Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Kabelverbinding zonder kroonstenen en solderen?

Gestart door conducteur, 20 juni 2012, 16:55:32 PM

conducteur

In de treinclub de dwarsliggers ben ik bezig met de elektrische bekabeling van de spoor 0 baan. Na enkele kabeltjes die niet goed of verkeerd vastzaten ben ik aan het denken geslaan. Bestaat er een soort connector voor die kabeltjes zonder schroeven of solderen, en zoja wie gebruikt het, en wat zijn je ervaringen ermee? Waar kun je het krijgen?

Met een soldeerbout onder een baan kruipen doe ik niet zo graag. Vroeger deed ik dat wel, maar heb mijn hand bijna eens verbrand toen ik mij wou afduwen op de grond om van onder de baan te kruipen met een hete bout naast me. Sindsdien niet meer.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Je zou dit materiaal van AMP kunnen gebruiken: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/852106/
Dit is een link naar Conrad, maar dit spul hebben ze ook in de bouwmarkt.

Huugooke

In de installatietechniek gebruiken ze bijna niets anders meer!
In de doe-het-zelver inderdaad te krijgen, maar toch even gaan kijken in de elektrohandel.
Uitstekende verbinding en meteen ge?soleerd.
Wel even uitkijken welke draaddiameter bij welk hulsje past.
En investeren in een goede tang.

Martin Welberg

Voor de feeders naar de rail vanaf de ringleiding ? Scotchlok



plaatie ergens uit een online catalogus geleend...

Erg makkelijk die dingen, gebruik ze zelf ook onder m'n baan...

Geert

Er bestaat ook zoiets als een 'duo Kroonsteen' of 'Kroonsteen konnektor strip'. Deze kroonsteen kun je gemakkelijk in elkaar of uit elkaar schuiven.

En de elektriciens tegenwoordig (ondertussen ook al in zwakstroom) gebruiken verbindingen waarin je enkel je ontmantelde draad moet insteken en hij zit vast en je hebt tevens een goede elektrische verbinding. Het lossen kan via een schroevendraaier ergens tegenaan te drukken.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Decapod

Ik ben momenteel de elektriciteit in huis aan het vernieuwen. Niets zo handig als Wago's. Bestaan in allerlei vormen en maten. Je hebt er ook voor soepele draad met een aanspanklepje.
Voordeel is dat je deze ook gemakkelijker los krijgt zonder je draad te verprutsen (met de andere vergt dat toch wat gewring). Ze zijn veilig, duurzaam en geleiden nagenoeg perfect.





De connectoren zijn ook handig wanneer je regelmatig de verbinding moet verbreken (bv. bij modules).




NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

In die Wago klemmen heb ik totaal geen vertrouwen. Ouderwetse lasdoppen zijn nog veel beter.

Voor zo'n zaken als onder de baan zijn Krone blokken of "110" (ook "66" type mogelijk) blokken ideaal. Spijtig genoeg prijzig en redelijk volumineus. Kabel opleggen, met tool in contact drukken en die is afgeknipt en verbonden. Niets te strippen. Bijna het hele telefoon net loopt over die dingen. Te vinden in winkels die netwerk materiaal verkopen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Punch_down_block

Met vakantie voor onbepaalde duur.

Decapod

Krone-blokken ook heel handig, maar heb je natuurlijk weer materiaal voor nodig.
Lasdoppen, Havoc? Gekend als gevaarlijk spul omdat materiaal smelt, er dikwijls geleidingsproblemen ontstaan, of de kabels lossen, met alle gevolgen van dien (brand door elektriciteitsproblemen, boosdoener nr. 2 = lasdoppen!). Die komen in de verste verte niet bij mijn modules kijken, want gelijk welke module fikt als een toorts, gezien de materialen die erin verwerkt zitten. Ik hoor liever niet bij het rijtje modelbouwers dat zijn huis (gedeeltelijk) in de asse legt door slechte elektrische verbindingen, en dat zijn er toch wel wat als je eens in krantenarchieven begint te grasduinen (ik herinner me 2 jaar geleden die man in Leopoldsburg nog ... droom in rook opgegaan, huis gelukkig niet).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Havoc

Nadeel van Krone blokken is dat die beperkt zijn tot redelijk kleine diameters. Voor grote diameters zijn de AMP Faston beter.

