Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MSM 115

Gestart door argilla, 23 mei 2012, 12:34:22 PM

Gerolf

#30
Rudi's baan was in Genk live te zien. En inderdaad erg knap [8D]
De belichting om de zaak te fotograferen was daar best een probleem, maar ik heb de indruk dat Gerard er toch het beste van gemaakt heeft
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#31
Ik heb de MSM ook maandag in de bus gekregen. En ik heb toch ook dezelfde mening over Tongeren. Qua detail in afwerking is dit baantje toch wel top, maar de atmosfeer komt in de reportage erg steriel over. Ik zou in deze omstandigheden (oorlog, bombardementen, angst en vernieling) een beklemmende sfeer verwachten.

Erg jammer want het ontbreken van die sfeer doet echt afbeuk aan dit, kwa afwerking en detaillering, erg mooie baan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

mdvholland

#32
In geval het einde der tijden - kom naar Nederland. Alles gebeurt daar wat later....

Zo ook de bezorging van MSM. Vandaag in de bus, ziet er deze keer weer prima uit. Goed voor een aantal heerlijke uurtjes blader-, kijk-, lees- en droomplezier.

Dank aan de mannen (vrouwen?) die MSM maandelijks samenstellen!

groet,
Matthijs

argilla

#33
citaat:
Geplaatst door mdvholland

In geval het einde der tijden - kom naar Nederland. Alles gebeurt daar wat later....

Zo ook de bezorging van MSM. Vandaag in de bus, ziet er deze keer weer prima uit. Goed voor een aantal heerlijke uurtjes blader-, kijk-, lees- en droomplezier.

Dank aan de mannen (vrouwen?) die MSM maandelijks samenstellen!

groet,
Matthijs




Neen hoor Matthijs. Niets wat later in de Nederlanden.
Vandaag ook bij mij in de bus gevallen.

Dit is weer een nummer om "U" tegen te zeggen. Goede en duidelijke teksten o.a van het verweren, stap voor stap, zeg maar het verouderen van rollend materieel.
Zal als naslagwerk zeker van pas komen in de toekomst. Een pluim voor de samenstellers ! [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Pol

#34
Sterk nummer met veel aandacht naar scenery! Omdat ik zelf m'n baan plan eind jaren '30, kan ik wel wat idee?n opdoen uit het geheel. Ook leuk dat het taboe van een baan die rond de oorlogstijd gesitueerd is doorbroken wordt!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Chrisrail

#35
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

Pol

#36
Inderdaad; ik had het ook gelezen ... maar gewoon niet verder bij nagedacht.

Het viel me overigens wel op dat er weer een redelijk aantal typefouten in dit nummer zaten. Misschien zoeken jullie nog een verbeteraar ... [;)][}:)][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

PeterC

#37
Vandaag Nr 115 aangeschaft, terug veel leesvoer, en wat me direct opviel aan de foto's van 'Marleen 1944' was dat het bijna een exacte copie is van 'Das Boot' een diorama op 1/35? waarvan een prachtig boek is gemaakt (staat in mijn bib).  Bij het begin van de tekst (die ik pas achteraf gelezen heb) staat daar ook een referentie naar dat diorama.
http://www.andrea-miniatures.com/ENG/moreinfo/ap-006.htm

citaat:
Geplaatst door Chrisrail

Inderdaad, heel mooi nummer vol met mooie interresante artikels.
Daar ik mij ook bezig hou met militaire bouwdozen, ook spoormateriaal ( Stoomlocs, zwaarlast- en open goederenwagons )op schaal 1/35
Ook ik heb echter ??n bemerking op het artikel Marleen 1944.[V]
Bij foto 31 staat dat dieptebommen aangevoerd worden als proviand voor de duikboot[?]
Bij mijn weten werden dieptebommen gebruikt tegen duikboten en niet door duikboten. Ik zou trouwens niet weten langswaar ze die naar binnen zouden krijgen, laat staan terug afvuren.[B)]
Chris



Het zijn trouwens geen 'dieptebommen' maar "zeemijnen'; het vierkant onderstuk komt op de zeebodem terecht en via een katrolsysteem gaat de mijn net onder het wateroppervlak hangen.
En Chris, volgens mijn bescheiden mening heb je gelijk: ik heb geen weet van een Typ VII als mijnenlegger.  Duikboten die als mijnenlegger dienden stamden uit de 'Grote Oorlog' (14-18).  De bewapening van zo'n Typ VII bestond uit een kanon, luchtafweer en 6 torpedobuizen.

Vorige zomer in zo'n Typ VII eens rondgelopen in Laboe (Kiel - Google Maps: 54.412478, 10.228936):


Rare geschiedenis: op het einde van WOII met +50 man aan boord +100 dagen onder water gevaren...  Slechts ??n toilet:

Ik zou er ook niet graag bijgestaan hebben toen ze de luiken open deden om 'eens te verluchten'...

Verder (weer) een prachtig nummer!
Groetjes, Peter


Flanders_JS

#38
In WOII ook nog mijnenleggers: type VIID (6 gebouwd) en type XB (8 gebouwd).

Typ VII had 4 torpedobuizen vooraan, 1 achteraan.


citaat:
Geplaatst door PeterC

Vandaag Nr 115 aangeschaft, terug veel leesvoer, en wat me direct opviel aan de foto's van 'Marleen 1944' was dat het bijna een exacte copie is van 'Das Boot' een diorama op 1/35? waarvan een prachtig boek is gemaakt (staat in mijn bib).  Bij het begin van de tekst (die ik pas achteraf gelezen heb) staat daar ook een referentie naar dat diorama.
http://www.andrea-miniatures.com/ENG/moreinfo/ap-006.htm

citaat:
Geplaatst door Chrisrail

Inderdaad, heel mooi nummer vol met mooie interresante artikels.
Daar ik mij ook bezig hou met militaire bouwdozen, ook spoormateriaal ( Stoomlocs, zwaarlast- en open goederenwagons )op schaal 1/35
Ook ik heb echter ??n bemerking op het artikel Marleen 1944.[V]
Bij foto 31 staat dat dieptebommen aangevoerd worden als proviand voor de duikboot[?]
Bij mijn weten werden dieptebommen gebruikt tegen duikboten en niet door duikboten. Ik zou trouwens niet weten langswaar ze die naar binnen zouden krijgen, laat staan terug afvuren.[B)]
Chris



Het zijn trouwens geen 'dieptebommen' maar "zeemijnen'; het vierkant onderstuk komt op de zeebodem terecht en via een katrolsysteem gaat de mijn net onder het wateroppervlak hangen.
En Chris, volgens mijn bescheiden mening heb je gelijk: ik heb geen weet van een Typ VII als mijnenlegger.  Duikboten die als mijnenlegger dienden stamden uit de 'Grote Oorlog' (14-18).  De bewapening van zo'n Typ VII bestond uit een kanon, luchtafweer en 6 torpedobuizen.

Vorige zomer in zo'n Typ VII eens rondgelopen in Laboe (Kiel - Google Maps: 54.412478, 10.228936):


Rare geschiedenis: op het einde van WOII met +50 man aan boord +100 dagen onder water gevaren...  Slechts ??n toilet:

Ik zou er ook niet graag bijgestaan hebben toen ze de luiken open deden om 'eens te verluchten'...

Verder (weer) een prachtig nummer!