Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

De Zwift

Gestart door eve, 03 juni 2012, 11:26:48 AM

eve

citaat:
Geplaatst door conducteur

Voor mijn GIP heb ik uitgerekend dat een trein van 120 ongeveer 1kg weegt. (getest met verschillende loc's en rijguigen/goederenwagens). Met die servo kun je dus al een behoorlijk gewicht zwiften (zwiften een nieuwe kandidaat voor de dikke van dale?).



Voor de zwift is het koppel van 10,2 kg/cm van belang : op een arm van 6 cm kan deze servo nog 1,6 kg tillen. Meer dan genoeg voor een lok + goederenwagon + constructie. Als je lineair wilt gaan aandrijven kan je volstaan met minder krachtige servo's. Je moet enkel de wrijvingsweerstand overwinnen.
Erik

Gerolf

Knap gevonden, man [8D]
Wat het gewichtsprobleem en servokracht betreft: een tegengewicht plaatsen, h? [;)]

Ik zou zeggen: iets verder uitwerken, en dan in ons favoriete blad plaatsen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eve

Bij gebruik van een tegengewicht wordt de constructie iets, maar niet wezenlijk, ingewikkelder.
Voor dit prototype zwift is de bewegende basis 240 g. Een H0 rangeerlok weegt 260 g (V60). Er blijven dan nog 28 cm vrije spoorlengte voor de wagons. Volgens NEM302 moeten die minimaal 0,4 tot 0,52 g per mm wegen of 112 tot 146 g. Totaal te "zwiften" gewicht (240+260+146) ca. 550 g
Waarbij 240 g steeds en de rest tussen 0 (zwift leeg) en ca. 310 g (zwift vol).
Een goed tegengewicht zou dus wegen : 240 + (310/2) = 395 g.
De servo moet dan maximaal ca. 550 g - 395 g = 155 g zwiften.
Met armen van 6 cm geeft dat 930 g/cm (ca. 10 Nm).
Een goed type servo zou dan een 32/35 Nm model zijn...Die koop je voor  ca. 6 ?.
Erik

ysbeer

Knap gemaakt.
Het opwaarts is eigenlijk alleen voor een lok met wagen.
Een complete trein til je zo niet op.
Dat zou ook veel te veel ruimte vragen.
Maar voor kort tot zeer kort perfect
wim

conducteur

Een idee als uitbreiding.  
Als je het systeem nu eens zijwaarts laat ronddraaien, neemt dat wat meer plaats in de breedte in, maar als je het slim aanpakt, kun je op meerdere plaatsen een spooraansluiting maken met de lift. (wat een kortere wisselstraat kan opleveren op je minibaantje). Het tegengewicht kan hier desnoods een tweede trein zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

citaat:
Geplaatst door conducteur

Een idee als uitbreiding.  
Als je het systeem nu eens zijwaarts laat ronddraaien, neemt dat wat meer plaats in de breedte in, maar als je het slim aanpakt, kun je op meerdere plaatsen een spooraansluiting maken met de lift. (wat een kortere wisselstraat kan opleveren op je minibaantje). Het tegengewicht kan hier desnoods een tweede trein zijn.



Dat idee is overwogen en afgevoerd...
Erik

conducteur

Het wordt waarschijnlijk zeer ingewikkeld om de plank waar het spoor op ligt horizontaal te houden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eve

citaat:
Geplaatst door conducteur

Het wordt waarschijnlijk zeer ingewikkeld om de plank waar het spoor op ligt horizontaal te houden?



Neen, dat is vrij eenvoudig.
Erik