Ronald's nieuwe American Civil War layout in H0

Gestart door Ronald, 13 juni 2012, 13:05:07 PM

Ronald

Zeker weten! Ik moet zo werken maar ga er deze komende week vol in. Moet alle strips er eind van de week werkend in hebben hangen.

Ronald

Ze hangen beide nu aan de voorzijde. Snel even een filmpje van geschoten waarin je kunt zien wat allemaal kan:

- http://www.youtube.com/watch?v=W3xj6OPY8cc

Later meer!

ToThePoint

Citaat van: Ronald op 12 november 2012, 17:41:56 PM
Ze hangen beide nu aan de voorzijde. Snel even een filmpje van geschoten waarin je kunt zien wat allemaal kan:

- http://www.youtube.com/watch?v=W3xj6OPY8cc

Later meer!

Wel verwarrend, heel verwarrend.
Ben wel curieus naar de verschillende mogelijkheden van de witte cq rgb strip.
Het engels gaat te snel is ik begrijp totaal niet meer na 30 sec wat dat wat is.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Ronald

Sorry, te snel..... :( ga deze week een nieuwe maken voor je, oke? ;) Nu moet ik zo eerst werken.

Ronald

Zo, mijn bestellingen zijn bijna binnen. Wenz stuurt vandaag de spijkers af dus dat zal eind van de week hier zijn. Wel kwam ik vanmiddag uit m'n nest na de nachtdienst en zag dat mijn draaistellen plus de spulletjes van Wiseman waren gearriveerd. Gelukkig nu zonder verdere inklaringskosten of anders. Gelukkig!

Draaistellen zijn 10 paar 0M30, dus kan ik morgen starten met een mal voor het bouwen van de onderstellen. Die zijn eigenlijk allemaal hetzelfde dus dat is vrij eenvoudig. Met een mal zullen ze er ook wat strakker uitzien.
Van Wiseman heb ik een handcar kitje besteld voor de fun maar belangrijker; de stakepockets voor de flatcars (= daar waar de rongen in gaan) en de link and pin koppelingen. Dit zijn prototype koppelingen zoals destijds gebruikt. Dat zal lastiger zijn met het rijden op shows maar ja, het ziet er wel echt goed uit.

De spullen. De koppelingen e.d.:



En een doos met 10 setjes draaistellen:



Later meer!

Ronald

Oke, we gaan een flatcar onderstel bouwen dat ook voor dichte wagens gebruikt kan worden. Heb als lengte een 24 foot gebruikt. De eerste was een 22 foot, optisch net te kort.

Eerst een plank genomen en daar het basisframe opgelegd:



Daarna de plek bepaald van de beams voor de trucks en die ingelijmd:



Voor de tussenbalken hoekjes ingelijmd op de correcte breedte:



Hiermee is ook de plaats bepaald van de truckbeams. Dan de beide centerbalken:



Die zouden dan eigenlijk door moeten lopen, in plaats daarvan heb ik een dikkere maat balk genomen en op lengte ingelijmd:



De andere balken ook "verlengd" en pasblokjes op zijn plek gelijmd:



Voor het eerst uit de mal, het begint wat te worden:



Dan moeten de dwarsbalken er onder waar de trekstangen straks op komen te liggen. Die plek netjes bepaald en de beide balken opgelijmd. Ook wat extra zijsteun opgelijmd:



Daarna pasbalkjes geplaatst zodat ik later die beide balken zo op kan lijmen en ze op hun plek liggen:



Kijk, voor de 2e keer er uit:



En met de laatste 2 latjes er tussen gelijmd is de basis klaar:



Met dit onderstel kan zowel een platte kar gemaakt worden als ook een dichte wagen. Daar zal ik morgen verder mee gaan.
Maten van de latten die ik gebruikt heb:

- balken van de basis: 6 x 3 mm
- dikke balken aan het eind: 5 x 5 mm
- balken voor de trekstangen: 6 x 3 mm
- tussenstukjes: 6 x 3 mm door midden gesneden

Later meer!

