Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Ronald's nieuwe American Civil War layout in H0

Gestart door Ronald, 13 juni 2012, 13:05:07 PM

Ronald

Gerolf, dank je ;)

Ze hadden iets korter gekund maar de bedoeling was/is om een beetje het normaalspoor gevoel te krijgen. Als prototype is dit zo nooit geweest dus sjoemel ik een beetje. Doordat de dwarsliggers een beetje de breedte hebben van het materieel lijkt het geheel toch anders dan zuiver smalspoor. Optisch truukje zo te zeggen :)

Ronald

Vanmorgen nog een stukkie gedaan, moeizaam, maar toch gered. Ik moet afleiding hebben nu want er spookt van alles door m'n kop.

Het middelste spoor ligt nu voor een deel. Ik heb de staven, tot aan waar de wissel komt op de andere bak, door laten lopen. Zo is de uitlijning van alle sporen straks gegarandeerd. Voor de overgangen gebruik ik mijn eigen beproefde methode die goed bevalt; messing schroefjes onder de spoorstaven en daarna solderen.

Hier de schroefjes staande in het voorgeboorde gaatje:



Daarna draai ik ze tot net onder de staaf in het hout:



En dan vast solderen, zo kan er niets misgaan met de overgang van de bakken tijdens transport:



Hierna heb ik de verbindingen nog even netjes bijgewerkt. En zo gaan we weer richting het andere einde van de bak:



Later!

Ronald

Vanavond ter afleiding het middelste spoor af gespijkerd. Niet spectaculair maar moet wel gebeuren. Eindjes zijn weer netjes op 2 schroefjes gesoldeerd zodat ook hier feitelijk niets mis meer kan gaan:



Morgen weer rustig verder, krijg morgenmiddag bezoek van een hobbyvriend dus dan wordt 't ook al niks meer ;)

Ronald

Vanmorgen het eerste stuk gespijkerd van het 3e spoor. Vanavond, net dus, de voorbereidingen getroffen voor het stuk richting de wissel:



Er komt dus weer meer ;) Later!

Ronald

We zijn al een stuk verder maar heb niet de puf dat nu nog online te zetten. Zo naar bed, vroeg op en maar eens horen om 10.00 uur morgenvroeg wat ze met mij van plan zijn..... we zien het!

Wil jullie deze niet onthouden; een nieuwe schoorsteen ("Funnel Stack") van Boulder Valley. Die kwam met nog een andere om uit te proberen en wat klein grut:



Door de trage levering had hij er nog wat extra klein spul ingedaan, toffe service!

De oude er dus af en het montagedeel van BV er op geschroefd:



En dan de schoorsteen zelf. Zit nog niet vast natuurlijk maar het lijkt wel stoer!:



Later!

Ronald

Het rechtse stuk is nu helemaal klaar met rail spijkeren, dus deze week verdergegaan met links. Tussen alle dagdelen door, de rust, de trips naar dokters enz toch nog wel iets kunnen doen variƫrend van 10 tot 30 minuutjes per keer:



Maar begonnen met het rechts boven wissel dat aftakt naar het hotel. Deze wissel anders begonnen als de eerste namelijk met een messingplaatje onder het puntstuk. Hier de beide railstaven die in de punt geslepen zijn vastgesoldeerd op die plek. Het plaatje ligt vastgespijkerd:



Gesoldeerd, en zie dat de boog ook al verder gelegd is. Die dient straks als basis voor de rest van de wissel:



En netjes geslepen:



Dan het eerste stuk rechtdoor gelegd, doe ik uit de hand, met Wenz mallen en de NMRA mal:



Dan de andere rail die netjes evenwijdig gelegd wordt met het buitenste gebogen spoor. Deze eerst vastgespijkerd:



En toen vastgesoldeerd aan de hartstukplaat:



Daarna de strijkrails gelegd, hiervoor eerst een stukje messingplaat ingespijkerd en daarop de rails gesoldeerd en gespijkerd aan de einden. Dat ziet er dan zo uit:



Daarna waren de tongen aan de beurt, alles netjes op maatgemaakt en de staven vastgezet. Alles beweegt zoals het moet en gezekerd nog met een paar druppen gel superlijm. Hier komt dan later de aandrijving voor het stellen aan:



Daarna het rechte stuk richting het linkse achterste wissel (de 3e en laatste) gelegd en gespijkerd. De buitenste rechte staaf doorgelegd, de binnenste allen los voor de richting en om het puntstuk te bepalen:



Hier het puntstuk in wording:



En gesoldeerd, tevens het gebogen deel al op de plek gelegd:



Zo, ik ga slapen. Dit weekeinde maar eens rustig richting einde railbouw gaan!

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Ronald

Dank Luc!

Zo, eerst vandaag de boog maar eens doorgelegd om zo meen mooi verloop te krijgen:



Daarna de 2e rail naast het puntstuk gelegd en gespijkerd en ook het eerste rechte stuk na de wissel in lijn gelegd, klaar om te spijkeren:



Sleufje boren voor de wissel steldraad:



En de tongen vastgelegd. Dit blijft een delicate bevestiging die blijvend aandacht nodig heeft:



En zover is ook het railwerk van de linkerbak klaar!:



Op naar de stelstangen en de voorbereidingen voor de bedrading! Later!

