Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kabelverbinding zonder kroonstenen en solderen?

Gestart door conducteur, 20 juni 2012, 16:55:32 PM

PeterC

Ik gebruik soldeeroogjes:



Goedkoop, op voorhand aan te brengen (zonder soldeer in je ogen te krijgen...), verbinding via een (hout)schoefje en nadien gemakkelijk terug los te maken en uit te breiden.

(Geen reclame!) Conrad 532010
Groetjes, Peter


Dirky

Rian, adereindhulzen, tang en isolatiebuisjes zal je eerder bij de vakhandel moeten zoeken. Het zijn niet zo direct bouwmarkt-zaken.

PS net gekeken op conrad... daar hebben ze alles. Met tang van 19 euro en 5 euro isolatieslang ben je al direct op weg...

PietB

citaat:
Geplaatst door PeterC

Ik gebruik soldeeroogjes:

Het nadeel van solderen met draad met een soepele (litze) kern is dat de soldeer verbinding slinkt, en op termijn mechanische sterkte verliest.
Solderen allen bij gebuik van een massieve kern en niet bij een litze kern, is mijn stelregel.

grt Pieter.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door bossie
Het nadeel van solderen met draad met een soepele (litze) kern is dat de soldeer verbinding slinkt, en op termijn mechanische sterkte verliest.
Solderen allen bij gebuik van een massieve kern en niet bij een litze kern, is mijn stelregel.

grt Pieter.



Dat ie echt een misverstand,soepel draad is perfect te solderen.
Dat gebeurt ok op zeer grote schaal in de industrie.
Vrijwel alle bedrading in grote schakelkasten is is soepel draad en op veel plaatsen gesoldeerd.
Massief draad komt uiteraard we voor maar dat is echt in de minderheid

Alle computer(en andere) pluggen (zeker die waar er maar een van nodig is)zijn gesoldeerd.

Ik heb mij hele werkzame leven leiding gegeven aan schakelkastbouwers
die hoogwaardige beveilingskasten maakt (eenlingen)dus ik durf te zeggen dat ik het weet.

Soldeer u soepeldraad,het is een van de veiligste verbindingen.
wim

PietB

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Soldeer u soepeldraad,het is een van de veiligste verbindingen.

Zo zie je maar Wim dat het klakkeloos nakletsen van mensen die denken het te weten, gans verkeerd is.
Mijn excuses voor de verkeerde info, het was mij ook maar verteld.

grt Pieter.

just4fun

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Dat ie echt een misverstand,soepel draad is perfect te solderen.
Dat gebeurt ok op zeer grote schaal in de industrie.
Vrijwel alle bedrading in grote schakelkasten is is soepel draad en op veel plaatsen gesoldeerd.
Massief draad komt uiteraard we voor maar dat is echt in de minderheid
...
Soldeer u soepeldraad,het is een van de veiligste verbindingen.
wim


Hier kan ik (ook vanuit prof-ervaring) Wim alleen maar in bijtreden. D'r is geen betere verbinding dan een goede soldeerverbinding. Maar dan wel een 'goede' en daar wringt meestal het schoentje.
Paul

Michiel

Ik geef er ook veruit de voorkeur aan om draadjes steeds te solderen. Alleen, als soepele meeraderige draadjes in een lusterklem geschroefd moeten worden, dan voorsoldeer ik de draad niet, want dat komt soms weer los. Ik plooi gewoon de draad terug over de isolatie, en span de draad met isolatie vast in de lusterklem. Op deze manier heb ik nog geen verrassingen gehad. Is dit professioneel? Nee, maar het werkt. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ik geef er ook veruit de voorkeur aan om draadjes steeds te solderen. Alleen, als soepele meeraderige draadjes in een lusterklem geschroefd moeten worden, dan voorsoldeer ik de draad niet, want dat komt soms weer los. Ik plooi gewoon de draad terug over de isolatie, en span de draad met isolatie vast in de lusterklem. Op deze manier heb ik nog geen verrassingen gehad. Is dit professioneel? Nee, maar het werkt. [:D]



Je kunt voor in klemmen ook aderhulsje gebruiken die kosten per 100 heel weinig en in klemmen zitten ze muur vast
Solderen van de draad en dan klemmen is inderdaad niet goed ,soldeer tin die geperst wordt krimpt en de verbinding komt los.(kan los komen)
Vooral bij stevige stromen lijkt mij joe manier niet 100% een deel van de draden raakt de schroef niet en een slecht contact is mogelijk.
Aderhulsjes zijn echt 100%.

wim

Klaas Zondervan

Deze discusse hebben we al eens eerder gehad. Volgens NEN1010 (Nederlandse norm voor huisinstallaties) mag je soepele draad inderdaad niet doorsolderen als die in een lusterklem gaat. Maar op mijn eigen spoorbaan en op de clubbaan doe ik het lekker toch. Anders gaan die draadjes rafelen.

