Digitaliseren van 5736 Krokodil

Gestart door mahtoska1, 07 juni 2012, 12:18:26 PM

mahtoska1

Heeft er iemand van jullie ervaring met het digitaliseren van een Spoor 1 krokodil 5736?
Welke decoder gebruiken? Zijn er intern in de krokodil grote wijzigingen nodig? Andere zaken om op te letten?

Alvast bedankt,

Pieter

1op32

Hallo,
Wat verwacht je van de digitale versie ?
Enkel digitaal rijden en licht aan en uit schakelen of ook geluid en andere functies ?
Om enekel digitaal te rijden volstaat een (oude) M?rklin decoder deze zijn spotgoedkoop te vinden op de 2de handsmarkt vooral op de Duitse tweedehandswebsites.
Indien u ook geluid wenst zijn er enkele decoders te koop bv de XL decoders van ESU of andere.
Aan het 4 cijferige catalogusnummer te zien vermoed ik dat de lok de oude motor met statorwikkeling bezit met mechanische of electronische omschakelaar ? In Dit geval zal de motor moeten vervangen worden door bv motor van SB.
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

mahtoska1

Ik ben ge?nteresseerd in de ombouw omdat ik de kans zou hebben zo een krokodil te kopen.
Ik weet niet zoveel van de oude techniek die M?rklin gebruikte voor spoor 1. Daarom deze vragen.
Is deze krokodil geen 2 rail gelijkstroom systeem waar de rijrichting wisselt met het ompolen van de spanning op de spoorstaven?
Ik snap niet waarom er een ander motor in moet. Zit er dan nog een component tussen de spoorstaven/wielen en de motor die de rijrichting omschakeld?


Beste groeten,

Pieter

1op32

Dag Pieter in de beginjaren heeft Marklin deze uitgebracht in 2 versies:
-Er was de wisselstroomversie met (aanvankelijk) het ompoolrelais zoals in de oudere Marklin HO locomotieven nadien heeft men electronische ompolers gebruikt.
-En de DC gelijkstroomversie, dus het systeem zoals bij Roco, Lima, fleisschmann enz... deze versie maakt idd. gebruik van en gelijkstroommotor waar door ompoling van de gelijkspanning de  rijrichring wijzigt.

Onderaan op de bodemplaat van uw locomotief zit een klein metalen plaatje gekleefd van +/- 8x5mm met het artikkelnummer + een symbool = of het slangetje om de AC versie aan te duiden.

(De recentere locomotieven hebben een kaart met keuzeschakelaar voor gebruik van analoog gelijkstroom, analoog wisselstroom of digitaal rijden)
Schaal 1/32 omdat ze de mooiste is

BLSfan

Bij het verbouwen naar digitaal heb je ook het probleem dat er een 2x een brugje inzit met 7 connecties en dat de digitale er 10 heeft.
Maar krijg hier helaas kop noch staart aan .
de loc reageert niet. :-\
Iemand die weet hoe je dat moet aansluiten?
Of moet er een volledige digitale ombouw gebeuren?
alvast bedankt
BLS fan

mini

#5
hallo , wij zijn momenteel de gelijkstroomversie (5736)aan het ombouwen naar een ESU 4.0. We slopen alle prints en rommel van Marklin, enkel de draden worden nog gebruikt. Als je naar Mechelen komt kunnen Peter of ik je wel meer uitleg geven, of anders in het lokaal in Wijgmaal, altijd welkom!
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

mivc057

Hello Jean-Luc,
Toch een vraagje alvorens we elkaar in Mechelen ontmoeten.
Hoe hebben jullie de Zwitserse lichtcombinatie van 3 koplampen en 1 rechts achterlicht opgelost ?
Ik heb ook zo'n oude digitale krokodil (55xx) omgebouwd met een Uhlenbrock 77500 maar niet in geslaagd de lichten correct te doen branden.(diodebruggen en dergelijk geprobeerd) Ik heb uiteindelijk op ebay een decoder kunnen aanschaffen van een (55xxx) tweemotorige loc en met enkel de fiches (10pin) in te pluggen op de decoder werkte alles perfect, weliswaar zonder sound, maar dat was bewust.
Veel opbouw-en rijplezier morgen en dit WE  ;)
Michel

mini

Michel, dat is inderdaad een probleem, we hebben het nog niet opgelost, de ombouw is nu even opzij gezet tot na het weekend, maar ik dacht eraan om ook functie uitgangen te gebruiken en die dan te programmeren dat ze mee in en uit schakelen bij wisseling van rijrichting ....of verkoop ik nu onzin? Tot in Mechelen, groeten, Jean-Luc
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

BLSfan

zal in wijgmaal eens langs komen dat zal makkelijker zijn .
zal even kijken op jullie website en dan laat ik nog iets weten want ben naar Mechelen geweest maar had jullie mail niet gezien sorry  :-[
tot dan !
Hopelijk rijdt hij dan met de juiste verlichting eraan gekoppeld !
alvast bedankt

mini

ok kom maar af, ik denk dat we de oplossing voor de verlichting gevonden hebben, of misschien weet er iemand een alternatief, dat is ook goed voor ons, we zien wel, mail of bel even voor het adres. groeten Jean-Luc
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

mini

#10
De krokodil van Peter is bijna omgebouwd :  alle verlichting is door leds vervangen, de ESU decoder 4.0XL is ingebouwd en aangesloten, enkel nog het juiste geluid uploaden en een plaats voor de Visaton luidspreker vinden en een klankkastje in styreen maken, volgende week donderdag staat dit op het programma.







Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

mini

De kwaliteit van de film is niet zo goed, maar hier is dan de gedigitaliseerde versie met een ESU XL 4.0 . Alle bedrading is gesloopt, de lichtgeleiders  afgezaagd, kleine smd leds opgeplakt en een Visaton luidspreker ingebouwd.

https://www.youtube.com/watch?v=G_hj_Ufp588&feature=em-share_video_user

Groeten, Jean-Luc
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

petervandriel

goedenmiddag,

ook ik ben geinteresseerd in het ombouwen van een krokodil 5736.
hoewel uw artikel alweer 8 jaar terug is, kunt u  mij wellicht toch helpen.
groet
peter van driel, Hoorn, NL