Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Ontplofte batterij...

Gestart door PeterC, 17 juni 2012, 10:50:13 AM

PeterC

Deze morgen kreeg ik de vraag van mijn zoon waarom ik zijn speelgoedzwaailicht met een hamer had bewerkt?  Verbaasd kwam ik de living binnen en trof er dit aan:



Buiten het zwaailicht dat door de kracht van de ontplofte batterij in stukken uiteen hangt, is er geen schade (wel veel opruim en poetswerk...).

Ik mag me niet inbeelden dat het zou gebeurd zijn wanneer hij ermee aan het spelen was...

Het zwaailicht stond niet aan, dus wat is de oorzaak...

De inhoud van de batterij lag in de ruime omgeving verspreid.  Is dat spul agressief?  Schadelijk?
Groetjes, Peter


conducteur

Kortsluiting? Probeer even of het ding nog werkt?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

factageklerk

Ja nog steeds ,maar minder als vroeger. Als ik van u was zou ik dit melden aan de fabrikant , want dat is niet normaal
 

Paulogic

Peter,

Hele zooitje zou ik bewaren en contact opnemen met Duracell.
Zij zullen vermoedelijk well ge?nterresseerd zijn in dit.
Ik kan mij voorstellen dat als hun batterijen beginnen te ontploffen
in een 'speelgoedje' dit niet echt zal overkomen als goede reclame.
Temeer daar de inhoud van de batterijen niet echt goed zijn voor
milieu en gezondheid... vanwaar anders Bebat en collega's ter degelijke
opruiming van batterijen.

even een grapje : hopelijk zien ze dit niet bij El Q...[}:)]
mvg,
Paul(ogic)

loco

Ik zou de boel toch zeer goed opkuisen. Dat heb je allicht al lang gedaan. De inhoud is inderdaad gevaarlijk. Niet alleen de metalen, maar ook het zuur kan je beter niet tussen je boterham leggen. Persoonlijk zou ik mij zorgen maken, maar je kunt niet beter doen dan nog eens controleren dat alles netjes opgekuist is. Ik mag er niet aan denken dat mijn kleinkind zoiets in zijn mond zou steken.

PeterC

@Rian: proberen?  Op het zicht zie het al dat het naar de vaantjes is...

citaat:
Geplaatst door factageklerk

Ja nog steeds ,maar minder als vroeger. Als ik van u was zou ik dit melden aan de fabrikant , want dat is niet normaal



Als kleine garnaal maak ik weinig kans om een reactie te krijgen van Duracell en/of Conrad...

Blijkbaar zijn er nog gevallen:
http://www.gva.be/regio-antwerpen-stad/antwerpen/duracell-batterij-knalde-als-een-champagnekurk-2.aspx

De hele handel direct netjes in een zakje gestopt voor... (je weet maar nooit)...

Alles gepoetst met latex handschoenen aan en overvloedig met water weggewassen.  Ik hoop dat dat volstaat.  Ook de living eens goed verlucht.


Duracell site:
http://beneluxconsumers.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/9885/p/333/session/L3NpZC9fbW44eVQtaw%3D%3D

Dat soort 'plofje' moet toch een hele knal geweest zijn...

Groetjes, Peter


ysbeer

google maar eens op duracel batterij ontploft en lees de link hier onder

http://www.magictorch.nl/nieuws/130
opsturen dus
wim

Metpetergaathetbeter

citaat:
Geplaatst door Paulogic


even een grapje : hopelijk zien ze dit niet bij El Q...[}:)]



@Paulogic,

de organisatie waarnaar jij verwijst is dat een Mexicaanse islam. terreurorganisatie  of is hier een drukfoutje ingeslopen en is het  Al Q....?
Van die eerste heb ik bij mijn weten nog niks vernomen van die tweede des te mee ![:D][}:)][;)]

Peter,

Inderdaad wel voorzichtig met dat chem.spul om gaan, misschien eens dreigen met test-aankoop doet bij veel fabrikanten al vlotter een reactie geven, al dan niet met compensatie (temeer dat het hier in speelgoed gebruikt wordt) !

Groeten Peter[;)]

Paulogic

@Petergaatbeter...
Ik ben voorzichtig met wat ik schrijf... Big Sister kijkt mee he...[:D]
mvg,
Paul(ogic)

Huugooke

Veel fabrikanten schuiven hun verantwoordelijk af op de consument: verkeerd gebruik valt niet onder de garantie, en bewijs nu maar dat je het niet "verkeerd gebruikt" hebt!
Doet me denken aan die GSM's waarvan de garantie verviel omdat ze "vochtig" waren: probeer maar eens niet-vochtig in een microfoon te spreken'
Mijn camera is in herstelling vanwege een lensfout. Ik kreeg mee dat de garantie vervalt als de hersteller stof of zand in het toestel aantreft. Is het niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant om te zorgen dat er geen stof in kan geraken?

PeterC

Mail gestuurd naar Duracell...
Ben benieuwd wat de reactie gaat zijn (als die er al komt)...
Groetjes, Peter


Jurgen

@ Peter: Is dat een pin die ik zie op de foto? Rechts onder waar de batterijen zitten.

Als je zoon daar zonder je medeweten een nagel heeft ingeklopt lijkt het me logisch dat zo'n batterij ontploft.
Ik wil helemaal niets insinueren hiermee, maar op de foto lijkt het alsof dat een nagel is op de plaats waar een batterij moet zitten. Het kan ook gezichtsbedrog zijn, dus schiet me niet af h?. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

factageklerk

citaat:
Geplaatst door Jurgen

@ Peter: Is dat een pin die ik zie op de foto? Rechts onder waar de batterijen zitten.

Als je zoon daar zonder je medeweten een nagel heeft ingeklopt lijkt het me logisch dat zo'n batterij ontploft.
Ik wil helemaal niets insinueren hiermee, maar op de foto lijkt het alsof dat een nagel is op de plaats waar een batterij moet zitten. Het kan ook gezichtsbedrog zijn, dus schiet me niet af h?. [;)]



Dat is als ik me niet vergis een onderdeel van de batterij en noemt men een anodenagel ofzo.
 

PeterC

citaat:
Geplaatst door Jurgen

@ Peter: Is dat een pin die ik zie op de foto? Rechts onder waar de batterijen zitten.

Als je zoon daar zonder je medeweten een nagel heeft ingeklopt lijkt het me logisch dat zo'n batterij ontploft.
Ik wil helemaal niets insinueren hiermee, maar op de foto lijkt het alsof dat een nagel is op de plaats waar een batterij moet zitten. Het kan ook gezichtsbedrog zijn, dus schiet me niet af h?. [;)]



Jurgen: forensisch onderzoek!  Michiel had al bijna de K98 (gedemilitariseerd!) genomen om je 'af te schieten'...[;)]
Het is inderdaad een soort 'nagel' maar niet 'vrijwillig/moedwillig' aangebracht!
Het is de '-' van de batterij:




En wat Michiel en electriciteit betreft: sedert zijn zes jaar is hij al met schakelaartjes, lampjes ed bezig en van de 18V digitale spanning op de baan komen de haartjes op zijn armen recht!  Hij is er 'voorzichtig' mee (ingegeven met de (electrische)paplepel)![;)]
Groetjes, Peter


Geert

citaat:
Geplaatst door PeterC
ingegeven met de (electrische)paplepel![;)]




Eigenlijk alemaal vreemd hoe je ouders je latere leven kunnen bepalen.

Als mijn vader niet met treintjes bezig was... En dat ik op mijn tiende geen elektronica experimenteerdoos van Philips had gekregen... Zou ik dan nu ook met modelbouwtreinen bezig zijn geweest?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen