citaat:
Geplaatst door bossie
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk om groene energie en conventionele energie uit het zelfde netwerk(wandcontactdoos) te laten komen?
Technisch kan dat niet, maar administatief wel.
Zoals ik al zei, groene energie is pas groen als klanten het gecontracteerd hebben. Dat wordt dagelijks bijgehouden. Er wordt gemeten en berekend hoeveel energie de groene klanten afnemen, en dat wordt vergeleken met de groene produktie. Als daartussen een onbalans ontstaat moet er iets gebeuren. Of ze dumpen de overtollige energie aan andere klanten, of ze kopen groene energie in uit andere landen, of ze zetten windmolens stil.
Het werkt net zo als de energie die je van een vreemde aanbieder koopt. Als je b.v. in het Eneco gebied woont kun je toch klant worden bij Nuon. Dat gaat ook niet via een apart netwerk, maar wordt administatief verrekend. Er wordt regelmatig bepaald hoeveel energie Noun klanten hebben afgenomen, en dat wordt vergeleken met de hoeveelheid die Nuon zelf heeft geproduceerd en van andere producenten heeft ingekocht.
Wat de groene energie betreft ben ik het zelf oneens met het systeem. Nu is groene energie pas groen als de eindgebruiker daarvoor kiest. Ik vind dat het systeem anders moet. Groene energie moet groen zijn als de producent aantoont dat die groen geproduceerd is. Die verkoopt het aan de distributiebedrijven en vervolgens gaat alles in de eenheidspot.
De eindverbruikers moet je daarmee niet lastig vallen, wat uit het stopcontact komt is allemaal hetzelfde, dus moet het ook gewoon als een uniform produkt worden aangeboden.