Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

belasting tussen 2 decoder-functie uitgangen?

Gestart door Michiel, 27 juni 2012, 20:02:07 PM

Michiel

Hallo iedereen,

een kort vraagje:

mag men tussen 2 functieuitgangen (vb de groene en de paarse draad, of tussen de witte en de gele draad) een belasting aansluiten (vb een lampje of led met weerstand)?

Of moet een belasting STEEDS tussen een functieuitgang en de gemeenschappelijke lijn (blauw (652) of zwart (651))?

Ik zou dit willen gebruiken om gemakkelijk een polariteitswissel te kunnen doorvoeren, in plaats van het introduceren van een relais of dergelijke.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

hoe wil je dat verwezenlijken ?
De blauwe draad is de enige positieve leiding die telkens op je decoder een massa krijgt aangeboden via je verbruiker ,die aangesloten is op de witte/gele/groene/paarse draad.
Je blauwe blijft steeds een + en al de andere een -.
Dit zou mss wel mogelijk zijn als je een diodeschakeling zou gebruiken en 2 van die uitgangen tegelijk aanstuurt.Dan moet je wel kunnen cv's programmeren en functiemapping doen.

Michiel

Hallo Johnny,

neem het geval van de witte en de gele draad. In vooruit is de witte draad - en de gele draad +. In achteruit is de gele draad - en de witte positief.

Dus, mijn redering is dan: trek de witte en de gele draad door een sleep rijtuigen en zet er lampjes tussen. De eerste en de laatste wagon krijgen een sluitsein met led, elk in tegengestelde zin.

Resultaat: binnenverlichting (a-polair) brandt ongeacht de rijrichting, de sluitseinen schakelen volgens rijrichting, en de algehele verlichting is uitschakelbaar (beide op +). Dit alles met slechts 2 draden!

Maar, mag/kan men stroom sturen door een functieuitgang dat "uit" staat (+ dus).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

over welke decoder spreek je dan ? Bij esu is dat helemaal niet zo.De verschillende kleuren zijn gewoon verschillende uitgangen op de decoder.Alle aux uitgangen schakelen normaal naar massa ism de blauwe draad die dan de + is.De witte en de gele kan je ook makkelijk op die manier schakelen.Dit zijn enkel uitgangen F0-1 en F0-2.Zie mss ook eens in dit topic :
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=5658&whichpage=1.
Bij Marklin is dat wel anders.

Michiel

Ik spreek over een decoder in het algemeen, maar misschien dat de ??n het wel kan, en de ander niet. Onderstaand schema verduidelijkt misschien mijn vraag. LEt wel, het gaat om het principe. Dus, let niet op het ontbreken van voorschakelweerstanden en dergelijke. Mijn vraag is, werkt dit? Kan dit? Mag dit?

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Dat zal eh... niet werken. De witte lichten vooraan en de rode lichten zet je tussen de witte en de blauwe draad, en de witte achteraan en de rode vooraan op de blauwe en de gele? Dan heb je toch hetzelfde?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Hoi Rian,

wat jij voorstelt is zoals het normaal werkt. Maar dan heb ik 3 draden nodig om eigenlijk hetzelfde te doen als met 2 draden, indien mijn schema zou werken. En 2 draden door een sleep van N wagons trekken is handiger dan 3 draden.

Waar het om gaat, is hoe de decoder intern werkt met het schakelen van de witte en gele uitgang. Is het een "schakelaar" dat de stroom naar "-" onderbreekt, of wordt de polariteit van de draad geschakeld tussen "+" en "-"?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

bij esu zijn het gewoon schakelaars (transistoren).Zal bij anderen ook zo wel zijn.

Michiel

Dat vreesde ik al.

Dan ga ik maar weer zoeken naar een alternatief. Thanks, Johnny.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Michiel

Als ik het goed begrijp wil jij interieurverlichting laten branden met de wisselende wit/gele draad die de sluitseinen regelt ?

Ja dat kan, ik heb al meerdere malen toegepast.
Maar de verlichting werkt enkel met de blauwe en de wit/gele draad.
Nu hoeft dat niet perce de blauwe draad te zijn, tussen wit/geel en een van de beide railstaven werkt ook als uw rijtuig/wagon wielkontacten heeft.
Zaak is echter om ervoor te zorgen dat wit geel niet beinvloed en viseversa. Want wit en geel hebben in weze hetzelfde potentiaal enkel worden ze afwisselend geleidend. Dat doet u door aan de verbuiker waar wit en geel aangesloten worden eveneens 2 dioden te plaatsen met de - pool van die dioden aan enerzijds de witte draad en de andere diode aan de gele draad. De blauwe/railkontact voorziet de + pool aan de verbruiker.

Het gaat hier om elektronische schakelaars met open collector.
Dat betekend dat zij de - aanschakelen als ze geleiden en een heel groter weerstand hebben als ze niet geschakeld zijn en bijgevolg de - niet meer doorlaten.
Deze schakelaars zijn halfgeleiders en werken net als een diode die men aansluit of niet.
Allee dat is de theorie die ik me herinner van 30 jaar geleden. (of zoiets)
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Het idee om de rail als "common" te gebruiken, heb ik ook al overwogen, maar verworpen. Ik wou net het aantal sleepcontacten reduceren tot een minimum. In schaal N, 5 rijtuigen met sleepcontacten is bijna niet meer door een gemiddeld locomotiefje voort te trekken. Vandaar om een minimum aan draden (2) van wagon tot wagon doot te trekken. Maar het aantal draden moet ook beperkt blijven want ze beperken ook in belangrijke mate de bewegingsvrijheid van de wagons in bochten.

Ik elk geval bedankt voor je duidelijke uitleg. Het helpt me in de ontwikkeling van een nieuw idee. Binnenkort meer...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Weet er iemand welke spanning uit die uitgangen komen? Is dat AC? DC? DCC?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Als je bij je decoder nog plaats hebt voor een relais(je) kan je wel de rest met twee draden voeden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Wel, Rian, ik begrijp nu net uit de antwoorden van Johnny en Jean-Paul dat er geen spanning uit komt. De functieuitgangen zijn open collector naar '-', en zullen de uitgang wel of niet verbinden met de '-' van de decoder. Enkel met een belasting naar de "common" + kan zo'n uitgang actief gebruikt worden.

Ik vermoed dat bij NEM652 de blauwe draad een gelijkgerichtte "+" is tov de functielijnen, en dat bij een NEM651 de zwarte draad een "+" is tov de functieuitgangen, met een digitaal stoorsignaal. Maar zeker weten doe ik het niet.

@Gerolf, ik zit te twijfelen tussen het gebruik van een relais of een H-brug met transistoren om 2 draden polariteitwisselend te krijgen. Het ontwerp van het idee komt binnenkort. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

De uitgang zal dus een of ander soort DC signaal zijn. Indien het signaal toch van polariteit wisselt met een voldoende hoge frequentie kunnen we het signaal van Geel en Wit over ??n draad sturen met 4 dioden .  Kan iemand eens meten? Dan heb je een draad voor gemeenschappelijk geel en wit en de blauw of zwarte +
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum