Ronald's nieuwe American Civil War layout in H0

Gestart door Ronald, 13 juni 2012, 13:05:07 PM

Ronald

Vuur-aandrijving.... ;) laten we dat maar niet doen 8)

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Ronald

#62
Zeker weten ;)

Vanmiddag mijn tijd goed besteed door een berg bielzen te maken met de cutter. Daarvoor even een "pasproef" gedaan:



De lengte die er goed uitziet is rond de 5 cm.

Daarna de bielzen gemaakt, dit zijn ongeveer 20 lengtes van 60cm versneden dus ongeveer 11 tot 12 stuks per lengte. Dat zijn er dan ongeveer 240:



Om de spijkertjes straks goed vast te kunnen zetten leg ik er een 3 mm plaat onder die en een imitatie van het roadbed maar die ook een goede ondergrond geeft voor de Wenz spijkers. De kleine module had ik al pas gemaakt en niet gefotografeerd, de linkse wel. Eerst voor de zekerheid maar een mal an de ronde hoek gemaakt omdat ik daar de baan weg moet laten lopen het gat in:



Overigens gaan we hier niet de bakken uit... dat gaat aan de andere kant gebeuren. Later meer over deze hoek.
eerst ruw de plaat neergelegd om de ze aan te laten sluiten op de andere module en om het baanplan even af te tekenen. Voor de wissels heb ik mallen afgedrukt van Fast Tracks (www.handlaidtrack.com):



Daarna netjes in vorm gezaagd, op hoogte gelegd en vastgelijmd en gespijkerd:



De wisselmallen daarna netjes uitgelijnd en vastgelijmd met houtlijm:



En dan kan het gebeuren; bielzen plakken. Eerst op de vrije baan begonnen. Mijn zoon heeft dit even vastgelegd; eerst lijm ik de biels in de hand:



En daarna druk ik hem op de gewenste plek. Hierbij ga ik even op de tenen staan en kijk over de frieslijst. Zo kan ik mooi zien of ik een beetje in de lijn blijf:



De eerste stukken vrije baan:



De wissels hebben andere lengtes nodig. Die bepaald en uitgezet:



Daarna de lengtes voor de 3 wissels gesneden, nog zonder de stelbal en de naastliggende lange bielzen:



Die heb ik pas op maat gemaakt toen de eerste wissel zoverklaar was. Hier liggen de eerste 3 op hun plek, de middelste ligt los omdat die als stelbalk moet gaan dienen:



En zover was ik alweer om 21.20 uur:



En vond ik het welletjes. Morgen weer werken dus weer wat minder vrije tijd. Toch ga ik vasthouden aan minimaal een uurtje per dag ;)

Later!

TBCédric

Wat een spirit! Tof dat je je rails zelf maakt. ga je ze ook verweren?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Ronald

Moet ik nog even bekijken, maar een lichte vorm van roest zullen ze wel krijgen. Hoe dat precies in die tijd was is een aparte studie op zich ;)

Vanmiddag begonnen waar ik gisteravond geëindigd was. Dit deel dicht gelegd en de laatste wissel afgemaakt:



Hier verder gegaan met bielzen leggen:



En volgelegd zoals gepland:



En dan komen zo watertoren en tentenkamp ongeveer te staan:



En een overzicht met bijna alle bielzen gelegd. Alleen nog de linkerhoek:



Morgen weer verder!

Ronald

Vanmiddag nog snel even het laatste stukje ondergrond en bielzen gelegd. Eerst de ondergrond:





Daarna de laatste bielzen gesneden en gelegd:



Zo, dat kan mooi drogen. Vanavond maar eens een poging gedaan om een dichte wagen te maken. Hiervoor als voorbeeld een H0 exemplaar gebruikt dat ik ook al eens gemaakt had. Eerst de zijwanden omgerekend en daar 2 frames voor gemaakt uit 4 x 4 mm:



Die frames samengelijmd tot een box:



Het dak moet licht gebogen worden daarvoor 3 dragers gemaakt uit hetzelfde materiaal:



En op zijn plek gezet:



Nog wat extra steun ingelijmd en hier samen met zijn kleine broer:



Even voorzien van 2 onderstellen en bij de rest gezet:



En als overzicht:



In mijn optiek is de kar iets te kort, maar ik laat 't zo en bouw hem af met beplanking e.d. De volgende wordt dan ipv 24 foot een 28 foot exemplaar. Optisch zal dat beter lijken. Nu wordt het korte versterkt door de smalspoor uitvoering.

Later meer!

Ronald

Even een pasproefje in de hoek gedaan. Het hotel moet daar komen en Wanda wil verder met het gebouw. Dus weer even gekeken hoe het moet gaan worden. Da's wel lastig omdat de hoek rond is en omdat we iets omhoog willen met het terrein daar:



Hoop dat ze vanavond bij thuiskomst de zijwand zover klaar heeft. We gaan een halfrelief doen maar wel "over het midden". Dus de nok voorbij zodat er wat meer diepte in komt.

