Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Ronald's nieuwe American Civil War layout in H0

Gestart door Ronald, 13 juni 2012, 13:05:07 PM

Ronald

We gaan ballasten. en wel met zand. Ik heb een gezeefde voorraad en daar gaan we mee aan de slag:



Dan strooi ik het eerste deel in. Dat doe ik eerst met een eetlepel, daarmee verdeel ik het zand. Daarna strijk ik dat met de wijsvinger in de vorm en tussen en naast de bielzen. Als laatste ga ik er met een kwast langs zodat er niet teveel langs de binnenkant van de staven blijft liggen. Dat hoef ik dan naderhand als het hard is niet meer weg te krabben:



Dan pak ik een plantenspuit gevuld met water en wat afwasmiddel (een scheutje) en sproei dat over het zand zodat het verzadigd. Dit noemt men "ontspannen water" en dat zorgt ervoor dat mijn lijmmengsel straks goed in de ballast zakt:



Als dat gedaan is komt de lijm. In mijn geval is dat 1 deel AD (Anita Decor) flexibele lijm en 4 a 5 delen water. Dat breng ik gelijkmatig en voorzichtig op met een plastic pipet:



Even met de fohn er overheen omdat de bielzen snel het mengsel opzuigen en dus ook de stelbiels vast willen lijmen:



Na het eerste stuk weer een deel gedaan richting de scheiding van bak 1 en 2:



En ingebed met lijm:



Dat ligt nu lekker te drogen. Met 2 wissels kreeg ik ondanks grote voorzichtigheid toch problemen. Eentje moest even losgehaald worden (de bediening) zodat ik de stelbalk weer goed beweegbaar kon krijgen. Maar het is gelukt. Morgen maak ik dit deel af zodat er maandag verder gegaan kan worden met groen en scenery!

Ronald

Zo, we gaan rustig verder. Vanmorgen het laatste stuk ingestrooid en netjes gestreken:



Daarna natuurlijk ingelijmd:



Daarmee is ook de ballast klaar. Vanmiddag na het eten kwam de postbezorger wederom een pakketje brengen, ditmaal van Grandt Line uit de Verenigde Staten:



Met wat onderdelen voor de wagons maar de allerbelangrijkste was een nieuwe baanschuiver oor de 4-4-0. Hiermee gaat die een stuk stoerder worden:



Daarna ben ik begonnen met het hekwerk dat rond het hotel komt. Zover dat gaat is dat klaar, als het hotel zijn definitieve plek krijgt kan ook dat afgewerkt worden.
En ja, met trots laat ik deze foto zien. De fundering ontbreekt nog, die ligt te drogen nu. Maar het is toch een mooi gebouw aan het worden toch?:



Wanda kan trots zijn op wat ze gebouwd heeft. Ik denk als het in de kleur zit het pas echt tot zijn recht gaat komen.

Ik heb al een begin gemaakt met de stelling. 2 vlonders voor de kanonnen en 1 lange erachter voor het personeel en wat tonnen en vaten. De voorste zandzakken en boxen uit resin zijn al in de kleur geschilderd:



En een overzicht, we zijn op de goede weg denk ik:



Nu ben ik een serie vaten aan het plakken. Dat zijn 10 rekken met elk 5 vaten in 2 maten. Dat houd me vanavond wel van de straat.... Later!

Ronald

Oke, eentje voor de avond nog dan ;) Heb nog een 50-tal grote en kleine vaten zitten te bouwen. Ze bestaan uit 2 helften dus da's een makkie maar ze passen niet echt mooi... maar goed, ze zijn klaar:



Feierabend! :)

Ronald

Kleine update; dit kitje was begin deze week gearriveerd:



En vanaf dit:



met de nieuwe schoorsteen van Boulder Vally, de nieuwe pilot van Grandt Line en de verplaatste schoorsteen ziet de 4-4-0 er ineens zo uit:



Ik vind 't een heel ding zo. Stoer he? ;)

Ronald

En de cab zit in de kleur. De deuren (binnenkant) zijn interieur groen maar zijn inmiddels ook bruin gemaakt:





Ik vind haar vreselijk stoer :) Helemaal 1863 ;)

Ronald

Wanda heeft het hotel bijna klaar. Het heeft een fundering en staat praktisch helemaal in de kleur:



Ik vind 't super geworden, nietwaar?

gardevil

Ronald,

prachtig gebouw, straalt echt de sfeer van het westen uit.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

TBCédric

Vre schoon! Wat een meesterwerk(en) . Gij hebt chanse met zo'n vrouw hoor.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Stedahult

Wanda heeft gouden handjes, wij hebben beide toch geluk met zulks een vrouw  ;)
Mvh. Steef

Ronald

Ik kan niet anders dan het helemaal met je eens zijn, Steef ;)

Ronald

Heeft even geduurd maar langzaam gaan we weer de goede kant op. Nu 1 week na de operatie kan ik weer kleine dingen doen. Ik kreeg vanmorgen wat decals binnen gemaakt door onze vriend Ewout van Team Mitropa. Heb ze er dan ook direct opgezet als opzet:



Nog wel een waasje maar ze zitten er net op en zijn nog niet droog. Stoer he? ;)

Stedahult

Mvh. Steef

Ronald

Kleine update weer; tussen het plat liggen door kan ik toch nog wat klein werk doen zoals schilderen van figuren en materieel. Wanda en Kilian hebben de baan inmiddels naar beneden gehaald om nu alles te gaan begroenen. Niet schrikken, het lijkt niet alleen kaal maar het is nog heel kaal.....:



Eerst even passen waar het hotel komt, ook al een klein heuveltje geproduceerd om de steunen te camoufleren:



En daarna heeft Wanda de eerste laag zand opgebracht die de basis gaat vormen voor alle andere scenery:



Het gaat helemaal goed komen al lijkt dat niet zo nu, dit is wat we normaal goed kunnen. Deadlines zijn ons niet vreemd dus dit gaat wel lukken. Ik doe de kleine schilder dingetjes, Wanda knoeit de scenery er mooi op.

Zaterdag komt een bekend Nederlands modelspoorredacteur mijn achtergrond schilderen. Ietwat laat, maar hij kon niet eerder vanwege Rail, Goes en Rijswijk.

Het komt goed ;)