Afstelhulp voor hellingen

Gestart door PietB, 10 juni 2012, 12:53:11 PM

PietB

Hallo allemaal,
bij het bouwen werd ik geconfronteerd met het volgende fenomeen:
Volgens de fabrikant van mijn materieel (M?krlin) is het maximale stijgings percentage van de loc's plm 4-5%.
Dat is erg veel en kan warmlopende motoren en decoders tot gevolg hebben, is te lezen op het internet.
Dus is maximaal 2-2.5% een realistischer waarde.
Maar hoe bepaal je dat een beetje precies?
Gelukkig is er zoiets als Moutainbiken, als tijdverdrijf.
En mountainbikers weten altijd graag wat het stijgings/dalings percentage van door hun bereden hellingen is, dus heb ik bij wijze van experiment een hellinghoekmeter gekocht voor montage op een fietsstuur.
imghttp://img96.imageshack.us/img96/1171/058yr.jpg/img
De bevestigings beugel voor het stuur verwijderd en de meter in een bak van een willekeurige wagon gelijmd.
imghttp://img820.imageshack.us/img820/3950/126wy.jpg/img
Er een loc voorgespannen en het hellingspercentrage kan bepaald worden, door vooruit en achteruit langs de spiraal te rijden en met de draadstangen is de helling nauwkeurig in te stellen.
imghttp://img831.imageshack.us/img831/54/125dl.jpg/img
Ik heb niet het idee het ei van Columbus te hebben uitgevonden, maar wel een handig hulpmiddeltje te hebben gebouwd.

grt Pieter

ysbeer

Geen idee wat zo een ding kost maar een simpel klein waterpasje voldoet ook.
5 euro en even ijken op een lat van 1 meter
wim

PietB

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Geen idee wat zo een ding kost maar een simpel klein waterpasje voldoet ook.
5 euro en even ijken op een lat van 1 meter
wim

Je dat is waar Wim, maar hier staat dus al een schaal in procenten op.
Dat ijken is dus al gedaan.
De prijs was ?11.45.

grt Pieter.

Klaas Zondervan

Net even geprobeerd met een paar waterpassen. Die lopen vast bij 3%, dus voor kleinere hellingen goed geschikt.
Voordeel van een waterpas is dat de verplaatsing van de libel groter is, dus je kunt nauwkeuriger meten.

Die hellingmeter brengt me wel op een idee. Ik wil zoiets op mijn fiets, maar wist niet dat die dingen kant en klaar in de handel zijn. Binnenkort maar eens in de fietsenzaak gaan kijken.

PietB

Kijk er mee uit, Klaas.
Mijn kleinzoon heeft er ook een op zijn fiets en die zat er zo geobsedeerd naar te kijken dat ie in een kuil naast de helling reed.
Dwars door een bramenstruik, in zijn korte broek en shirt zonder mouwen.
Geef je te raden hoe hij er uitzag.

grt Pieter.

Klaas Zondervan

Pieter, wees niet bevreesd, ik ga er niet geobsedeerd naar zitten kijken.
Het is vooral om vals plat te herkennen. Ik weet niet of je het wel eens hebt meegemaakt, maar in de heuvels heb je van die weggedeelten die voor het zicht lijken af te dalen, maar in werkelijkheid juist stijgen. Puur gezichtsbedrog dus.

Jurgen

Mogen we ook weten waar je dit precies gevonden hebt? Ik wist niet eens dat zoiets bestond!

M?rklin heeft trouwens zo'n wagentje in zijn gamma, maar alleen verkrijgbaar voor clubleden van de Insider club. En dan moet je nog eerst 5 jaar op rij lid zijn van die club.
Of je zoekt op Ebay onder nummer 46582. De prijs is wel iets duurder dan het fietsdingetje van hierboven. [xx(]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

PietB

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Mogen we ook weten waar je dit precies gevonden hebt? Ik wist niet eens dat zoiets bestond!
Ik heb deze gadget gekocht bij Beversport een winkel voor buitensport zaken.

grt Pieter.

Gerolf

Geen nieuwe vondst, maar wel een goedkoop alternatief. Bedankt voor de tip [8D]
Goedkope waterpasjes vind je soms ook in de doe-het-zelf, bvb bij Brico in de "rommelbakken" voor 2.5 of 5 Euro ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietB

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Goedkope waterpasjes vind je soms ook in de doe-het-zelf, bvb bij Brico in de "rommelbakken" voor 2.5 of 5 Euro ...

Heb ik ook overwogen maar dan moet je er wel zelf een ge- ijkte % schaal op aanbrengen.
En deze kost wel meer maar heeft die schaal reeds.

grt Pieter.