Als je denkt dat wat plastic rond die Wago's beter is... Die klemmen goed met 1 draad, met 2 lukt het soms nog wel, maar als je die overbelast smelt de boel even goed en laten de veren het afweten met slechte contacten erbij. Ook zeer klein contactoppervlak vergeleken met de kabeldiameter. En 2 verschillende diameters in 1 klem is ook om problemen vragen. Al genoeg problemen mee gehad.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

In die Wago klemmen heb ik totaal geen vertrouwen. Ouderwetse lasdoppen zijn nog veel beter.
Voor de elektrische huisinstallatie geef ik ook de voorkeur aan ouderwetse lasdoppen.
Maar voor het doel van Rian lijken mij die lasklemmen van Wago met de oranje hendeltjes ideaal. Je kunt er zowel massieve als soepele aders mee klemmen, en je kunt ze ook makkelijk weer losmaken.

Er is trouwens nog een manier om het probleem van solderen boven je hoofd op te lossen, en dat is zoveel mogelijk prefabriceren van dradbomen. Voor de clubbaan heb ik dat ook gedaan. Van de onderkant van de baan een plattegrond opgemeten waar alle aansluitpunten zitten, en dan op de werkbank een draadboom samenstellen. Onder de baan was het dan een kwestie van de eindjes aan elkaar knopen, in ons geval met "suikertjes".

Huugooke

http://be.farnell.com/te-connectivity-amp/600850/rota-crimp-hand-crimping-tool/dp/1379249

Dat bedoel ik: indien goed gedaan een uitstekende verbinding.
Ideaal voor permanente verbindingen. Vermits je het had over solderen veronderstel ik dat je het over permanente verbindingen hebt.
Een krimpkous erover en klaar is kees (moet je toch weer met "iets heet" onder de tafel kruipen)

Die klemverbindingen met veertjes hierboven vermeld, vertrouw ik voor geen haar: geef mij maar die ouwe lasdoppen. Maar zoals met elke verbinding: ze moet goed gemaakt zijn!

conducteur

Die wago klemmen, werkt dat ongeveer als een gewone 'lasklem'? Er is een elektrische verbinding tussen de verschillende aangesloten draden?

Ik weet niet wie de fabrikant is, of wat de juiste naam is, maar in de werkplaats elektriciteit op school liggen er diverse panelen om bepaalde schakelingen te leren realiseren. Op ??n daarvan stond een din-rail of iets gelijkaardig gemonteerd, waarop connectoren werden geklikt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

Er bestaan duizenden manieren om draden te verbinden. Kleine greep uit wat er aan mijn gereedschapswand hangt:



De meeste van die tangen zijn in dit geval voor Rian, veel te duur! Voor sommige verbindingen dan boven je hoofd onder een tafel te maken heb je 3 handen nodig?

Goedkoop en 100% zekerheid:

Blanke adereindhulzen met bijhorende tang:



Beide uiteinden ca. 2cm strippen en over 1 van beiden een silicone isolatieslangetje schuiven. Die dingen rekken uit?

Twisten en eindhuls over schuiven:



Klemmen en tip afknippen:





Buisje over schuiven:



Klaar is Kees?

conducteur

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Vrijdag zijn de examens gedaan voor mij, dus 's middags tijd zat om eens rond te kijken in de bouwmarkten hier in de omgeving wat er allemaal mogelijk is...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Decapod

citaat:
Geplaatst door Havoc

Nadeel van Krone blokken is dat die beperkt zijn tot redelijk kleine diameters. Voor grote diameters zijn de AMP Faston beter.

Als je denkt dat wat plastic rond die Wago's beter is... Die klemmen goed met 1 draad, met 2 lukt het soms nog wel, maar als je die overbelast smelt de boel even goed en laten de veren het afweten met slechte contacten erbij. Ook zeer klein contactoppervlak vergeleken met de kabeldiameter. En 2 verschillende diameters in 1 klem is ook om problemen vragen. Al genoeg problemen mee gehad.



Klopt natuurlijk: 't is niet de bedoeling dat je meer dan ??n draad in ??n holte wrikt en ook niet dat je verschillende diameters gebruikt. Als je ze deftig vastmaakt, zoals het hoort dus ... ik kan je verzekeren: je moet dat klemmetje bijna openwrikken om de draden er nog uit te krijgen. Ik krijg ze er in ieder geval niet uitgesleurd (gesteld da je ze al niet eens losgewrikt hebt, 2x gaat nooit goed). Voor verschillende diameter zijn die klemmen met een oranje palletje het best.
Maar enfin, dat is echt wel een kwestie van persoonlijke voorkeur blijkbaar.

@Rian: idd. directe verbinding in kopeinde van de klem.

Die adereindhulzen van Dirky gebruik ik voor verbindingen buiten de vaste installatie en alleen met soepele draad. Heel gemakkelijk, snel, en nog nooit problemen mee gehad. Misschien eerder een aanrader voor onder de baan.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.