Ronald

Gisteren de aandrijvingen van de wissels voorbereid. Deze keer gaat dat met het handje door middel van een stelstang onder de bakken door. Hiervoor heb ik een 3mm stang gebruikt die mijn zoon aangeleverd heeft via de ijzerhandel hier. Hierop is in dezelfde dikte een soort L opgezet die met een grote kroonsteen vast is gezet. Ook zijn beide delen zo aangepast dat alles beter op elkaar aansluit.
Ik heb kleinere gebruikt als "stoppers" aan het eind van de slag van de stang:



En zo ziet dat er uit onder de bak. De eindstoppers zijn nog niet afgesteld:



En alle 3 stangen op de plek. Er komen nog houten ballen op als stelknop maar die heb ik nog niet:



Vanavond heb ik de draden aan de rail gesoldeerd, hier ligt e.e.a. al klaar om verwerkt te worden. De kleuren zijn met wat op dit moment voorradig is:



Die worden op hun beurt weer vastgesoldeerd aan koperen draad. Dat is 1,5 mm2 installatiedraad dat ontdaan is van zijn isolatie en strak recht gedraaid is. Dat doe ik door een eind aan de trapleuning te draaien en de andere kant in de boormachine te stoppen. Zo draai je het moeiteloos kaarsrecht:



Zo, moe.... zo lekker slapen. Later!

Ronald

Zo, we zijn weer wat verder. De draden die onder de bak hingen zijn inmiddels aangesloten aan de dikke draden onder de bakken:



Toen dat gedaan was deed alles het tot op 1 punt op de rechtse wissel. Hier kreeg ik te pas en te onpas telkens sluiting maar geen enkele keer op dezelfde manier. Na wat speurwerk met het licht uit zag ik ineens een klein vonkje die samen met een hoorbare tik te zien was. Het bleek dat ik een spijkertje iets te schuin had gedrukt en die raakte een andere. Doordat de rail iets bewoog raakte deze af en toe het spijkertje met de sluiting als gevolg. Kostte toch een goed uurtje.....

Daarna even een filmpje gemaakt, hier wisselt het van het middelste naar het voorste spoor en terug. Ik kan nog niet snel wisselen van spoor omdat de wissels nog gepolariseerd moeten worden en de schakelaars nog onderweg zijn van Conrad. Hoop ze morgen te hebben.

Het filmpje:

- http://www.youtube.com/watch?v=q_RoYhGfjDQ

Toch een memorabel moment als je loc over je zelfgebouwde rails en wissels rijdt.... ;) ik vind dat wel wat hebben. Op wat kleine finetuning loopt het geheel best goed.

Dan vanmiddag maar eens rustig de staven geverfd met Revell Aqua nr 83. Ik doe aalleen de zichtkant, tenslotte kun je de achterkant van de staven toch niet zien vanuit publieks oogpunt. De linkerbak:



En de rechter:



We gaan richting scenery, later meer!

Ronald

Heb vanavond wat knopjes gehaald bij de Karwei, liever gezegd mijn vrouw. Deze zijn 35 mm en hebben een 3 mm gat, en da's precies goed! Deze knoppen dan ook op de stelstangen geschoven en vastgezet met een drup superlijm:



En van dichtbij, ik vind ze goed passen bij de baan:



Nog even kijken of we ze zo lakken of in de kleur van de bakken doen.
Mijn zoon heeft alvast wat hoekjes gefabriceerd voor de schakelaars die waarschijnlijk morgen hier zijn:



Later!

Dirky

't gaat hier goed vooruit!

Ziet er best mooi uit!

Ronald

Dank je Dirk! :)

Oh ja, natuurlijk is Wanda ook druk ;) het hotel vordert gestaag. Ze is met de hekwerken bezig die boven en onder in het zicht komen:



En ze zit netjes aan tafel te werken:



Later ;)

Steam.N

Je gaat goed vooruit, Ronald.
Sporen en wissels: knap dat je dat allemaal zo prima kunt bouwen.
En het hotel mag er ook zeker zijn.
Het wordt een speciaal sfeertje  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ronald

Dank je, Jean, we doen ons best! :)

Vandaag wat nieuwe aanwinsten van Conrad binnen gekregen. de schakelaars natuurlijk voor de polarisatie van de puntstukken, maar ook wat lampjes, een adapter 3V voor mijn kampvuur lampjes (komt nog) en een RGB controller voor wat effecten.... komt ook nog:



De boel aangesloten en dat ziet er dan zo uit. Als de bakken klaar zijn worden de kabeltjes allemaal nog vastgezet:



En om te laten zien dat alles goed werkt een film gemaakt, hier is te zien dat het spul aardig rijdt. De schoorsteen staat er los op om te laten zien dat ik goed mijn best gedaan heb :). De link:

- http://www.youtube.com/watch?v=3eb92tscGf0&list=UUWyIMBjkZSamib8lXtgJ1PA&index=1

Kijk en geniet ;)