belasting tussen 2 decoder-functie uitgangen?

Gestart door Michiel, 27 juni 2012, 20:02:07 PM

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
ik zit te twijfelen tussen het gebruik van een relais of een H-brug met transistoren om 2 draden polariteitwisselend te krijgen.
Een H-brug bestaat ook als "chip", en zo misschien kleiner dan een relais [;)]
L298 is ruim krachtig en bestaat in smd, maar is waarschijnlijk overkill
Een ZHB6718 lijkt me OK, als 20 Volt je maximale spanning is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Bedankt voor de tips! Ik ga eens info opzoeken betreffende de 2 chips.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Elektronica is niet mijn fort. Weerstanden en condensatoren gaat nog, maar veel verder gaat bij mij de kennis niet. Vandaar dat ik mijn ontwerp in de leeuwenkuil gooi, en hoop op critische feedback.

Wat moet het doen:
Centraal in het donker-grijs is de H-brug IC om 2 voedingslijnen te creeren voor binnenverlichting van rijtuigen en sluitseinen van de rijtuigenstam. (Zie verhaal hierboven).
De voeding bovenaan is de blauwe draad van de loc- of functiedecoder. De witte en gele draad zijn de 2 functiedraden van de decoder. Maar bij een locdecoder ontbreekt een vaste "-", de tegenhanger van de blauwe +. Ik probeer deze terug te herconstrueren met de diodes onderaan.

Tussen A en B (centraal) zou ik dus de binnenverlichting en sluitseinen aansluiten.

Vraag: gaat/kan dit werken [?]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Volgens mij werkt dat niet, Michiel.
Je dient de ingangen van de brug "gekruist" te schakelen, zoals in dit schema:



... en er zeker op letten dat ofwel wit, ofwel geel stroom voert, maar nooit allebei !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Het aantal componenten begint op die manier al aardig op te lopen. Etsen zou ik willen vermijden, en een printje discreet gebouwd wordt het al vrij volumineus om in een schaal N wagonnetje te proppen (samen met een decoder, lampjes, draden...)

Mijn initiele inspiratie om een H-brug te gebruiken kwam van dit schema. Dit lijkt eenvoudig: 2 PNP's en 2 NPN's, klaar! Maar werkt dit? [:I]


groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Een minirelais is ongetwijfeld het eenvoudigst, maar zal meer volume hebben.
Die extra transistoren (in het schema dat ik van het internet plukte) hoeven niet, hoor.
Enkel wat weerstandjes, en gekruiste ingang-aansluitingen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik voel de oplossing met de relais akelijk dichtbij komen. [:D] Maar toch even een nieuwe poging met de H-brug. En, met beide lijnen hoog (+) komt de hele schakeling op +. Dus geen gevaar voor doorbranden of zo. Wat met beide lijnen laag (-)? Normaal zou de decoder dat voor wit/geel niet mogen doen, maar wat er kortstondig gebeurt tijdens omschakeling van rijrichting, weet ik ook niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door conducteur

Weet er iemand welke spanning uit die uitgangen komen? Is dat AC? DC? DCC?



DC
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Michiel
ik zit te twijfelen tussen het gebruik van een relais of een H-brug met transistoren om 2 draden polariteitwisselend te krijgen.
Een H-brug bestaat ook als "chip", en zo misschien kleiner dan een relais [;)]
L298 is ruim krachtig en bestaat in smd, maar is waarschijnlijk overkill
Een ZHB6718 lijkt me OK, als 20 Volt je maximale spanning is.



De motor sturing op een decoder is een H BRUG. Allee in de zelfbouw DCC decoders die ik heb liggen.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

ik begrijp nu net uit de antwoorden van Johnny en Jean-Paul dat er geen spanning uit komt. De functieuitgangen zijn open collector naar '-', en zullen de uitgang wel of niet verbinden met de '-' van de decoder. Enkel met een belasting naar de "common" + kan zo'n uitgang actief gebruikt worden.



Inderdaad Michiel. we gaan nu een stap verder.
U heeft steeds een spanningsval over de halfgeleider die schakelt en zal echter nooit echt de - doorlaten. Het hangt ervan af welke halfgeleider als schakelaar gebruikt wordt. Sommige hebben een spanningsval van +-0.3v (geranium) tot +-0.7v (silicium) soms gebeurt het dat er een spanningsval van 1.4v is.
Die spanningsval kan soms een heel belangrijke rol spelen !
Soms is het een voordeel, soms een nadeel, maar zeker niet te verwaarlozen !
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Badankt Jean-Paul. Eerlijk gezegd weet ik nog niet hoe ik het verhaal met de spanningsval hier moet toepassen, maar dat zal hoogst waarschijnlijk binnenkort duidelijk worden.

Als ik het bovenstaand schema even snel analyseer:
stel, wit is laag(-) en geel hoog(+), dan is de Vbe van Q4 groot en transistor geleidt. Maar langs de ander kant is Vbe van Q2 laag, is die transistor gesperd. Dus, GEEN STROOM door de motor!?

Darenboven: met geel hoog is Q1 geperd en Q3 geleid, dus KORTSLUITING langs Q4 en Q3!?

Waar ben ik fout met mijn redenering?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Na een nachtje slapen, denk ik dat het beter is om gewoon een relais te gebruiken; kost minder, robuster en veel eenvoudiger. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

citaat:
Geplaatst door Michiel

Na een nachtje slapen, denk ik dat het beter is om gewoon een relais te gebruiken; kost minder, robuster en veel eenvoudiger. [;)]


Daar moest ik zelfs niet over slapen. Die minirelais zijn tegenwoordig heel mini, en als je die elektronica bij elkaar ziet, neemt dat meer plaats in. En dan die ambetante bloemen die in de weg zitten[:o)].

Michiel

Hoi Hugo,

ik heb inderdaad kleine relais met 2 omschakelcontacten gevonden, voor 1,50 euro per stuk. Maar wat bedoel je met "ambetante bloemen"? Ik pieker me suf: tulpen, flowers, fleurs, rozen, meel,... ik vind je kronkel niet? [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Een mini-relais kost minder? Misschien. Robuuster? Denk ik niet (blijft mechanisch)
Eenvoudiger? Dat zeker wel. Maar waar ga je zo'n kleine vinden die op 18V werkt?
Even wat geschetst, en volgens mij kan het "eenvoudig" zo:



Buiten je IC'tje heb je dus vier weerstandjes nodig (10k is een schatting), twee diodes en twee transistors.
Mits wat puzzelen krijg je die op een erg kleine oppervlakte, schat ik.

Hoe werkt het (volgens mijn theorie) [:I]
- Stel dat ??n van de twee ingangen (geel/wit) geleidt naar "min" komt de hbrug onder spanning.
- door diezelfde ingang gaat er ??n gekruist paar geleiden via de externe stuurtransistor
- de verbinding tussen de aktieve ingang en de basis van de andere "onderste" transistor belet geleiding van het andere paar
Zo mag wit ?n geel "toevallig" aktief zijn: als dat gebeurt, geleiden immers alleen de bovenste twee transistoren van de Hbrug, en gebeurt er niks.

Wat ik eerder schreef - dat externe transistoren niet hoeven - dat dacht ik maar [:I] [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw