ongeval met stoomtrein Maldegem

Gestart door factageklerk, 28 mei 2012, 19:35:36 PM

Havoc

citaat:
Ik stel een wet voor waarin men niet kan protesteren tegen een situatie die reeds bestond op het moment men de eigendom kocht. Op die manier was Zaventem gered, zou er geen gezever zijn over het Stoomcentrum, zou de Sinksenfoor mogen blijven waar ze was en ga zo maar voort.


Tja, maar wat is "een situatie die reeds bestond"? Neem nu Zaventem als voorbeeld. Pakweg 30 jaar geleden stegen er 20 vliegtuigen per dag op tussen 10h en 19h. Nu bijna 1 elke 2 minuten 24/24. Dan kan je zeggen, dat vliegveld was er al maar de situatie is toch niet te vergelijken.

Ik kan me best inbeelden dat er mensen daar gaan wonen zijn toen het spoorcentrum nog slechts de schroothoop/verzameling was van die ene persoon. (naam vergeten) Kan me ook inbeelden dat het niet leuk is als student tijdens de blokperiode.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Kleine anecdote:
Toen ik bij de Aero Club der Kempen piloot was (vliegveld Zoersel) werd er een klacht neergelegd door een buurtbewoner omwille van het aanhoudend geluid van de Cessna die de para's naar boven bracht... nu net het weekend dat het toestel in Deurne op onderhoud stond!

Het zal er niet meer op verbeteren. En ik kijk daar bijvoorbeeld direct naar mezelf: 10 jaar terug passeerden er aan mijn deur jaarlijks misschien wel 1000 wielertoeristen. Nu passeren er jaarlijks misschien wel 100000. Ik wil gerust direct een petitie tekenen tegen die overlast, vooral door het vuil dat achtergelaten wordt... Ben ik nu onverdraagzaam?[:(]

Geert SBB 460

Hallo medespoorders,

Wat dit trieste ongeval betreft: Blijkbaar ligt de schuld inderdaad bij de bromfietser. Ik woon vlakbij waar het ongeval gebeurt is en het doet inderdaad steeds opnieuw de discussie oplaaien over het al dan niet laten rijden van toeristische stoomtreinen op deze lijn.

Wat ik wel weet en zelf dagelijks ervaar is het negeren van de stoplichten op de overwegen zonder slagbomen op deze lijn. De mensen die tussen Eeklo en Maldegem wonen zijn sedert meer dan 20 jaar gewend dat hier geen enkele trein rijdt. Dus iedereen rijdt de spoorovergang zonder verder na te denken over met het idee "hier komt toch nooit een trein"

Trouwens was de dag ervoor reeds een ongeval met een auto gebeurt enkele honderden meters verder op de lijn. Gelukkig zonder veel erg en enkel blikschade. Normaal heb je een wit licht dat altijd brand en 2 rode wanneer er een trein aankomt. Op deze lijn zijn echter zover ik weet alle witte lichten reeds jaren terug weggenomen.Wie hier nu werkelijk in de fout gegaan is laat ik aan specialisten over. Feit is dat er gewenning is opgetreden langsheen deze spoorlijn.

Wat het protest betreft tegen het stoomcentrum: Ik wik en weeg mijn woorden maar de dichte bebouwing langsheen de lijn dateerd van de jaren 60/70 wanneer reeds was besloten de lijn Eeklo-Brugge te sluiten en er al geen stoomloks meer te bespeuren waren. Wekelijks reed er tot voor enkele jaren een rangeerdiesel met enkele kolenwagens ??n maal per week. Dat is h??l andere koek Qua emissie-norm dan een stoomtrein die passeert op zondag. Je zal maar op je luie zondag in je tuintje aan het genieten zijn van een heerlijk gebakje. Ik zweer u dat je binnen de minuut je huis binnenrent om het gebak toch maar te sparen. Enfin, die discussie woedt hier al jaren en dit zal zo blijven me dunkt. Ieder zijn meug zou ik zeggen maar zoals elke goede burger het betaamt moet je toch rekening houden met elkaar.
Mvg, Geert.

trainfreak

@ Geert van het bericht hierboven:
Het stoomcentrum is al meer dan 20 jaar in Maldegem gevestigd. De laatste trein van de NMBS reed daar in 1989 dacht ik.

Het feit of er al dan niet nog treinen rijden over het spoor of niet: je gaat toch nooit de sporen oversteken zonder te kijken?
En bij mijn weten heeft een trein nog altijd voorrang, zelfs wanneer er een wit sein is dat de overweg veilig staat en er dan toch nog een trein langskomt.
Spoorse groeten
Dimitri

Peter

Vele jaren geleden stonden er geen huizen evenwijdig met de startbaan in Deurne. Nadat er huizen en flats gebouwd werden begonnen de bewoners te klagen over geluidshinder (relatief in Deurne hoor)

Ga er verdomme dan niet wonen.[}:)]
Ik ga ook niet in een drukke straat wonen als ik geen geluidshinder wil.[;)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Jurgen

Op Wikipedia zie ik niet meteen staan dat het gedeelte tussen Eeklo en Maldegem echt gesloten werd. Enkel dat men de volledige lijn opnieuw in gebruik wou nemen, maar dat dit uiteindelijk niet gebeurde waardoor de lijn een museumspoorlijn kon worden.

Hier maak ik uit op dat er altijd treinen gereden hebben tussen Eeklo en Maldegem.


Op het einde van het artikel staat ook dat er plannen zijn om de lijn om te vormen tot een sneltram of lichtgewichttrein die dan tot Maldegem zou rijden.
Benieuwd wat men daartegen gaat doen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Rikkie

citaat:
Geplaatst door Geert SBB 460

Normaal heb je een wit licht dat altijd brand en 2 rode wanneer er een trein aankomt. Op deze lijn zijn echter zover ik weet alle witte lichten reeds jaren terug weggenomen.


Wanneer er geen of defecte (lees: niet knipperen) witte maanlichten aanwezig zijn , MOETEN ALLE weggebruikers stoppen v??r de overweg. Meestal zal er ook een volle witte lijn geschilderd zijn op de weg terhoogte of iets v??r het sint-andreaskruis.
Men mag dan pas het spoor oversteken als men er absoluut zeker van is dat er geen spoorvoertuig zal passeren!!

Decapod

citaat:
Geplaatst door Peter

Vele jaren geleden stonden er geen huizen evenwijdig met de startbaan in Deurne. Nadat er huizen en flats gebouwd werden begonnen de bewoners te klagen over geluidshinder (relatief in Deurne hoor)

Ga er verdomme dan niet wonen.[}:)]
Ik ga ook niet in een drukke straat wonen als ik geen geluidshinder wil.[;)]



Ach, Peter, dat is typisch Belgisch. Mijn vader is opgegroeid in Sterrebeek. Waar nu de Ikea e.d. staan, waren vroeger niets anders dan velden. Heel Sterrebeek was omgeven door van die velden. Als er daar een vliegtuig overvloog, had niemand er last van. In de jaren '70 zijn al die gronden - mede dankzij onze fenomenale ruimtelijke ordening - voor een appel en een ei verkocht als bouwgrond. Resultaat: alles volgebouwd en heel wat 'jonge' gezinnen die nu klagen over geluidsoverlast als er een vliegtuig overvliegt.
Net zo met al die grote gewestwegen waar je nu nog maar 70 of zelfs maar 50 mag rijden: lintbebouwing, grote woningen op grote lappen spotgoedkope grond, en nu maar klagen dat men er te snel rijdt ... . Typisch Belgisch. Resultaat van wanbeheer, kortzichtig electoraal gewin en onbestaande politieke besluitvaardigheid.
Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. Misschien is het eigenlijk het ergst dat we uit het nabije verleden niets leren. Denk maar aan die ridicule opvulregel, e.d.: we doen gewoon rustig verder en dan maar klagen dat Belgi? een ongezond woonklimaat heeft en dat het ??n groot verkeersinfarct is. Pathetic!

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

dieselfreak

En het beste bewijs dat onze heren en dames politiekers het nooit zullen leren is uplace in Machelen. Overal in het buitenland zijn ze erachter gekomen dat grote shoppingcenters enkel maar leiden tot nog meer files maar hier blijven ze maar shoppingcenters bijbouwen op plaatsen die nu al kampen met een verkeersinfarct. En dat er meer en aangepast openbaar vervoer komt om de bijkomende verkeersoverlast te beperken is de beste mop die ik in jaren al heb gehoord. Zou Joke Schauvliege niet beter stand up comedian worden i.p.v. minister van leefmilieu?
MC

Peter

citaat:
plaatsen die nu al kampen met een verkeersinfarct


Ja daar kunnen we hier in Antwerpen van meespreken, zoals met de Lange Wapper. Alles ging goed tot onze burgemeester het snuggere idee kreeg van de mensen van Straten-generaal en zo te gaan steunen.
Dank zij die partij zitten we de eerstvolgende 10 jaar (minstens) nog meer in files op de ring en aan de Kennedy tunnel.

Dezelfde partij waar Mevr. Lieten deel uitmaakt zat trouwens mee in de oorspronkelijke besprekingen, en die hadden toen geen bezwaar!
Maar ja, het gaat naar de verkiezingen nietwaar[8D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Mensen, mag ik wat (politieke) terughoudendheid vragen?
Het kan niet de bedoeling zijn van ons forum, en er staat ook iets over in de forumregels [;)]
Politici bij naam of kleur noemen lijkt mij er over ... [8]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieselfreak

De Antwerpse Ring en de Kennedytunnel dat komt nooit meer goed, met of zonder Lange wapper. Maar de echte fileliefhebber moet in Mortsel zijn. Om het even wanneer je daar bent, tijdens de week of in het weekend, overdag of in het holst van de nacht, altijd file"plezier" gegarandeerd! Mortsel heeft dan ook de bedenkelijke eer de meest drukke verkeersplek van Vlaanderen te zijn (was onlangs nog te zien in "Man bijt hond)."
MC

PeterC

citaat:
Geplaatst door dieselfreak

De Antwerpse Ring en de Kennedytunnel dat komt nooit meer goed, met of zonder Lange wapper. Maar de echte fileliefhebber moet in Mortsel zijn. Om het even wanneer je daar bent, tijdens de week of in het weekend, overdag of in het holst van de nacht, altijd file"plezier" gegarandeerd! Mortsel heeft dan ook de bedenkelijke eer de meest drukke verkeersplek van Vlaanderen te zijn (was onlangs nog te zien in "Man bijt hond)."


Is het om die reden dat ??n van 'onze admins' met de trein reist [;)]
Groetjes, Peter


Gerolf

citaat:
Geplaatst door PeterC
citaat:
Geplaatst door dieselfreak
Maar de echte fileliefhebber moet in Mortsel zijn... altijd file"plezier" gegarandeerd!
Is het om die reden dat ??n van 'onze admins' met de trein reist [;)]
[:D] Vorige week met de auto door Mortsel, en jawel hoor [B)]
Maar ... wat heeft dit nog te maken met het ongeval in Maldegem? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw