Stoomtrams: waar dient dit voor?

Gestart door Havoc, 09 december 2005, 22:54:01 PM

Havoc

De laatste tijd heb ik interesse gekregen voor stoomtrams. Nu is er iets dat mij intrigeert bij die dingen. Kijk eens naar de volgende foto: IMGhttp://i6.photobucket.com/albums/y241/Quirinus/crw_1075.jpg/IMG

In het rood omcirkeld is een ... Dat is dus de vraag: waar dient dit in godsnaam voor? Het is een stuk staal dat in driehoek geplooid is, en waarvan de schuine kant naar boven staat. Had nu de rechte (horizontale) kant naar boven gestaan, dan had het een soort voetsteun kunnen zijn. Maar nu is het eigenlijk nergens goed voor. (Waarschijnlijk omdat ik niet weet waarvoor het dient) Je vindt het echter terug op elke stoomtram loc langs elke kant van de centrale buffer. Niet alleen die in Belgie, maar elke stoomtram met een dergelijke "carosserie" die vanuit dit land ge?xporteerd is.

Kan iemand mij zeggen waar dit goed voor is?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Wel, Johan, ik denk dat het een opstapje is om de ramen te kunnen poetsen. Die zijn trouwens zijdelings uitschuifbaar om ze aan de andere kant van de lok te zetten als die omrijdt.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

Tony, ik denk dat je iets te vlug leest.[:D]
Johan vertelt juist dat de bovenkant schuin afloopt, waardoor het ongeschikt is als opstapje.

Ik gok op iets anders: het is wellicht een steunpunt voor een dommekracht om de loc te kunnen hersporen als hij naast de rails is gestapt.

Johnnytrein

Volgens mij had je direct het juiste antwoord gekregen als je deze vraag ter plaatse had gesteld.[:I] Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

D_Loc

Ik denk dat Tony bedoeld dat het opstapje eraf gehaald kan worden. Zo is er maar 1 opstapje nodig voor alle zijden. Het opstapje zou dan normaal gesproken los in de tram kunnen liggen en alleen gemonteerd worden als de ramen gereinigd moeten worden.
Let op, dit is slechts een aanname die ik doe.
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

Havoc

citaat:
Die zijn trouwens zijdelings uitschuifbaar om ze aan de andere kant van de lok te zetten als die omrijdt.


Dank u, dat was ook iets dat me niet 100% duidelijk was. Die handvaten aan de zijkant dienen dus daarvoor. Eigenlijk een raar systeem, het lijkt me nogal riskant om die ramen daar te moeten uithalen en mee rond te lopen. Kans op breken is niet minimaal.

citaat:
het is wellicht een steunpunt voor een dommekracht om de loc te kunnen hersporen als hij naast de rails is gestapt.


Dat zou wel eens kunnen. Het past bij de horizontale kant langs de onderzijde, en de schuine kant bovenaan is in dat geval steviger.

citaat:
Volgens mij had je direct het juiste antwoord gekregen als je deze vraag ter plaatse had gesteld.


Inderdaad... Maar eerlijk gezegd is me dat toen niet opgevallen. Ik heb echter op de trein-boekenbeurs in Lier een boek gekocht over tramlocomotieven. En daar valt het enorm op hoeveel locs die dingen hebben.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

jean-luc

Ik solliciteer als ruitenwasser ...

tonycabus

Ik heb mijn eigen foto's van dat locje nog eens bekeken, en inderdaad loopt dat ding aan de bovenkant ook schuin af, glibberig dus als voetsteun! Sorry, inderdaad iets te rap geweest. Ze staan evenwel aan weerszijden van de middenbuffer, nu komt het idee in me op dat het misschien een bijkomende buffer zou kunnen zijn. Maar het blijft gissen...
Dus, Jean-Luc, je kan maar beter niet riskeren iets te breken bij het ruitenwassen, tenzij ze eruit genomen zijn natuurlijk[;)]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dgrr57

Dag allemaal,

dit dient om de stoomtram te hersporen, in geval van ... (met hulp van veren).
Het word ook gebruikt in de loodsen om de stoomtram te onderhouden.
Sorry voor het laat aantwoorden, maar ik wachtte op bevestiging van een specialist (via een andere forum).

Havoc

Bedankt voor de bevestiging. Weer iets meer dat we weten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.