Daarbij steek ik alle draden door de hele klem heen,zodat ze allemaal onder beide schroeven zitten. Ze zeggen dat doorgesoldeerde draden gaan kruipen als ze onder de schroef geklemd worden. Dat zal best maar ik heb het nog nooit gemerkt, en die spoorbanen draaien toch al een jaar of 4. Bovendien kan je dat kruipen voorkomen door de schroeven niet vaster te draaien dan nodig is. Bomvast maakt juist dat het los komt.

Aderhulsjes is natuurlijk mooier, maar die nemen veel ruimte in. Waar ik nu 5 draden in een klem krijg kom ik met aderhulsjes niet verder dan 2 of 3.

mvdr1

Ik gebruik net als Martin ook van die Scotchlok klemmen. Gezien op Youtube filmpjes van Amerikaanse modelbouwers. Heel gemakkelijk en goedkoop, en bovendien betrouwbaar !
Heb ze goedkoop gevonden via www.ebay.co.uk bij een verkoper met de naam the.bright.spark die deze nog steeds aanbiedt.
Zoeken op " SCOTCHLOK / SCOTCHLOKS / SCOTCHLOCK / SCOTCHLOCKS  "
Portkosten vanuit de UK zijn h??l veel goedkoper dan eender ander Europees land, en de verzending is bovendien zeer snel.
Bestaan in verschillende maten (diktes van draden).

SNCB-SBB fan

conducteur

Even dit draadje van onder het stof halen. Die wago klemmen zijn zeer handig in gebruik. Toch zou ik aan mijn minibaantje enkele verbindingen willen solderen en daarna krimpkousje erover. Hoe dik is modelspoordraad eigenlijk, en welke krimkous gebruik je daarvoor? Iemand een goed adres?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
Hoe dik is modelspoordraad eigenlijk
Ik denk niet dat zoiets bestaat. Er bestaat wel montagedraad in verschillende diktes, afhankelijk van de stroom die er door moet.
Over het algemeen gebruikt men als dunne (signaal-)draad 0.2mm?, die is met isolatie ongeveer 1.5mm dik.
Die kan stromen aan tot 2 Amp?re, en is voor de meeste toepassingen (seinen, straatverlichting, ...) prima.

Krimpkous bestaat in veel soorten, maar de meeste krimpt in elk geval minstens tot de helft. Met een binnendiameter van 2 zit je dus goed.

Beide zijn verkrijgbaar bij de elektronicahandel, al dan niet via het internet (conrad, farnell, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

" Hoe dik is modelspoordraad eigenlijk"

Dat zou ik niet weten of daar normen voor zijn, Rian.
Ik gebruik de draad welke ik heb (dacht 1,5 kwadraad, uiteraart uit de rommeldoos[^]) , tot zover mogelijk bij de gebruikers, seinen, wissels.  Aangezien ik daar schakel versterkers voor gebruik hoeft dat eigenlijk niet zo dik te zijn.
Wat ik wel opgemerkt heb is dat je draden niet teveel moet gaan "twisten" Blijkbaar treden er dan verliezen op welke de besturing in de war brengen.
Ik heb het over annaloog bedrijf.
Groet van Frank

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Frank_N

Wat ik wel opgemerkt heb is dat je draden niet teveel moet gaan "twisten" Blijkbaar treden er dan verliezen op welke de besturing in de war brengen.
Ik heb het over annaloog bedrijf.



Zeer onwaarschijnlijk zeker bij analoog.
Nog nooit last gehad.
wim

Klaas Zondervan

Wat voor verliezen treden er dan op als je draden twist?
En over wat voor besturing heb je het dan, dat die in de war kan raken?

Ik rij ook analoog, en ik twist de draden niet, maar ze liggen wel allemaal in ??n bundel. Geeft geen problemen, integendeel, mijn elektrotechnische verstand zegt me zelfs dat het beter is om alles bij elkaar te houden.