Ronald

Laatste update vandaag: Draaistellen geplaatst om te kijken of alles klop. Niet helemaal, passen we morgen aan. Zie rechtse draaistel, dat zit iets te dicht naar het midden:



En beplankt. Maat is een roerstokje in de lengte doormidden gesneden. Vind het net ietsje mooier als een hele:



En zo zitten we dan met z'n tweetjes; Ik links op de kop van de tafel en Wanda links daarnaast. Zo kunnen we mooi de cutter van elkaar lenen:



Later!

Ronald

Vanmorgen in de verloren uurtjes nog even lekker bezig geweest. Het eerste karretje is niet helemaal op lengte. En toen bedacht ik mij ineens een tekening die ik ergens al eens gedownload had van een Confederate railgun:



En dus is dat onderstel daar reuze geschikt voor temeer daar ik de andere platte kar voorzien heb van smallere planken. En ik wil ze wel allemaal een beetje hetzelfde hebben.

Voor de voorkant een raamwerk gemaakt uit 6 x 3 mm materiaal:



En geplaatst op de wagen met 2 ondersteunende balken van hetzelfde materiaal:



Op die kar stond dus een echte affuit die over een soort rail zoals op een schip versteld kon worden om te laden. Dat moet ook nagebouwd worden en een beetje conform de werkelijkheid lijken. Dus eerst een kanon affuit maken. Hiervoor wwat materiaal aan elkaar gelijmd:



En daar maak je dan dit uit:


En wat het worden moet, er moeten nog wielen onder:



Daarna uit 4 x 4 mm materiaal een raamwerk gebouwd waar het geheel op komen moet:



En dat ondersteund en op de schuine manier opgehoogd zoals op tekening. Waarschijnlijk deed men dit omdat het gevaarte naar voren sneller gedrukt kon worden maar ook om de terugslag wat rustiger te laten verlopen:



Straks nog wat wielen maken, eerst nog even naar een afspraak voor dochterlief.

Gerolf

Leuk om jou/jullie zo bezig te zien. Die railgun wordt vast een blikvanger  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

#54
Dank je Gerolf :)

Moet even zien dat ik wat messingdraad van 0,5 en 1 mm krijg. Er moet een lading voor op de bescherming, die bestond uit ijzeren staven. heb er eerst wel een houten beplating opgemaakt:



Inmiddels staat 't er zo bij:



Later meer!

Ronald

Heb nog even een opstelling gemaakt, kun je mooi zien wat het idee en de drive achter deze baan is:



Leuk he?

Ronald

Vanavond niet zoveel gedaan. Er was een mooie docu op 3 van felix Baumgartner en zijnrecordsprong van 39 km hoog... erg mooi om naar te kijken.

Nog wel aan de flatcar en de railgun car de stak pockets gezet. Ze zijn van gegoten metaal en zijn erg fijn om mee te werken. 2 gaatjes boren en vastzetten is al wat nodig is. De railgun car:



En de flatcar:



Ziet er al weer heel anders uit. Morgen weer meer!

TBCédric

mooi mooi!!  Valt dat goedkoper uit om zelf wagons te maken of is het een soort noodzaak?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Ronald

Dank je, en ja meer noodzaak. Als ik standaard 0 had gedaan was er nog wel wat te koop geweest. Maar omdat ik het in een afwijkende smalspoormaat doe moet ik 't rollend materieel wel zelf maken. Maar voor mij is dat de uitdaging geworden, het is zoveel leuker als standaard-van-de-plank (waar ik overigens ook niet vies van ben ;)).

Ik zocht een nieuwe uitdaging en heb die denk ik wel gevonden. Het blijft bijzonder om zoiets uit je eigen handen te zien komen :)

evan

Leuk jobke Ronald. 
Gaat dat kanon dienen als aandrijving voor je wagen 8)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.