Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Kabelverbinding zonder kroonstenen en solderen?

Gestart door conducteur, 20 juni 2012, 16:55:32 PM

Frank_N

Stroomverliezen, Klaas. Een printje met daarop 5 schakelverstekers (voor de mechanische FLM seinen)geeft een veel zwakker signaal naar het verste sein. De betreffende bedrading is ongeveer 2 meter, zit in een kabelboom.
Bij mijn (Switch-Witch) wisselbekrachtiging werkt het wel naar behoren, omdat de printjes met de versterkers dicht bij de wisselaandrijvingen zijn gemonteerd. De wisselspoelen zijn rechtstreeks op de printjes aangesloten. Bij de seinen niet, omdat die dingen bij een aanmerkelijk lagere stroomstoot omgaan.
De gelijkstroomweerstand van de Minitrix spoeltjes is 12 Ohm, van de seinen iets van 36 Ohm. Toch merk ik verschil in de lengte van de bekabeling bij de seinbesturing.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Bij zo'n afstand kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat verlies komt doordat de draden in een boom zitten. Zijn de draden niet veel te dun?
Of staat er een speciaal hoogfrequent signaal op?

De Switch Witch ken ik niet, wat is dat voor een ding?

conducteur

Switch witch doet mij denken aan een behekste schakelaar. Dat zal misschien de oorzaak zijn? [:o)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Blijft voor mij een groot raadsel.
2 meter en dan al spaningsverlies (sorry hoor,maar geen stroomverlies)
dat kan eigenlijk alleen als je zeer dunne draad gebruikt hebt.
En ja als je draad twist (en dat is wat anders dan in een draadboom opnemen)dan zal de draad iets langer worden,maar dat mag geen uitwerking hebben.
Gebruik voor die stroom vreters dikke draad 0.75 of 1mm2 ,dan zul je zien dat twisten of in een kabelboom opnemen geen enkele invloed heeft
wim

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Bij zo'n afstand kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat verlies komt doordat de draden in een boom zitten. Zijn de draden niet veel te dun?
Of staat er een speciaal hoogfrequent signaal op?

De Switch Witch ken ik niet, wat is dat voor een ding?




Deze schakeling zal je bekend voorkomen[:)]
Hier de story, Klaas: http://home.roadrunner.com/~jimngage/TRACTRONICS/PRODUCTS/price_1.htm#SwitchWitch

Ik heb het schema wat gewijzigd, omdat verschillende onderdelen hier niet gemakkelijk te krijgen zijn. Eigenlijk heb ik een stuk of 20 gebouwd op proefboardjes met onderdelen welke ik al had.

De schakeling op de website van TracTronics is trouwens ondertussen een paar x gewijzigd.

Foto's staan in onderstaande link.
Groet van Frank

Havoc

Begrijp ook niet dat je problemen zou hebben met enkele meters getwiste draad. Twisten verhoogt wel de capaciteit maar verlaagt de inductie van de leiding. En zelfs dan spreken we van enkele nF, zou geen probleem mogen zijn met 2200?F cap.

Tenzij je problemen hebt met enkele meters draad naar de ingang van de transistoren die de spoelen sturen? Zet dan een 1nF over de weerstanden van basis naar massa.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Als ik het hele verhaal zo bekijk dan is er maar ??n oplossing: dikkere draad.
Draden al of niet in een bundel met andere draden mag niks uitmaken.

Frank_N

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Als ik het hele verhaal zo bekijk dan is er maar ??n oplossing: dikkere draad.
Draden al of niet in een bundel met andere draden mag niks uitmaken.



De vraag is dan waar die dikkere draad moet komen. Na de print, als verlenging naar het sein lijkt de beste oplossing. De draadjes welke uit het sein komen zijn niet te vervangen voor dikkere....
Ik bedoel de CDU's waar de seinen mee geschakeld worden krijgen enkelzijdig gelijkgerichte voedingsspanning. Het opladen duurt dan slechts een paar seconden. De spanning (geleverd door een 12V halogeentrafo) over de C'tjes loopt op tot uiteindelijk 17 Volt.  Het schakelvermogen word geleverd door C'tjes van 2200 uF.

Het enige sein wat niet stabiel omgaat is dat het verst verwijderd is van de print. De andere werken goed.

Dus denk ik dat de beste oplossing is daar (tussen de seinenprint en het sein) inderdaad dikkere kabel voor te gebruiken, en misschien in combinatie van het (goede) idee van Johan een c'tje te plaatsen.

Beetje dom eigenlijk, dat ik niet gelijk dacht aan dikkere kabel tussen de print en het sein [:I]
Groet van Frank