Ronald's nieuwe American Civil War layout in H0

Gestart door Ronald, 13 juni 2012, 13:05:07 PM

Ronald

Vanmiddag met wat zand aan de voorzijde gestrooid:



En vanavond met de overgang al voorbereid met rood grind, en de heuvel in de Sculptamold:



Morgen wordt de achtergrond gedaan, ik ben benieuwd!

Stedahult

Ik ook ja, en dan volgende week... Benieuwd, benieuwd, ect...
Mvh. Steef

Ronald

Nou... kijk maar!

Vanmorgen arriveerde onze landschapsschilder rond de koffietijd. Na even gekeuveld te hebben is hij dan ook maar begonnen. Voor wie nog niet wist over wie ik het had; Len de Vries, redacteur van Railmagazine. Hij had op de vorige editie van OntraXS aangeboden om Lake Louisa RR van een geschilderde achtergrond te voorzien maar een aantal weken geleden heb ik gevraagd of hij deze baan zou willen doen voor ons. Zoals nu geschiedde ;D ;)

Eerst heeft Len de wolken gedaan. Zo uit de hand en met een airbrush. Een witte kleur voor de wolken met wat donkere waasjes zijn voldoende voor het effect:



Van daaruit begint hij met de heuvels die het verst weg liggen. Dat gebeurt in een lichte blauwe kleur:



Dan gaat er een 2e laag onder met de heuvels die daarvoor liggen en dus beter zichtbaar. Die kleur is wat donkerder blauw. Als die staat gaat de eerste lichtere kleur groen er op, die wordt meer gestippeld en ruwer aangebracht. Daarna komt de 2e donkere groene kleur er op:



Als laatste schilderlaag komen her en der wat schaduwplekjes met donkerblauw er op. Je ziet ze amper maar ze doen wel precies wat ze doen moeten:





Dan volgt de laatste laag, die gaat met wit en de airbrush. Hier gaat het er om dat de felheid van de kleuren vervaagt zodat de afstand en diepte nog groter wordt:



En klaar!:



De heuvel maar snel even in een bruine ondergrond kleur gezet en 2 foto's met de bebouwing gemaakt. Oordeelt U zelf;

Links:



En rechts:



Helemaal geslaagd vinden wij, de baan krijgt nu echt diepte en komt tot leven. Wat rest is dat we een "friemeltje" groen langs de rand maken zodat die niet meer zichtbaar is, en van daaruit nu verder afwerken.

Later meer! @Len: bedankt (y) (y)

Ronald

Vanavond nog wat figuren afgeschilderd en de tenten op hun plek gezet. In 4 van die tenten (de openstaande) zit al een lampje gelijmd, dit wordt tzt aangesloten):



Ook mijn kampvuur gemaakt vanavond. De flikkerled is er eentje uit een kerstschilderijtje van de Action waarin 6 van die dingen zitten. Er simpelweg eentje uitgeknipt, gat geboord in het kampvuurdeel dat in de tentenset zat en die in de baan geboord en geplakt:



De figuren die klaar waren bij de verdere artillerie geplaatst en alles vastgezet. De actie kan beginnen:



En een overzicht van het linkerdeel. Er begint kleur in te komen:



Later!

TBCédric

mooi, zeer mooi! Er komt heel wat leven in de brouwerij.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Lampjes in je tenten: tof  8) Gaat er dan ook licht doorheen het tentzeil schijnen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald


Gerolf

Styreen van 0.1 mm heb ik zelf gebruikt voor mijn kermis-tentzeilen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Oke! Deze zijn wel iets dikker hoor, meer van het gemak. Ze zien er zo prima uit en doen wat ze doen moeten. Gauw zien of we er wat meer groen op krijgen vandaag :)

Ronald

Ik had wat vlaggen mee laten komen, daar maar een stok voor geproduceerd en de vlaggen ingehangen. Tijdens het drogen heb ik ze in de vorm gebogen met een dunne pen zodat ze hopelijk zo blijven staan:



Ze moeten nog verouderd worden, dat schijnt goed te gaan met koffie en/of thee..... morgen maar eens kijken als ze droog zijn :)

De vlaggen zoijn trouwens redelijk historisch verantwoord. Ze kwamen voor en in 1863 en in Georgia.

Ronald

Gisteravond nog wel e.e.a. gedaan. De achterste heuvel voorzien van een ondergrond, dit heeft als basis de bosgrond van Anita Decor en daaroverheen 3 a 4 lagen fine en coarse turf van AD en Woodland Scenics:



Ik wilde wisselstellers hebben maar om die nog te bestellen was te kort dag. Maar die kun je toch zelf maken, Ronald? NAtuurlijk, en dat hebben we gedaan. Met wat styreen en dit als voorbeeld:





Maak je dit:



Verfen:



En op de plek:



Ik dacht wel redelijk sjiek en gelukt, moeten alleen nog stelstangen aan.

En dit was het overzicht van eind gisteravond:



Vandaag nog wat groen gemaakt om 2 foto's aan te leveren als teaser. Dit zijn ze dan:





Ik ga gauw verder!

Stedahult

Man, man, man, man.... Das nog eens lekker uit je werk komen!
Mvh. Steef

Ronald

Goed zo ;)

Leuk dat jullie zo meedenken, ik zat er zelf ook al mee dat die voetjes van die figuren zichtbaar waren. En heb dat vervolgens zo opgelost; met zand:





Mooi toch? ;)

Ronald


evan

Dat ziet er niet slecht uit!

Ben benieuwd om het sfeertje te komen snuiven 8)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.