Later!

Ronald

Wanda heeft de zijwand zover klaar en al een ronde achterkant gemaakt zodat het hotel precies in de hoek kan staan:





Tis niet veel maar toch wat ;) We gaan nog wel kijken of een deel straks verlicht kan worden zodat we ook daadwerkelijk een bewoond hotel hebben straks.
Ik ben zelf met de wagens bezig en dat ging gisteren niet helemaal goed. Daarover later meer.

De baan moet eigenlijk een naam hebben, zelf denk ik aan de plek die het uitbeeld; "Big Lacy, Confederate railway point". Of zoiets ;) Maar eens even kijken.

Later!

Ronald

Zo, vanmiddag de bielzen gedaan. Eerst nog wel even de boel goed opgepoetst met een borstel. De grijze beits is toch wel wat donkerder als wat ik eerder van Wenz gekocht heb. Maar het is nog nat en moet eerst goed drogen. Dan zal het zeker lichter worden:





Overzicht nu:



Eerst moet alles drogen zodat ik veilig verder kan. Ik zal het dan nog een keer flink oppoetsen met een staal - en koperborstel.

Later!

Ronald


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald

Dank je, Luc :)

En toen was het tijd voor rail te leggen... Na gisteren wel nodig. Gisteren om 04.00 uur op en in de auto naar Leerdam. Daar overgestapt en met 3 team genoten naar Parijs naar de Rail Expo (http://railexpo.fr/) in Cergy Pontoise. Tijdje rondgelopen en naar handel en banen gekeken. Daarna in een 5 uur rit naar Leerdam en onderweg nog even lekker gehapt bij de grensovergang Hazeldonk. Om 00.10 uur weer thuis en de pap op. Dan moet je op een dag als vandaag wel even lekker rustig aandoen :) ;)

Bij Wenz laatst al een aantal zaken besteld zoals spijker en railmallen. Ik had er al wel 4 maar die waren al goed gebruikt en niet helemaal strak meer aan de maat. Hier zitten er 3 op de plek vast en zijn de eerste spijkers geplaatst. Dit keer hoeft er niet geboord te worden en kunnen ze met een puntbektang zo in de biels en onderliggende plaat gedrukt worden:



Ik had natuurlijk eerst nog even de bielzen lekker opgepoetst met borstels, schuurpapier en scotch-brite. Zo ontstaat het mooie verweerde uiterlijk.
Van iets dichterbij waardoor je de kopjes van de spijkers kunt zien zitten:



Even testen met een NMRA mal of de spoorbreedte klopt. Deze is voor H0 en is dus prima geschikt voor 0N30 en 1:55n3 zoals ik doe daar de spoorbreedte 16,5 mm is:



En een testje met een los draaistel laat zien dat alles ok is:



En dan moet er toch even een loc op. Met een analoge regelaar in de buurt en een Shay test ik voor de eerste keer op de nieuwe baan:

- http://www.youtube.com/watch?v=Ea8FRrYvdCA

De tik zit niet in de onderbouw maar in de tandwielen.... :-\ maar da's van later zorg. Natuurlijk heb ik ook de 4-4-0 die net als de Shay digitaal is. Zou hij willen rijden op analoge spanning? Toch maar eens proberen en zie, hij luistert!:

- http://www.youtube.com/watch?v=l6gU4MUS6OU

Mooi he? Toch een leuk en memorabel moment als er iets rijdt op een nieuwe baan-in-aanbouw. Geeft alleen maar weer zin om lekker door te gaan.

Later meer!

Ronald

Wanda heeft nog gewerkt aan het hotel, en dat staat er nu zo bij:



Stukje bij beetje gaat het goedkomen ;)

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Ronald

We gaan een wissel bouwen! Dat kost over de dag genomen een goeie middag. Ik begin met de doorgaande lengte en het eerste deel van het puntstuk. Die slijp ik spits zodat de andere kant er straks mooi op aansluit. Ook bepaal ik waar de punt komt te liggen:



Dan neem ik de 2e helft van het puntstuk, plaats die, spijker het vast en soldeer dan het puntstuk netjes tot 1 geheel. Daarna leg ik de afbuigende buitenste staaf:



Dan volgen de binnenste staven, hier is aandacht vereist om het puntstuk de juiste ruimte voor de flenzen te geven. Tevens moet het geheel pas gemaakt worden bij de "tongen":



En van de andere kant:



Nu missen alleen de zgn "guardrails" nog. Die zijn eenvoudig te maken en in te passen maar wat lastiger te spijkeren. Ik zet ze eerst vast met superlijm en probeer daar waar mogelijk na te spijkeren. Als die op hun plek liggen ziet het wissel er zo uit en is op de bediening na klaar!:



Nog even uitgebreid getest met een 0N30 draaistel en alles functioneert prima. Nu alleen nog een gat boren en de stelstaven (=tongen) vast zetten op de stelbalk.

Later!