.
Salut.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Huugooke

Amaai, uw tenen zijn al even gevoelig als de mijne! Ik heb ook al een paar keer willen opzeggen omdat ik niet met flauwe zever om kan.
En nu doe ik het zelf!
Maar het was toch zo verleidelijk.
Sorry!

Het is niet omdat die chinezen niet weten dat het GERMANIUM moet zijn in plaats van die bloem, dat wij die fout moeten overnemen.
Wat maar weer eens bewijst dat niet alle informatie op het internet juist is.


Huugooke

Ik zal me dan uit schaamte zelf terugtrekken van dit forum, alhoewel dat moeilijk schijnt te zijn.


dgrr57

Nu weet ik waarom mijn bloemen zo duur zijn [:D][:D][:D][:D][:D][:D]