Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Teveel aan energie...

Gestart door PeterC, 29 mei 2012, 22:09:03 PM

PeterC

Net gehoord in het nieuws dat dit weekend een teveel aan (al dan niet groene) energie werd geproduceerd...  ...En dat we aan het buitenland hebben moeten betalen om onze energie af te nemen (??????)

Dat snap ik ergens met mijn (beperkt) verstand toch niet...  Als er geen afname is, kan je toch geen teveel aan vermogen produceren?  Wat je niet afneemt, wordt toch niet geproduceerd?

Als je batterij van je wagen volgeladen is en je bijna geen afname van je alternator neemt, produceert die toch gewoon niets meer...  Als je dynamo van je fiets een kapot lampje moet voeden (= minder afname) blijft je dynamo toch draaien (en geeft die veel minder weerstand).

Zijn de principes van electriciteit en electriciteitsleer zo veranderd sedert ik een kleine 30 jaar geleden afstudeerde?

Groetjes, Peter


Klaas Zondervan

Het heeft niks met elektriciteitsleer te maken, maar alles met administratieve trucs.
Groene energie is pas groen als er ook klanten zijn die die energie gecontracteerd hebben. En als er meer wordt geproduceerd dan de groene klanten afnemen, dan hou je dus over. Ze kunnen dat dan gewoon als grijze energie verkopen, maar dat levert kennelijk te weinig op. Het is voor de uitbaters van de groene opwekking dan financi?el gunstiger om het voor niks aan het buitenland weg te geven.
Raar maar waar. We zullen er mee moeten leven totdat de politici wakker worden. Het is gewoon een dolgedraaid systeem.

PietB

Helemaal eens met Klaas.
Dan nog een andere mythe:
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk om groene energie en conventionele energie uit het zelfde netwerk(wandcontactdoos) te laten komen?
Mijn buren betalen plm 10% meer "omdat ze groene stroom gebruiken", ik zit aangesloten op het zelfde netwerk en betaal minder.
Ben ik nu een milieuvandaal?
Weten die groene electronen dat ze niet naar mij moeten maar naar de buren.......?
Het is een broodje aap, die hele milieumaffia mag van mij opgerold worden!
Ik ga er pas in geloven als er een parallel infrastructuur word aangelegd.
Groene energie uit een groene wcd en grijze energie uit de rest.

grt Pieter.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door bossie

Hoe is het in hemelsnaam mogelijk om groene energie en conventionele energie uit het zelfde netwerk(wandcontactdoos) te laten komen?
Technisch kan dat niet, maar administatief wel.
Zoals ik al zei, groene energie is pas groen als klanten het gecontracteerd hebben. Dat wordt dagelijks bijgehouden. Er wordt gemeten en berekend hoeveel energie de groene klanten afnemen, en dat wordt vergeleken met de groene produktie. Als daartussen een onbalans ontstaat moet er iets gebeuren. Of ze dumpen de overtollige energie aan andere klanten, of ze kopen groene energie in uit andere landen, of ze zetten windmolens stil.

Het werkt net zo als de energie die je van een vreemde aanbieder koopt. Als je b.v. in het Eneco gebied woont kun je toch klant worden bij Nuon. Dat gaat ook niet via een apart netwerk, maar wordt administatief verrekend. Er wordt regelmatig bepaald hoeveel energie Noun klanten hebben afgenomen, en dat wordt vergeleken met de hoeveelheid die Nuon zelf heeft geproduceerd en van andere producenten heeft ingekocht.

Wat de groene energie betreft ben ik het zelf oneens met het systeem. Nu is groene energie pas groen als de eindgebruiker daarvoor kiest. Ik vind dat het systeem anders moet. Groene energie moet groen zijn als de producent aantoont dat die groen geproduceerd is. Die verkoopt het aan de distributiebedrijven en vervolgens gaat alles in de eenheidspot.
De eindverbruikers moet je daarmee niet lastig vallen, wat uit het stopcontact komt is allemaal hetzelfde, dus moet het ook gewoon als een uniform produkt worden aangeboden.

Dirky

Windmolens kan men idd regelmatig stil zien staan. Maar wat met de zonnepanelen... wat de particulier opwekt wordt sowieso op het net gestoken, verbruikt of niet. Steken de particulieren teveel op 't net dat worden ze er toch nog voor betaald, ook al wordt hun energie gedumpt omdat er op dat ogenblik teveel groen is!

Het is allemaal BIG MONEY gedoe, en dat mag niet verstaanbaar zijn! Da's in ons belgen-landje al meer dan eens overduidelijk gemaakt.

Michiel

Dat een teveel aan elektrische toevoer op het net voor technische problemen kan zorgen, daar kan ik inkomen. Maar waarom moet het teveel aan elektriciteit weer super goedkoop aan die Fransen verkocht worden?! [:(] Waarom mogen WIJ niet van onze eigen super-goedkope elektriciteit profiteren? Ik denk aan acties zoals "vandaag is uw electriciteit 24 uur aan nachttarief". Ik zet dan wel een extra wasmachine aan, of bak een extra broodje hoor. [;)]

(eigenlijk weet ik het antwoord wel, hoor. Het overgrote deel van de Belgische energie, bank en verzekeringssector is in Franse handen... )
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik vind het vooral jammer dat die overgeproduceerde energie niet kan opgeslagen worden voor op een ander moment. Of kan dat wel?
Ik denk maar wild hoor: superbatterijen, enorme vliegwielen, stuwmeren die gevuld worden, ... [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

In Coo wordt bij een teveel aan energie ('s nachts) het water naar boven in het basin gepompt. Overdag, bij piekmomenten, stroomt het water door diezelfde turbines naar beneden en genereerd stroom. Een batterij op water en zwaartekracht dus. Maar Coo is veel te klein. Er zouden veel meer van dergelijke "batterijen" op het net moeten bestaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Het is inderdaad allemaal getover met cijfers en papier. Men wil groene stroom. Probleem is dat die er niet altijd is en moeilijk te voorspellen is. Dus als er teveel groene stroom is moet men klassieke stroom stilzetten. Echter dat is niet zomaar te doen. Dus moet men goedkope klassieke stroom dumpen om dure groene stroom te gebruiken. Door de groene certificaten strijken er dan enkelen mooi subsidies op terwijl producenten van goedkope stroom 2x gestraft worden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

PeterC

Deze avond dezelfde 'zever' in het nieuws...

Ik heb me opzettelijk 'dom' gehouden tijdens het openen van dit draadje (alhoewel ik goed weet hoe de vork in de steel zit) en eens wou zien wat voor reacties er kwamen...

Stop toch met de mensen een rad voor de ogen te draaien en zeg waar het op aan komt!  Goedgelovige (onwetende) mensen slikken dit nog steeds, maar...

Kan je de 'groene stroom' niet afsluiten (omdat die 'overgesubsidieerd' is)?  Blaas dan de stoom van de kerncentrales in de Schelde zodat we vlugger warmer water hebben aan de kust om te zwemmen...

Bij wijze van experiment daarnet eens mijn electronenmicroscoop op de draad van de grasmachine gezet (zoonlief reed af, ik 'deed onderzoek').  Resultaat: de electronen door de leiding waren effectief wel gekleurd.  Per 10 gevraagde electronen (van de motor) kwamen er 4 groene en 6 grijze.  Daarna nog twee blauwe en vier rode.  Die laatste verrichten helemaal niets in de grasmaaier en keerden onverricht ter zake terug...  ...Helaas kwamen die laatste ook door mijn electriciteitsmeter...


Groetjes, Peter