RAL verf

Gestart door Binco, 11 juni 2012, 16:47:30 PM

Binco

Eeven een vraagje voor verfkenners. ;)

Heeft er iemand al eens gewerkt met volgende verf:
url="http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=1250"LINK /url
Lijkt met erg interessant vanwege de keuzes (in RAL!) en deze is al voorbereid voor de airbrush.
Wat denken jullie?

:);)


Paulogic

#1
Ziet er wel goed uit. Ik vraag me echter af of het niet speciale lak is (blinkend)
voor automodelbouw ?
mvg,
Paul(ogic)

Binco

#2
Als er alternatieven zijn waar ik potjes verf voor een airbrush op RAL nummer kan vinden is dat ook goed [8D]

[:)][;)]

eve

#3
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Ziet er wel goed uit. Ik vraag me echter af of het niet speciale lak is (blinkend)
voor automodelbouw ?



De hoogglans-verf (blinkende) is absoluut niet erg. De structuur van deze verven is fijner. Decals laten zich veel gemakkelijker aanbrengen.
De laatste laag is een matvernis laag : dan zie je ook geen glansverschillen meer tussen bvb laklagen en decals.

Erik

Binco

#4
citaat:
Geplaatst door eve

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Ziet er wel goed uit. Ik vraag me echter af of het niet speciale lak is (blinkend)
voor automodelbouw ?


De hoogglans-verf (blinkende) is absoluut niet erg.
...

Erik



Als ik de 'handleiding' lees staat er ergens bij:

As mentioned earlier, the basecoat colours will dry with a Matt finish therefore MUST be clearcoated.

Dus ze zijn wel mat ...?
De laag vernis is dan enkel nodig om de decalranden te camoufleren?

[:)][;)]

erwin9

#5
Je zou de technische fiche van deze verf moeten kunnen raadplegen voor alle informatie. Let op dat bij bepaalde kleuren een grondlaag absoluut noodzakelijk is, al dan niet aangekleurd.
Wat betreft de RAL kleuren, daar zou ik me zeker niet op vastpinnen. RAL kleuren zijn een norm voor de industrie, waar men zeker wil zijn van een bepaalde kleurtoon. Je kan ze gebruiken als leidraad, maar de RAL kleurenwaaier is zeer beperkt.
Zelf werk ik met het NCS (Natural Color System), dat vele duizenden kleurtinten omvat.
Trouwens een RAL kleur uit het grootbedrijf mag je NOOIT toepassen op je model. De perceptie van de kleurweergave is dan NOOIT correct, je model zal nooit hetzelfde ogen als het grootbedrijf. Reden; op een klein model (HO, O, zelfs schaal 1) zal de lichtreflectie onmogelijk zo groot kunnen zijn als op een echt model op ware schaal. Daarom moet je steeds je "RAL-kleur" enkele tonen lichter maken om een realistische kleurweergave te krijgen op je model. Dus laat je zeker niet leiden door deze RAL kleuren als absolute kleurwaarde.
Heb je trouwens in realiteit de wagons of rijtuigen al eens goed bekeken. Dezelfde types, in dezelfde kleuren, zijn in realiteit dikwijls zeer afwijkend van elkaar. Dit komt door afbreking via UV licht op bepaalde kleuren, weersinvloeden, gebruik, enzomeer.
Dus als goede raad zou ik zeggen, ga meer op uw gevoel af, en maak de kleuren aan naar eigen gevoel en perceptie. Lijkt moeilijk, maar wat experimenteren geeft snel (bevredigend) resultaat.




msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  18 & 19 april 2026 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Klaas Zondervan

#6
citaat:
Geplaatst door erwin9

Trouwens een RAL kleur uit het grootbedrijf mag je NOOIT toepassen op je model.
En als ik dat nou toch wil? Ik vind juist dat je zoveel mogelijk de originele kleur moet gebruiken, daar is niks mis mee.

Dat verhaal over kleurperceptie in verband met de grootte van het oppervlak ken ik ook wel, maar als je dan kiest voor een lichtere tint, dan moet je wel bindende afspraken maken over welke tint dat dan wordt. Want als Jantje en Pietje kiezen voor een lichtere tint, maar ze kiezen net een beetje verschillend, dan stoort dat erger als ze naast elkaar staan dan wanneer ze allebei de originele tint hebben.

Dus mijn stelling is: kies de originele tint, want dat is de enige manier om het niet fout te doen.

Thommy

#7
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
Dat verhaal over kleurperceptie in verband met de grootte van het oppervlak ken ik ook wel, maar als je dan kiest voor een lichtere tint, dan moet je wel bindende afspraken maken over welke tint dat dan wordt. Want als Jantje en Pietje kiezen voor een lichtere tint, maar ze kiezen net een beetje verschillend, dan stoort dat erger als ze naast elkaar staan dan wanneer ze allebei de originele tint hebben.



dan moet je beide dezelfde vernis ook gebruiken. Want zelfs met verschillende merken vernis krijg je verschillende effecten.

zelfs verschillende dikte in vernis is al genoeg om een tip te veranderen.

nu, ik volg wel dat de ori RAL-kleuren het beste kloppen, maar ben zeker akkoord dat de kleuren niet goed komen ivm grootbedrijf.
Greetz

Thommy

erwin9

#8
Klaas,

Ik heb geen enkel bezwaar dat U alles in RAL kleuren zet.
Als je de "echtheid" van een model wil doen uitkomen werk ik zelf nooit naar RAL kleuren. Uw uitleg van de afspraken van bepaalde "lichtere" tinten houd echter weinig steek, want als je een RAL kleur gebruikt moet je je ook aan afspraken van deze kleur houden. En als je mijn reactie goed leest zal je opmerken dat ik de NCS waaier gebruik, en deze kleuren zijn enerzijds veel talijker dan de beperkte RAL kleuren, en veel exacter. Daar kan je dan net zo goed een bepaalde NCS kleur vastleggen met elkaar, waarbij je steeds dezelfde kleur hebt. Trouwens, heb je al eens RAL kleuren van twee of drie merken naast elkaar op een stukje papier uitgezet ? In bijna alle gevallen merk je een kleurveschil per merk !
Ik wil enkel maar wat goede raad geven, en iedereen doet ermee wat hij wil ! Veel sukses ermee !
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  18 & 19 april 2026 t'Bauhuis Sint-Niklaas

Klaas Zondervan

#9
citaat:
Geplaatst door erwin9

Ik heb geen enkel bezwaar dat U alles in RAL kleuren zet.
Ik heb het helemaal niet over RAL kleuren gehad. Heb alleen gereageerd op jouw opmerking dat je nooit een kleur uit het grootbedrijf op een model mag zetten. Ik vind juist dat je dat wel moet doen. Zoals ik al zei is dat de enige manier om het niet fout te doen.

Overigens ben ik helemaal niet zo onder de indruk van die RAL kleuren. Op Duits materieel vind je die wel eens, maar Belgisch en Nederlands materieel is zelden in RAL kleuren geschilderd.

conducteur

#10
LS Models reeks 21/27/12 is in een v??l te donkere kleur geschilderd omdat die kleur de exacte RAL kleur is. Je moet in model altijd een tintje lichter kiezen wil je een juiste bendadering hebben. De kleur zal ook altijd een benadering zijn, een lok die in de zon/schaduw staat lijkt een andere kleur te hebben. Een lok die veel buiten in de felle zon/regen staat heeft een licht afwijkende kleur...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

#11
citaat:
Geplaatst door conducteur

...omdat die kleur de exacte RAL kleur is.
Is het wel een RAL kleur? En zo ja, wat is dan het RAL nummer?
Eigenlijk twee nummers, want die locs zijn in twee kleuren geschilderd.

conducteur

#12
Het kan misschien zijn dat het geen RAL kleur is, maar die zijn in exact dezelfde kleur geschilderd als de echte. De lima kap vind ik dan toch beter hoor! Als het toch exact moet zijn: waarom geen RGB? Dan heb je 16 700 000 verschillende kleuren.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Martin Welberg

#13
citaat:
Zelf werk ik met het NCS (Natural Color System), dat vele duizenden kleurtinten omvat


1950 gestandariseerde kleuren, geen duizenden...

citaat:
Trouwens, heb je al eens RAL kleuren van twee of drie merken naast elkaar op een stukje papier uitgezet


Heeft minder met de kleur te maken, des te meer met de hoeveelheid pigment in de verf. Je kunt een kunstenaarsacrylverf van een paar euro ook niet vergelijken met een veel duurdere.
Spuit nu al jaren met RAL kleuren en heb er nog nooit zeer sterke kleurverschillen in gezien. Gebruik zowel RAL als NCS al jaren naast elkaar..

erwin9

#14
Martin,

Het NCS systeem omvat wel degelijk vele duizenden kleuren.
Hetgeen U aanhaalt zijn de "gestandaardiseerde" kleuren. Hier bij komen nog de varianten in helderheid, verzadiging en kleurtoon, wat onmiddelijk leid tot een onmetelijk aantal kleurvarianten. Voor de puristen; alle info op http://www.ncscolour.com/
Veel kleurplezier !
msc HET SPOOR vzw  -  Club tentoonstelling op 14 en 15 september 2024
MOBEXPO 2024  -  18 & 19 april 2026 t'Bauhuis Sint-Niklaas